سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی هما خسروی با نام "تشریح" در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه مجسمه‌های عارف رودباری با نام "ورزا" در گالری کاما، نمایشگاه طراحی هایده ایازی با نام "عشق عنکبوتی" در گالری دلگشا و نمایشگاه نقاشی مریم صفری با نام "فرسنگ‌ها از هر سو" در گالری وارطان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

سفر به دنیای درون

نمایشگاه نقاشی هما خسروی با نام "تشریح" در گالری طراحان آزاد برپاست. آثاری که خسروی در این مجموعه به نمایش گذاشته است تصاویری سیاه و سفید هستند که در قالب طراحی و نقاشی ارائه شده‌اند. خسروی در این آثار به نمایش گیاهان پرداخته و نوعی مطالعه بر روی آنها انجام داده است.

هدف خسروی از کشیدن گیاهان، این نبوده که طبیعت‌پردازی کند و یا تصاویری زیبا و جذاب را مقابل چشم مخاطب قرار دهد. او در نخستین قدم با حذف رنگ از آثارش، گل‌ها را از شکل تزیینی و زیبایی‌شناسانه آنها دور کرده و مخاطب را به سمت دریافت مفاهیمی دیگر هدایت می‌کند.

او در تابلوهای کوچک خود با استفاده از ابزار جوهر و قلم به طراحی گیاهان به شکل انفرادی پرداخته است. این تصاویر بیشتر یادآور طرح‌های مطالعاتی بسیار قدیمی هستند که توسط دانشمندان و زیست‌شناسان ترسیم می‌شدند و هدف از آنها بررسی اجزای مختلف گیاهان و خواص مختلف آنها بوده است. در این آثار شاخه‌ها و برگ‌ها به عنوان بخشی از یک گیاه، در فضایی خالی به نمایش درآمده‌اند و به مخاطب نیز امکان دقت در اجزای خود را می‌دهند.

نمایشگاه نقاشی هما خسروی در گالری طراحان آزاد

اما بخش دیگری از آثار خسروی نقاشی‌هایی هستند که گیاهان را در فضایی متفاوت نمایش می‌دهند. در این آثار شاهد حضور متراکم گیاهان و شاخ و برگ‌های درهم پیچیده‌ای هستیم که گیاهانی خشک و خشن را بازنمایی می‌کنند. این تصاویر در عین اینکه مشابه انواعی از گیاه هستند، می‌توانند یادآور تصاویر میکروسکوپی از بافت‌ها و یاخته‌های بدن موجودات زنده باشند. سفر دوربین‌های کوچک به درون اجزای بدن انسان و یا شکافتن بافت‌ها، تصاویری عجیب را به وجود می‌آورد که بی‌شباهت به این گیاهان نیستند. گاه مخاطب در ورای این شاخه‌ها و برگ‌ها با چشمانی مواجه می‌شود که به او خیره شده‌اند. این چشم‌ها متعلق به موجوداتی غیرطبیعی است که بدن آنها بی‌شباهت با همان گیاهان نیست، اما مانند مهاجمینی ناشناخته در میان بافت‌ها پنهان شده‌اند.

 نمایشگاه آثار هما خسروی تا 10 بهمن‌ماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره ۵ برپاست.

 

دنیای شاد دیوانه

نمایشگاه طراحی هایده ایازی با نام "عشق عنکبوتی" در گالری دلگشا برپاست. آثار ایازی یک دنیای خیالی را مقابل چشم بیننده قرار می‌دهد. در این دنیای رنگارنگ و شلوغ، عناصر مختلف را در جایگاه‌های غیر طبیعی می‌بینیم و خود را در جهان داستان‌ها تصور می‌کنیم.

ایازی در این آثار هیچ محدودیتی برای خود قائل نشده و تمام عناصری که به ذهنش رسیده را وارد نقاشی کرده است. در یک نقاشی که صحرایی آبی رنگ را با کاکتوس‌های آن به نمایش کشیده است نوع عجیبی از گیاهان را می‌بینیم که از پای انسان و قلب او شکل گرفته است.

بیشتر نقاشی‌های ایازی فضایی شلوغ دارند که المان‌های با ربط و بی‌ربط را در میان گرفته‌اند. ستاره‌های پنج‌پر ساده و کودکانه، آسمان این نقاشی‌ها را پر کرده و دانه‌های برف با شکل هندسی خود در فضا دیده می‌شوند. اما حضور انسان نیز تنوع زیادی در این آثار دارد. گاه شخصیت‌هایی شناخته شده داستانی مانند سندباد را می‌بینیم و گاه با فیگورهایی مواجه هستیم که از کنار هم قرار گرفتن فرم‌های هندسی و خطوط به وجود آمده‌اند.

نمایشگاه طراحی هایده ایازی در گالری دلگشا

اما به جز موجودات زنده، اشیاء وگیاهان، المان‌های دیگری نیز در این آثار دیده می‌شود که به طور معمول به عنوان ابزاری برای ترسیم خطوط استفاده می‌شوند و خودشان هیچ گاه حضور مستقیم در آثار تصویری ندارند. شابلون‌های مختلف که برای طراحی دقیق خطوط منحنی و زوایا به کار می‌روند، در نقاشی‌های ایازی حضوری مستقل پیدا کرده و به عنوان شخصیت‌های تابلو حضور دارند. استفاده از خوشنویسی هم در این آثار دیده می‌شود و ایازی حروف فارسی را به عنوان عناصر تزیینی وارد آثارش کرده است. در نهایت تصاویری که به وجود آمده، دنیایی شلوغ، رنگارنگ و آشفته است که انسان امروز را احاطه کرده است.

