سرویس تجسمی هنرآنلاین:  عصر امروز 12 بهمن‌ماه نمایشگاه "عکس روزهای انقلاب" با آثار عکاسان بزرگ ایران به عنوان یکی از بخش‌های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، سید امیر سقراطی دبیر هنری این رویداد، محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره و جمع کثیری از هنرمندان و مسئولان هنری و فرهنگی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در ابتدای مراسم هادی مظفری در همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح جامعی درباره این بخش از جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه داد.

وی با اشاره به نمایش عکس‌هایی از بهمن جلالی، کامران شیردل، رعنا جوادی، محمد فرنود، آلفرد یعقوب‌زاده، کاوه گلستان، شاهرخ حاتمی، محمود کلاری، جمشید ابراهیم‌زاده، قربان خلیل‌زاده، علی غفاری، حسین پرتوی، عباس ملکی، مریم کاظم‌زاده و همچنین بخشی از آرشیو روزنامه کیهان و اطلاعات در این نمایشگاه که با کیوریتوری سیف‌الله صمدیان گرد هم آمده درباره این بخش گفت: این عکس‌ها آثاری است که از اولین روزهای آغازین انقلاب تا 22 بهمن 57 توسط عکاسان ثبت شده است. در آن دوران شمار زیادی از عکاسان ایرانی در میان مردم حضور داشتند و به ثبت عکس‌هایی از پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند که برخی از آنها جوایز معتبر بین‌المللی را نیز کسب کرد.

افتتاح نمایشگاه

در ادامه مراسم عباس صالحی در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و یکی از چیزهایی که می‌تواند آن دوران را زنده‌تر کند، دیدن همین عکس‌هایی است که شاید کمتر دیده باشیم. در دوره انقلاب به طور طبیعی تصویرهایی ارزشمند ثبت شده‌اند و عکس‌ها تصاویر بدون تفسیر هستند. آنچه من در این نمایشگاه دیدم بدون شک کمک می‌کند تا روزهای انقلاب را نسل جوان بدون واسطه ببینند و درک کنند.

وی ادامه داد: در این بخش از جشنواره تجسمی فجر، بیش از 90 عکس به نمایش در آمده است که بسیاری از این عکس‌ها برای اولین بار است که به نمایش در می‌آید و از همین رو بسیار فرصت مغتنمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هنرهای تجسمی در شاخه‌های مختلف، بخشی از هویت ماست و هنری است که در آن سابقه طولانی داریم. بخش مهمی از هنر کلاسیک و مدرن ما در حوزه هنرهای تجسمی دارد همزمان با جریانات روز جامعه حرکت می‌کند و انقلاب اسلامی در این 40 سال نیز با این هنر پیوند خورده است. به طور طبیعی هنرمندان ما در بخش‌های مختلف سهمی در روایت انقلاب اسلامی داشته‌اند و عکس نیز یکی از این شاخه‌هاست. امسال در جشنواره هنرهای تجسمی ما شاهد هستیم که چگونه هنرهای تجسمی در این سال‌ها انقلاب اسلامی را روایت کردند.

وی اضافه کرد: بخش مهمی از رویش‌های این 40 سال در حوزه هنر متبلور شده است و از آن جمله در هنرهای تجسمی؛ از همین رو برای بیان پویش‌های انقلاب اسلامی در چهل سالگی آن تنها نباید در حوزه فناوری و تکنولوژی آن را بنگریم، بلکه بسیاری از این پویش‌ها در حوزه هنر بوده است و باید به آن توجه کنیم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این دوره از جشنواره فضای ارتباطی هنرمندان تجسمی با جشنواره نزدیک‌تر شده است. فراخوانی که داده شد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. طبیعتا هنوز جای کار بیشتری هست اما اتفاق بزرگی برای هنرمندان حوزه تجسمی رخ داده است.  

وی در ادامه بیان کرد: یکی از حوزه‌های دیگری که باید به آن نزدیک‌تر شویم بخش اقتصاد هنرهای تجسمی است. هنوز اقتصاد هنرهای تجسمی به عنوان یک بخش سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده اقتصادی در جامعه جای خود را باز نکرده است. ما کمی در این حوزه کار را جلو برده‌ایم. به طور مثال حمایت از مشاغل فرهنگ و هنر را داشتیم و سهم قابل توجهی از این بخش هم به هنرهای تجسمی اختصاص دارد. قدم اول هم در تفاهم‌نامه مشاغل فرهنگی و هنری قابل رصد است. از همین رو در جشنواره امسال هم حضور گالری‌دارها را به عنوان بخش پویای اقتصاد هنر شاهد هستیم.

