سرویس تجسمی هنرآنلاین: نخستین سالانه‌ شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران به نام "فرصت" با همراهی انجمن‌ها و هنرمندان تجسمی ایران در گالری‌های خانه هنرمندان برپاست. این سالانه با هدف نمایش و فروش آثار هنرمندان تجسمی شکل‌ گرفته و با حضور اعضای انجمن‌های خوشنویسان ایران، تصویرگران ایران، هنرمندان سفالگر، عکاسان ایران، هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، هنرمندان نقاش ایران و طراحان گرافیک ایران و باهدف ایجاد فرصتی نو برای آشنایی علاقه‌مندان و مخاطبین عام با هنر معاصر ایران اجرا ‌شد.

شکل‌گیری نمایشگاه "فرصت" موجب ارتباط بیشتر انجمن‌ها با یکدیگر شده است. در این مجموعه نزدیک به 200 اثر از هنرمندان تجسمی در گالری‌های خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمده که حاصل گفت‌وگوهای متعدد در شورای تجسمی و انتخاب آثار هنرمندان هر انجمن است. در گالری‌های خانه هنرمندان آثار هنری متنوع در کنار هم به نمایش درآمده‌اند. 

هنرمندان عکاسی که در این نمایشگاه حضور دارند آثار متنوعی را به نمایش گذاشته‌اند. هادی ابری در مجموعه عکس‌های خود با نام گل‌ها، از تکنیکی استفاده کرده که باعث به وجود آمدن تصاویری انتزاعی شده است. گل‌های باغچه با حرکت دوربین و در هم رفتن رنگ‌ها، به تاش‌هایی رنگین تبدیل‌ شده‌اند. در عکسی از سیوا شهباز، زمین پوشیده شده از برف را می‌بینیم که از میان سفیدی زمینه آن چند شاخه خشک بیرون آمده و تصویری مینی‌مان ایجاد کرده است.

در عکسی از بابک برزویه یک دیوار آجری را از فاصله نزدیک می‌بینیم که از میان آجرهای قرمز آن یک برگ کوچک سبز بیرون آمده است. سارا ساسانی در عکسی با نام ویرانی، تصویری از یک مراسم عروسی را ارائه کرده است که پاشیدن نقل و کاغذرنگی بر سر عروس، صحنه‌ای پارادوکسیکال از شادی و خطر را تداعی می‌کند. ابراهیم عرب‌بیگی در عکسی با نام "در قعر یک تنهایی" پیرمردی رنجور را در فضایی سیاه نشان داده که به نظر می‌رسد انبار زغال باشد و در عکسی از وصال ترابی، زنی در حال کار در کنار تنور نانوایی دیده می‌شود.

نمایشگاه فرصت

در سالنی دیگر چیدمانی از مجتبی امینی با نام "راه‌حل" قرار دارد که با ترکیبی از چوب سوخته، متریال طبیعی و موتور ایجاد شده است. بر روی میز بزرگی یک تنه درخت به وسیله موتوری که به آن وصل شده است در حال حرکت بر بستری از مواد سیاه بدبو است و روندی از تبدیل درخت به نفت را نشان می‌دهد.

هنرمندان نقاش نیز آثار متنوعی را در این مجموعه ارائه کرده‌اند. تابلویی از مصطفی سروریان، با کنار هم قرار گرفتن نقطه‌های قرمز بر روی زمینه سبز ایجاد شده است. از علی ندایی دو تابلوی کوچک به نمایش درآمده که با قلم سفید و زرد روی مقوای سورمه‌ای و سیاه، صحنه نبرد یک سوارکار با شیر را نشان می‌دهد. از محمدهادی رجبی دو تابلوی کوچک با المان‌های نگارگری و موضوعات ایرانی دیده می‌شود و جواد نوبهار به محیط روستایی پرداخته است.

ایرج اسکندری تابلویی نقش برجسته را ارائه کرده که برگرفته از نقاشی ایرانی است و از معصومه مظفری دو تابلوی کوچک به نمایش درآمده که فضای داخلی خانه را نشان می‌دهند. احمد نصراللهی هنرمند دیگری است که دو تابلو از او به نمایش درآمده و سوژه هردوی آن‌ها انسان است اما این افراد با بیان شخصی هنرمند تصویر شده‌اند. الهام تجلی دو اثر چاپ دستی کوچک را ارائه کرده است که هر کدام به‌سادگی بخشی از خانه را سوژه خود قرار داده‌اند. تابلویی از علی ذاکری از سری فرزندان خدا که به موضوع ورزش بوکس می‌پردازد، دو شخصیت غالب و یک مغلوب را نشان می‌دهد.

معصومه رضازاده کاسه‌های سرامیکی سیاه و سفیدی را نمایش داده است که با نقوش ایرانی و گیاهان و تصویری از زنان نوازنده پوشیده شده‌اند. او در بخش دیگری از آثار خود زنان را سوژه قرار داده و در هر کدام از آن‌ها، یک زن در حالی دیده می‌شود که با خطوط سفید روی آن‌ها نقش و نگار ایجاد شده است. مجسمه سرامیک و آینه اثر رضا تائبی، از یک مربع و چند استوانه تشکیل شده و تصویری از یک شیر را تداعی می‌کند.

نمایشگاه فرصت

در بخش خوشنویسی نیز آثاری از خوشنویسی کلاسیک و نقاشی‌خط به نمایش درآمده است. . از جواد بختیاری تابلویی به نام "ای شب صحبت" با خط نستعلیق، از یدالله کابلی قطعه‌ای شکسته نستعلیق با نام "غلام قمر" و از غلامحسین امیرخانی قطعه نستعلیق و تذهیب‌کاری شده با نام "حضور مجلس" به نمایش درآمده است. اسدالله کیانی اثری با تکنیک ترکیب مواد را بدون استفاده از قلم نی به وجود آورده و با فرم‌های منحنی و دورانی، کلماتی بر روی کاغذ نوشته است. حسن حسین نژاد قطعه‌ای شکسته نستعلیق رنگارنگ را با اکریلیک و مرکب بر روی بوم نوشته است. محمد سعید نقاشیان در تابلویی با نام خروش عقل، با قلم بزرگ و رنگ آبی، کلمات فارسی را بر روی بوم سفید نقش کرده است.

مجسمه بزرگی که در میان سالن قرار گرفته است اثری با نام "از تجربه تا خیال" متعلق به محبوبه حسینی موسی است. این اثر با مواد مختلف مانند پارچه مخمل و توری آلومینیومی ساخته شده و فرم منحنی بالارونده آن تداعی کننده رهایی از حصار سخت پیرامونی است. مجسمه ای از محمد مردی که بر روی زمین قرار گرفته نیز با رنگ نارنجی فایبرگلاس که در تضاد با بخش چوبی آن است، توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. اما اثر محمد حسین غلام زاده با نام "هبوط" به تنهایی در یک سالن خالی و نیمه تاریک قرار دارد و نمایش دهنده انسانی است که میان زمین و آسمان معلق مانده است.

نمایشگاه "فرصت" تا ۲۸ دی ماه در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.