نمایشگاه طراحی هایده ایازی تا 28 بهمن در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان است.

 

مسخ‌شدگان

نمایشگاه مجسمه‌های عارف رودباری با نام "ورزا" در گالری کاما برپاست. سوژه آثار رودباری انسان و گاو است. گاه این دو را به شکل مجسمه‌هایی مستقل می‌بینیم و گاه حضور آنها در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کند. انسان در این مجسمه‌ها شکلی غیر طبیعی دارد. در واقع فیگور انسان با المان‌های صنعتی و اشیاء گوناگون ترکیب شده و موجودی را خلق کرده که دچار دگردیسی شده است. هیچ کدام از آدم‌های این مجموعه سر ندارند و در واقع عناصر مختلفی به جای سر آنها قرار گرفته است. گاه استوانه‌ای ساده را می‌بینیم و گاه سنگ ترازو یا قفلی بزرگ به جای سر او قرار دارد.

این انسان فلزی با مظاهر زندگی نوین ترکیب شده و موجودی ناشناخته را به وجود آورده است. رودباری پیکره‌های انسانی را با اشیایی واقعی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند، ترکیب کرده و به این ترتیب هویتی جدید برای سوژه‌های خود به وجود آورده است.

نمایشگاه مجسمه‌ های عارف رودباری در گالری کاما

اما بخش دیگری از آثار این مجموعه مجسمه گاوها هستند که نام نمایشگاه نیز بر اساس حضور آنها انتخاب شده است. رودباری ساکن شمال کشور است و در محل زندگی خود به طور معمول با گاو برخورد می‌کند. بنابراین عجیب نیست که این حیوان تاثیر مستقیم در آثار او داشته باشد. با این وجود در مجسمه‌های رودباری گاو نیز از شکل طبیعی خود خارج شده و به عنوان یک نماد معرفی می‌شود.

گاوها نیز مانند انسان سر خود را در پیت حلبی فرو کرده‌اند و از دیدن و درک محیط اطراف عاجز هستند و یا با اشیایی که متعلق به محیط زندگی انسان است ترکیب شده‌اند. برش‌هایی که روی بدن گاوها به وجود آمده و آنها را شرحه شرحه کرده است نمادی از آسیب‌هایی است که امروزه به حیوانات وارد می‌شود و زندگی آنها را با خطر مواجه می‌کند. گاوهایی که بخشی از بدن آنها نابود شده و یا دست و پای آنها از بین رفته است، مخاطب را با این سوال مواجه می‌کند که چه اتفاقی برای این موجودات افتاده است. حتی اگر گاوی سالم و کامل هم در این مجموعه وجود داشته باشد او را در حالی می‌بینیم که به جمجمه یگ گاو خیره شده و آینده خود را تصور می‌کند. 

نمایشگاه مجسمه‌های عارف رودباری تا 10 بهمن ماه در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.

نگاهی به دوردست

نمایشگاه نقاشی مریم صفری با نام "فرسنگ‌ها از هر سو" در گالری وارطان برپاست. آثار صفری کارهایی طبیعت‌پردازانه هستند و او مناظری وسیع و دوردست را به تصویر کشیده است. نقاشی‌های او نسبتا واقع‌گرا هستند. فضای طبیعی به همان شکلی که وجود دارد در این نقاشی‌ها بازنمایی شده اما تابلوی نهایی، تصویر عین به عین و بازنمایی کامل طبیعت نیست. تصاویر مه گرفته با رنگ‌های خاکستری، فضایی همراه با عدم قطعیت را نمایش می‌دهند که مخاطب را به کشف رازهای آن ترغیب می‌کند.

اگرچه صفری هیچ عنصر اضافه‌ای وارد مناظر نکرده و از خیالی‌سازی پرهیز کرده است، اما نحوه نمایش این مناظر به گونه‌ای است که فضایی مبهم را برای مخاطب ترسیم می‌کند. تمام این مناظر، تصاویری هستند که از فاصله دور به چشم می‌آیند و همین فاصله سبب شده است کارها از هرگونه جزییات خالی باشد. در واقع آنچه می‌بینیم مجموعه‌ای از سطوح رنگی است که در کنار هم قرار گرفتن آنها تصاویر آشنایی از طبیعت را برای مخاطب بازسازی می‌کند.

مریم صفری

اما نکته قابل توجه آن است که همه این محیط‌های طبیعی با حضور یک المان مصنوعی مخدوش شده‌اند. تیرهای چوبی، پل فلزی، دیواره‌های بتنی و... که همگی دست ساخته‌های انسان هستند، در بخشی از این منظره قرار گرفته و فضای یکدست آن را به هم زده‌اند. از سوی دیگر این عناصر تنها نشانه‌های وجود انسان در این تصاویر هستند. اگر چه مخاطب هیچ فیگور انسانی را در این آثار نمی‌بیند اما سازه‌های مصنوعی نشانه دخل و تصرف او در محیط طبیعی و بهره گرفتن او از این فضا هستند.

نمایشگاه نقاشی مریم صفری تا 15 بهمن در گالری وارطان به نشانی میدان فلسطین، طالقانی غربی، شماره 514 برپاست.