افتتاح نمایشگاه

در ادامه مراسم سید محمد مجتبی حسینی نیز با اشاره به افتتاح بخش عکس روزهای انقلاب در جمع خبرنگاران بیان کرد: ما می‌توانیم اعداد و نشانه‌ها از جمله 40 سالگی انقلاب اسلامی را بهانه کنیم برای مرور داشته‌های‌مان و خاطرات‌مان را نیز مرور کنیم. این آثار صادقانه‌ترین تفسیر از روزهای انقلاب را دارند و آثاری هستند که چون از دل برآمده‌اند راویان صادقی هستند. دوستان در جشنواره هنرهای تجسمی امسال تلاش کردند در مجموعه‌های مختلف هنری با کیفیتی ممتاز، آثار دوره انقلاب را به نمایش بگذارند. بخشی از آن در رشته‌های مجسمه، نقاشی و پوستر در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در آمده است و بخش عکس نیز در خانه هنرمندان؛ این فرصت مغتنمی است که هنرمندان جوان که چنین روزهایی را تجربه نکردند، آن را از دید هنرمندانه درک کنند.

نمایشگاه عکس "روزهای انقلاب" مجموعه‌ای از تصاویری است که گوشه‌هایی از انقلاب تصویری نسل طلایی عکاسان ایران در زمان وقوع انقلاب سال 57 را پیش روی ما قرار می‌دهد.

سیف‌الله صمدیان رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران که جمع‌آوری آثار این نمایشگاه را بر عهده داشته است این نمایشگاه را سپاس کوچکی از کار بزرگان نسل طلایی عکاسان ایرانی در دوران انقلاب دانسته که تا آینده دور نام و آثارشان در کتاب تصویر جهان به یادگار خواهد ماند و همچنین این نمایشگاه را به بهمن جلالی، کاوه گلستان، عباس عطار، شاهرخ خاتمی، حسین پرتوی و عکاسانی که دیگر در میان ما نیستند، تقدیم کرده است.

در عکس‌های این مجموعه که یک محدوده زمانی از روزهای آغازین انقلاب تا شامگاه 22 بهمن 1357 روز پیروزی انقلاب را در بر می‌گیرد، تلاش شده است در انتخاب آثار به ویژگی‌های عکاسان و سندیت تاریخی آثار، خلاقیت و میزان شجاعت و چگونگی حضور عکاس در صحنه برای رسیدن به تصویری مناسب از اتفاق و موضوع، توجه ویژه‌ای شود.

در استیتمنت این بخش آمده است: "همزمان با اولین جرقه‌ها و نشانه‌های حرکت‌های مردمی علیه نظام شاهنشاهی در ایران عکاسانی همچون بهمن جلالی، کاوه گلستان، محمد صیاد، عباس عطار، شاهرخ حاتمی، محسن شاندیز، رعنا جوادی، محمود کلاری، کامران شیردل، مریم زندی، عباس ملکی، حسین پرتوی، رضا دقتی، کاوه کاظمی، کامران جبرئیلی و مرتضی خاکی، محمود محمدی، حسین شرکت، آلفرد یعقوب‌زاده، بهرام مولایی، محمد فرنود و قربان خلیلی، لحظاتی از آن دوران حساس و پر تنش را برای همیشه عکاسی ماندگار کردند.

کیفیت آثار خلق شده توسط عکاسان ایرانی در ماه‌های اول انقلاب در تاریخ فتوژورنالیسم جهان از اهمیت و موقعیت خاصی برخوردار بوده است و همچنان که شاهد بودیم در طول 40 سال گذشته علاوه بر موفقیت‌ها و کسب جوایز معتبر جهانی از جمله جایزه "پولیتزر"، جایزه "رابرت کاپا" و جوایز متعددی از 4 دهه گذشته "ورلد پرس فوتو" آژانس‌های عکس و نشریات تصویری بین‌المللی نیز از خلاقیت عکاسان ایرانی در استانداردهای بالای عکاسی خبری جهان بهره برده‌اند."

نمایشگاه "عکس روزهای انقلاب" یکی از برنامه‌های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب ایران تدارک دیده شده است و تا 29 بهمن در خانه هنرمندان ایران برپاست.