سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مهدی رنگچی با نام "خودکشی شیرین" در گالری اعتماد، نمایشگاه نقاشی مینا غازیانی با نام "خارج از خانه، درون" در گالری اثر، نمایشگاه نقاشی داوود موسوی در گالری شیرین و نمایشگاه نقاشی علی گلستانه در گالری هور سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

 برآمده از دل نگاره‌ها

نمایشگاه آثار مهدی رنگچی با نام "خودکشی شیرین" در گالری اعتماد برپاست. رنگچی در این مجموعه نقاشی‌ها و مجسمه‌های خود را به نمایش گذاشته است که بر مبنای نگارگری ایرانی شکل گرفته‌اند و نگاهی به داستان عاشقانه شیرین دارند. مجسمه‌های این مجموعه اجزایی هستند که از دل نقاشی‌ها بیرون آمده‌اند. اسب‌هایی که در این مجسمه‌ها می‌بینیم با فرم‌های متنوع خود، شیوه‌های مختلف تصویر کردن اسب در سبک‌های گوناگون نگارگری را یادآوری می‌کند.

در بیشتر مجسمه‌ها اسب را همراه با سوار آن می‌بینیم. اسبی که در آسمان چهار نعل می‌رود و سوارش را به دنبال خود می‌کشاند یا اسبی خسته و سرافکنده که سوار آن نیز مغموم است، در این مجموعه دیده می‌شود. این تصاویر از دل داستان‌ها بیرون آمده‌اند اما مخاطب بدون اینکه فضاسازی اطراف آنها را دیده باشد به طور مستقیم با شخصیت‌ها مواجه شده است. رنگچی در این آثار عناصر سازنده و مهم روایت‌های تصویری کهن ایرانی را که همیشه در میان گل‌ها و گیاهان و تزیینات مختلف قرار می‌گرفتند، در فضایی خالی قرار داده تا امکان بررسی دقیق‌تر آنها را فراهم کند.

مهدی رنگچی

اما المان‌های دیگری نیز در این مجموعه دیده می‌شود. فرم‌های هندسی که با مفتول‌های فلزی ساخته شده‌اند، شباهتی غیرمستقیم با بناهایی دارند که در نگارگری‌ها دیده می‌شوند. این فرم‌ها گاه فقط بخشی از بنا مانند پنجره یا محراب را تداعی می‌کنند و گاه فرم بزرگی هستند که بر روی زمین قرار گرفته است.

نقاشی‌های این مجموعه نیز در ادامه همین رویکرد هستند. رنگچی در نقاشی‌های خود بدون استفاده از رنگ، بار دیگر جزییاتی از نقاشی‌های ایرانی را انتخاب کرده و آنها را با بیان شخصی به تصویر کشیده است. اسب‌ها و درختان سرو در فضایی خاکستری قرار گرفته‌اند و با شباهت‌هایی به نمونه‌های کهن خود دارند.

 نمایشگاه آثار حجم مهدی رنگچی با نام "خودکشی شیرین" تا 7 اسفند ماه برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

جایی برای گفت و گو

نمایشگاه نقاشی مینا غازیانی با نام "خارج از خانه، درون" در گالری اثر برپاست. تابلوهای این مجموعه آثار طبیعت بی‌جانی هستند که سوژه همه آنها میزهای غذاخوری است. غازیانی در دو فضای مختلف به بررسی میزها و تزیینات آنها پرداخته است. در بعضی از تابلوها شاهد فضای داخلی خانه‌ای هستیم که میز کوچکی در آن قرار گرفته و اغلب به جای لوازم پذیرایی، اشیاء دیگری مانند کلاه بر روی آن قرار دارد که حکایت از رد شدن افراد خانه از کنار میز و گذاشتن لوازم شخصی بر روی آن است.

اما در بیشتر تابلوها میزهایی را می‌بینیم که نوع چینش آنها به مخاطب می‌فهماند با فضای یک رستوران مواجه شده است. رومیزی‌های پارچه‌ای سفید که بر روی آن بشقاب‌های چینی و گیلاس‌های شیشه‌ای قرار گرفته و شاخه گلی در میانه میز به افرادی که از راه خواهند رسید خوشامد می‌گوید.

نمایشگاه نقاشی مینا غازیانی در گالری اثر

در اغلب تابلوها با فضایی مواجه نیستیم که بتواند ویژگی‌های محیط را برای ما آشکار کند. نقاش در کادرهای بسته خود تنها میزها را نمایش داده و با محدود کردن عناصری که به نمایش گذاشته، تلاش کرده ذهن مخاطب را تنها به میزهای غذاخوری و ویژگی‌های آنها متمرکز کند.

