سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه با یک افتتاحیه دیگر همراه بود. بخش چارسوی هنر ویژه نمایش آثار نگارخانه‌های منتخب ایران، با حضور علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس شورای اسلامی، سعید اوحدی ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تعداد زیادی از هنرمندان در باغ موزه قصر افتتاح شد.

لیلی گلستان نماینده گالری‌دارها در شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در ابتدای این مراسم گفت: نخستین بار است که گالری‌داران تهرانی و شهرستانی در جشنواره فجر حضور دارند و دلیل این حضور، کسانی هستند که ئر حال حاضر در رأس مدیریت هنرهای تجسمی کشور قرار دارند و خیلی خوب این کار را انجام می‌دهند. من از سید مجتبی حسینی معاون هنری و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی که رفتار و کردار درستی دارند، تشکر می‌کنم. زمانی که قبول کردم در شورای سیاست‌گذاری حضور داشته باشم به آنها گفتم یک اعتبار ۳۰ ساله دارم که آن را درمیان گذاشته‌ام و از آنها خواهش کردم از این اعتبار مراقبت کنند و خوشبختانه چنین کردند.

نمایشگاه

گلستان ادامه داد: در نمایشگاه حاضر ۲۷۰ هنرمند با ۴۵۰ اثر شرکت دارند که از سوی ۳۱ گالری شهرستانی و ۲۴ گالری تهرانی انتخاب شده‌اند. فکر می‌کنم این اتفاق بسیار مهمی در هنرهای تجسمی ما است و بزرگ‌ترین دستاوردی که گالری‌های شهرستان و تهران از شرکت در این جشنواره پیدا می‌کنند، آشنا شدن با یکدیگر است.

این گالری‌دار افزود: حدود یک ماه قبل پس از ۲۱ سال پیگیری سرانجام انجمن صنفی گالری‌داران به ثبت رسید و خوشحالم که این موضوع با حضور گالری‌داران در جشنواره هنرهای تجسمی فجر مقارن شده است. به نظرم این اتفاقات برای خانواده هنرهای تجسمی بسیار ارزشمند است. ما برای این نمایشگاه زحمت زیادی کشیدیم و از کاری که انجام دادیم خوشحال هستیم و امیدواریم مخاطبان هم از آن راضی باشند.

پس از آن ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: زمانی که نخستین جلسه با گالری‌داران را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کردیم، تعدادی از دوستان تصور نمی‌کردند بتوانیم اتفاق خوبی را به وجود آوریم و نگران این موضوع بودند. من امروز دست همه گالری‌داران را می‌فشارم که نمایشگاه باشکوهی را ترتیب داده‌اند و آثار درخشانی از هنرمندان را به این نمایشگاه آورده‌اند. ما در راه توسعه‌یافتگی و همسو شدن با جهان هستیم. اگر هنرمندان در خلوت خود اثری خلق می‌کنند آن اثر باید جایی دیده شود و آن محل جایی به‌جز نگارخانه نیست. بنابراین خوب است که در چرخه اقتصاد هنر از گالری‌ها حمایت شود.

هادی مظفری رئیس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز گفت: بر روی کاغذ ۵۰۰ گالری در ایران وجود دارد که تعداد زیادی از آنها فعال نیستند. در کشور ما حدود ۱۰۰ گالری فعال وجود دارد و افتخار می‌کنیم که امسال ۵۵ گالری از آن میان در این نمایشگاه حضور دارند.

نمایشگاه

مظفری ادامه داد: نمایشگاه چارسوی هنر از دو جهت اهمیت دارد. نخست دوستی و گردآمدن کسانی که برای اقتصاد هنر و کنار هم قرار گرفتن هنرمندان تلاش می‌کنند و از سوی دیگر حضور اساتید در جشنواره است. طبیعتاً اساتید هنر آثار خود را برای داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال نمی‌کنند، زیرا تاریخ، آثار آنها را داوری کرده است. بنابراین وجود چنین نمایشگاهی کمک می‌کند که آثار این هنرمندان را در جشنواره داشته باشیم.

او در پایان سخنان خود درخواستی از احمد مسجد جامعی را مطرح کرد و گفت: مدتی است گالری‌ها مورد بی‌مهری شهرداری تهران قرار گرفتند و بحث مسکونی یا تجاری بودن آنها مطرح می‌شود. من به نمایندگی از گالری‌ها از شما می‌خواهم به هر طریقی که صلاح می‌دانید برای رفع این مشکل بکوشید.

در ادامه این مراسم، بخش نمایشگاهی این رویداد افتتاح شد و حاضران به بازدید از غرفه‌های گالری‌ها پرداختند. گفتنی است نمایشگاه بخش چارسوی هنر تا 24 بهمن‌ماه در باغ موزه قصر برپاست.