به گزارش هنرآنلاین، نشست مدیران، هنرمندان و مدیران انجمن‌های هنری 10 استان کشور با معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه سوم بهمن‌ماه برگزار شد.

در این جلسه درخواست‌های استان‌ها در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر، آموزش هنر و مد و لباس طرح و پاسخ‌های تخصصی حوزه‌های معاونت امور هنری در این زمینه ارائه شد.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: امیدواریم در این شرایط با تعامل و همکاری، ضمن پاسداری از فضای آفرینش‌های هنری کشور و حفظ کرامت هنرمندان، فعالیت‌ها و فرآیندهای هنری تداوم و توسعه یابد.

حسینی در این نشست گفت: ضرورت نگاه آمایشی به سرزمین در فرهنگ و هنر ایران وجود دارد و آمایش بدون پیمایش محکوم به شکست است. متأسفانه تاکنون در بسیاری از موارد بر اساس استعدادهای سرزمینی رفتار نکردیم و بسیاری از طرح‌ها فارغ از مطالبات جامعه‌شناسی بوده است. عمده مشکلات ما در فرهنگ و هنر ناشی از عدم تطابق جغرافیای انسانی هنر با جغرافیای امکانات هنر است، جمعیت مستعد و صاحب استطاعت و توانمندی فراوانی در هنر داریم که زیرساخت‌ها و امکانات هنری ما هیچ تناسبی با این جمعیت انسانی ندارد.

حسینی تأکید کرد: در همه جای ایران محدودیت‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر به نسبت وجود دارد، اما با نگاه آمایشی و همکاری و ارتقای ظرفیت‌ها می‌توانیم از قدرت نرم نیروی انسانی هنر بهره ببریم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های ما در این مدت توسعه دادن و بسیط کردن عرصه مالی و اقتصادی هنر است.

حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری در این جلسه گفت: خواسته‌های هنرمندان و مسئولان و انجمن‌های هنری استان‌ها که در سفرهای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان‌ها و در جلسات قبلی استان‌ها با معاونت امور هنری طرح و دسته‌بندی شده است و در معاونت امور هنری بررسی و ارزیابی تخصصی و کارشناسی انجام و پاسخ‌های متناسب ارائه شده است.

قبادی در ادامه گفت: بخشی از درخواست‌های استان‌ها در حوزه فعالیت‌های عمرانی است که در امور عمرانی در حوزه فعالیت معاونت هنری نیست و در صورت تصویب، فعالیت‌های عمرانی در دفتر طرح‌های عمرانی انجام می‌شود. اما معاونت امور هنری برای همراهی در حوزه کارشناسی ساخت سالن‌ها و فضاهای هنری آمادگی دارد. راه‌اندازی خانه هنرمندان از درخواست‌های مشابهی است که از سوی بعضی استان‌ها مطرح شده بود که این موضوع با توجه به ضرورت‌ها، ظرفیت‌ها و اصالت موضوع لازم است که در هر استان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.

مشاور اجرایی معاونت امور هنری افزود: فعال‌سازی انجمن‌های هنری که خواسته تمام استان‌هاست و معاونت امور هنری نیز برای تقویت و فعالیت همراهی تأکید دارد. راه‌اندازی جشنواره‌های جدید از سوی برخی استان‌ها مطرح شده است که معاونت امور هنری نگاه و برنامه توسعه جشنواره‌ها را ندارد و جشنواره‌ها به بازنگری و بررسی نیاز دارد تا بر اساس اهداف و کارکرد جشنواره‌ها، بعضی از جشنواره‌ها تجمیع شود. راه‌اندازی تئاتر شهر در استان‌ها نیز از سوی چند استان مطرح شده است که در این زمینه آمادگی عمومی استان و نهادهای استانی و جامعه هنری ضرورت دارد. همچنین راه‌اندازی هنرستان از سوی بعضی استان‌ها برای بعضی شهرها مطرح شده است که در این زمینه نیز در صورت آمادگی استان برای فعالیت جدی و حرفه‌ای هنرستان‌ها اهمیت دارد. بنابراین ضرورت دارد درخواست‌ها و طرح‌های استان‌ها مبتنی بر ظرفیت‌ها، ضرورت‌ها و امکانات برنامه‌ریزی، طراحی و ارائه شود.

 قبادی در ادامه گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که با استان‌ها تنظیم شده و فرآیند زمانی سه ساله برای آن تعریف شده، موارد مورد تفاهم تا زمان مقرر با همکاری استان‌ها انجام می‌شود.

علی غیاثی ندوشن مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: با توجه به سفرهایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان‌ها انجام شده و نشست‌هایی که با استان‌ها برگزار شده، درخواست‌ها و مواردی که از سوی استان‌ها مطرح شده و در این جلسه موارد مربوط به 10 استان با حضور مدیران، مدیران انجمن‌های هنری نو هنرمندان استان‌ها مطرح و بررسی می‌شود.

غیاثی در ادامه گفت: مواردی که بر اساس تفاهم‌نامه با استان‌ها مطرح شده در حال انجام است. در زمینه احداث فضاها و مراکز هنری موارد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ادارات کل استان‌ها واگذار شده تا از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری کنند اما در حوزه تجهیز فضاهای هنری وزارتخانه و از جمله معاونت امور هنری همکاری می‌کند.

سید امین مؤیدی اصفهانی مشاور برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری نیز در این جلسه گفت: با توجه به گستردگی حوزه معاونت امور هنری اعتبار و بودجه معاونت ناچیز است و در حمایت از استان‌ها و موارد مطرح شده در تفاهم‌نامه‌ها محدودیت‌های اعتباری و برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در نظر گرفته می‌شود.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در این نشست گفت: راه‌اندازی سالن‌ها، پلاتوها و تجهیز آن‌ها در استان‌ها یک موضع تاریخی است که از گذشته وجود داشته است و یک ضرورت مداوم است که نیاز است سالن‌ها و پلاتوها به‌روز شود اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری در این زمینه با محدودیت‌های اعتباری مواجه است. البته در سال‌های اخیر سالن‌ها و پلاتوهایی راه‌اندازی شده است.

در این نشست زهرا حق شعار؛ مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، محمد اللهیاری فومنی؛ مدیرکل دفتر آموزشی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، احمد صدری؛ رئیس کمیته‌های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، مرتضی باقرنژاد؛ معاون دفتر موسیقی، اردشیر میرمنگره، معاون دفتر هنرهای جسمی، مجید فروغی؛ مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری، کارشناسان برنامه‌ریزی معاونت هنری، کارشناس دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، کارشناسان امور استان‌ها و نمایندگان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران انجمن‌ها و هنرمندانی از استان‌های ایلام، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، خوزستان، البرز، بوشهر، سیستان و بلوچستان و گلستان حضور داشتند که خواسته‌ها و نظرات خود را مطرح و معاونت امور هنری نیز پاسخ‌های خود را متناسب با وظایف، تفاهم‌نامه‌ها و امکانات و فعالیت‌های انجام شده در استان‌ها ارائه کرد.