سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حسین سلطانی با عنوان "بدرود آسمان آبی" در گالری هما برپاست. در این نمایشگاه 13 اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم به نمایش درآمده است. سلطانی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه حدود سه سال روی این مجموعه کار کرده است، گفت: نزدیک 20 سال است که ماشین سوژه نقاشی‌های من است، اما نگاهم به ماشین به عنوان یک شیئ نیست بلکه آن را مانند یک فیگور انسانی در نظر می‌گیرم.

سلطانی ادامه داد: زندگی انسان بسیار ماشینی شده و همه ما درگیر با این کاراکتر هستیم. در این چند سالی که ماشین‌ها را نقاشی می‌کنم، فضاهای مختلفی در آثارم وجود داشته و حدود 9 دوره کاری متفاوت داشتم. گاه انسان وارد کارها شده و گاه فقط ماشین‌ها را در فضاهای مختلف می‌بینیم. در مجموعه جدید نیز هیچ انسانی وجود ندارد و فقط ماشین‌ها را در فضاهای مختلف طبیعی و شهری می‌بینیم.

او با بیان اینکه ماشین‌های خراب شده در تعدادی از آثار قبلی او نیز وجود داشته است، افزود: در همه تابلوهای این مجموعه شاهد حضور ماشین‌های سوخته هستیم که اغلب نیز توسط انسان آتش گرفته‌اند. در واقع ماشین ابزاری در دست انسان است که در جنگ‌های متعدد یا برای عملیات تروریستی استفاده شده است. به این ترتیب ماشین‌ها یا هدف بمباران قرار گرفته‌اند و یا خود وسیله‌ای برای انفجار بمب بوده‌اند. خاورمیانه سالهاست که درگیر جنگ‌های مختلف است و ماشین به عنوان ابزاری غیرمستقیم در این جنگ‌ها حضور داشته است.

سلطانی ادامه داد: ماشین‌ها در فضاهای مختلف و محیط خارجی دیده می‌شوند و قصد داشتم فضایی ملموس را به تصویر بکشم. این محیط نشان دهنده فضا و اتفاقاتی است که اطراف خود ما وجود دارد و همه ما آنها را دیده‌ایم یا در پس زمینه ذهن خود با آنها آشنایی داریم.

او درباره برداشت مخاطبان از این آثار گفت: یک نقاش حرف‌های خود را به وسیله تصویر مطرح می‌کند و پس از آن مخاطب ممکن است هر برداشتی از آن داشته باشد. در سال‌های گذشته دیده‌ام که عده‌ای از مخاطبان نیز مانند من ماشین را به عنوان یک انسان دیده‌اند و عده‌ای دیگر نیز برداشت‌های متفاوتی داشته‌اند.

این هنرمند با اشاره به نام نمایشگاه گفت: در تابلوهای این مجموعه بخش بزرگی از کادر را به آسمان آبی اختصاص داده‌ام که با آمدن دود و سیاهی، این آسمان آبی در حال از بین رفتن است. انسان با دست خود در حال از بین بردن محیط زندگی خویش است و به ویژه در خاورمیانه با جنگ‌هایی که رخ داده این موضوع بیشتر دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار حسین سلطانی تا 9 بهمن در گالری هما به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برپاست.