سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم تشییع پیکر حسن حاجی‌نوری، مجسمه‌ساز پیشکسوت،  صبح روز 23 دی ماه در فضای باز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم شخصیت هایی مانند رضا بانگیز، نگار نادری‌پور، محمدحسن حامدی و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران حضور داشتند.

احسان آقایی به نیابت از جامعه تجسمی کشور گفت: طی دهه گذشته که عزیزان زیادی را تحت عنوان پیشگامان هنر ایران از دست دادیم، متوجه شدم در یک قرن اخیر دچار نسیان تاریخی شده‌ایم و به هویت معاصر خود اهمیت نمی‌دهیم. در واقع می‌توان گفت به تاریخی می‌بالیم که از ما خیلی دور است و به اکنون خود ارزش نمی‌دهیم.

او ادامه داد: در حالی که معاصریت بسیار اهمیت دارد و جوامعی که در عرصه هنر حرفی برای گفتن دارند به معاصریت خود می‌بالند، ما به راحتی هنرمندان معاصر خود را از دست می‌دهیم بی‌آنکه به آنها اهمیت داده باشیم. تا زمانی که نتوانیم هنرمندانی مانند حاجی نوری را درست در فضای معاصر هنر کشور معرفی کنیم و بشناسانیم، عملا انسان‌های بی‌هویتی هستیم. به جرات می‌توان بگویم بسیاری از هنرمندان ما حسن حاجی‌نوری را نمی‌شناسند.

رئیس موزه هنرهای معاصر ادامه داد: در حوزه آرشیو کردن اطلاعات بسیار ضعیف هستیم. این درحالی است که به خاطر دارم در سال 2012 نمایشگاهی از آثار هنرمند آلمانی در موزه هنرهای معاصر برگزار کردیم و زمانی که برای دیدن آ‌ثار او به آلمان رفته بودم، با آرشیوی از تمام اطلاعاتی روبرو شدم که در خصوص این هنرمند وجود داشت حتی نخستین مصاحبه‌های او در آرشیو نگهداری می‌شد. این در حالی است که ما در این حوزه کم‌کاری کرده‌ایم.

محمدحسن حامدی، سردبیر مجله تندیس درباره این هنرمند گفت: حاجی نوری متولد 1305 در جواهردشت بود و این امکان را پیدا کرد که از جوانی به کارگاه رحیم‌زاده ارژنگ یکی از بزرگان مجسمه‌سازی راه پیدا کند و آموزه‌های مجسمه‌سازی را یاد بگیرد. بعد از آن موفق شد کارگاه تخصصی خود را تاسیس کند و از جمله نخستین افرادی است که به اداره فرهنگ و هنر پیوست و تدریس مجسمه را آغاز کرد.

حامدی با اشاره به مراسم بزرگداشتی که سال 92 برای حاجی‌نوری برگزار شد گفت: متوجه شدم او دارای شخصیتی چندوجهی است و مراودات مختلفی با جامعه هنری زمان خود دارد. او با میرمصور ارژنگی دوست بود و با جامعه ادبی نیز مراودات خاصی داشت. حاجی نوری، هنرمندی آگاه به زمان خود بود و مجسمه‌هایی که ساخت؛ نشان از آشنایی او با فرهنگ ملی و فرهنگ باستانی ما دارد.

سردبیر مجله تندیس افزود: متاسفانه کشور ما نسبت به این هنرمندان غفلت کرده و نام آنها کمتر شناخته‌ شده است. شاخص‌ترین آثار او مولاژهایی است که از ایران باستان تهیه کرده که تعدادی از آن در ایران و یکی از آنها در آرژانتین است. این مولاژها به قدری مستحکم و صحیح ساخته‌ شده‌اند که تکرار نشدنی هستند و این نشان از قدرت کار این هنرمند دارد.

پس از آن عباس مجیدی رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران گفت: بار دیگر شاهد از دست دادن یکی دیگر از جامعه هنری و به خصوص مجسمه‌سازان هستیم این در حالی است که شخصیت او مغفول ماند و آنچنان که باید دیده نشد اما آثار او همچنان باقی است.

فتنی است حسن حاج نوری ‌مجسمه‌ساز پیشکسوت عصر روز پنجشنبه ۲۰ دی‌ماه در سن ۹۲ سالگی در تهران از دنیا رفت. پیکر این هنرمند به بهشت زهرا (س) انتقال داده شد تا در  قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.