اگرچه وجود میز غذاخوری تنها با حضور انسان معنا و کاربرد پیدا می‌کند اما در این نقاشی‌ها هیچ نشانی از انسان وجود ندارد. میزها فراتر از کارکرد مصرفی آنها به عنوان محلی برای غذا خوردن و فارغ از غذاهای رنگارنگی که روی آنها قرار می‌گیرد، مکانی برای ایجاد ارتباط و گفت‌وگو میان انسان‌ها هستند و همین نکته است که به آنها شخصیتی جذاب و گیرا می‌بخشد. اما در غیاب انسان این میزهای خالی با عناصر بدون استفاده روی آنها، فضایی سرد و حسی از بی‌مصرف بودن و انتظار را به وجود می‌آورند.

 نمایشگاه نقاشی مینا غازیانی تا 3 اسفند در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان برپاست.

 

بودن و نبودن

نمایشگاه نقاشی داوود موسوی در گالری شیرین برپاست. موسوی در این مجموعه آثاری را به نمایش گذاشته است که به موضوع هست و نیست انسان می‌پردازد. مرگ و چگونگی مواجهه با آن در طول تاریخ بشریت سوالی بزرگ برای انسان بوده؛ اما در نهایت تنها تصویری که انسان از این واقعه در اختیار دارد، تبدیل شدن انسان به جسد و طی مراحل بعدی برای تجزیه شدن است.

در همه تابلوهای این مجموعه با تصویری از سر انسان مواجه هستیم، اما این موضوع بدان معنا نیست که تابلوها پرتره‌سازی هستند. بلکه سر انسان به اشکال مختلف تجزیه شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در تعدادی از تصاویر آنچه می‌بینیم جمجمه آدم است، آخرین چیزی که پس از گذر سالها از وجود انسان باقی مانده و جدا از مقام و شخصیت و جنسیت او در مقابل بیننده قرار گرفته است.

نمایشگاه نقاشی داوود موسوی در گالری شیرین 1

در تعداد دیگری از آثار با آدم‌هایی مواجه هستیم که ظاهرا همچنان زنده هستند، اما چشمان بسته و صورت‌های بی احساس آنها، نشانه‌ای از حیات ندارد. آنها مانند مجسمه‌ای هستند که کاسه سرشان گشوده شده و خلاء درون آن دیده می‌شود. موسوی با رسم خطوط گوناگون در اطراف سر و ایجاد تقسیم‌بندی‌های هندسی، ماهیت انسان را به یک حجم تقلیل داده و از سوی دیگر مراحل نابودی آن را به تصویر می‌کشد.

نمایشگاه آثار داوود موسوی تا 24 بهمن در گالری شیرین  برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

به لطافت طبیعت

نمایشگاه نقاشی علی گلستانه در گالری هور برپاست. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار این هنرمند که به طبیعت پرداخته در کنار تعداد محدودی طبیعت بی‌جان به نمایش درآمده است. گلستانه نگاهی تجریدی به طبیعت دارد و آنچه در تابلوهایش دیده می‌شود طبیعتی خودساخته است که از فیلتر ذهنی هنرمند عبور کرده و به ابزاری برای بیان روحیات او تبدیل شده است.

این تجرید در آثار درجات متفاوتی دارد. اگر گاهی درخت‌ها و تپه‌های ساده شده را می‌بینیم، در تعدادی دیگر از آثار فقط سطوح رنگی دیده می‌شود که هیچ فرم مشخصی ندارند اما باز هم نمایی از طبیعت را برای مخاطب تداعی می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی علی گلستانه در گالری هور

گلستانه در این مجموعه مداد رنگی‌ها و هاشورهای خود را کنار گذاشته و از رنگ‌های رقیق و شفاف استفاده کرده است. او با استفاده از لکه‌های رنگ به تصویر کردن طبیعتی پرداخته که نشانی از انسان در آن نیست. اما او فقط به طبیعت بکر نپرداخته و در تعدادی از آثارش عناصر شهری هم دیده می‌شود که نمادی از حضور انسان هستند. در این تصویرها که نمودی از منظره‌سازی معاصر هستند، نمایی مبهم از بناهای تاریخی، داربست‌های بلند یا نرده‌های کنار خیابان دیده می‌شود که خلوص منظره طبیعی را بر هم می‌زند.

در بخش دیگری از آثار این مجموعه گلستانه فضا را محدودتر کرده و وارد خانه شده است. در این موقعیت یک مبل یا یک گلدان به سوژه نقاشی تبدیل می‌شود و بر سطح بوم نقاش هویتی ویژه پیدا می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی علی گلستانه تا 30 بهمن در گالری هور برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.