سرویس تجسمی هنرآنلاین: نخستین هفته هنر تیر، فردا 14 دیماه در تهران آغاز می‌شود. مریم مجد، یکی از مدیران این رویداد در گفتوگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری هفته هنر گفت: در همه جای دنیا هفته‌های هنر وجود دارند و ما هم احساس نیاز می‌کردیم که در شهر تهران رویدادی وجود داشته باشد تا همه عوامل درگیر در هنرهای تجسمی بتوانند در آن مشارکت کنند، زیرا عقیده داریم این کار تاثیر بزرگی در سطح جامعه دارد.

مجد افزود: همزمان با شکل‌گیری ایده رویداد تیرآرت به عنوان یک آرت‌فر، ایده یک آرت ویک با نام هفته هنر تیر را نیز در ذهن داشتیم. آرت‌فر و آرت‌ویک دو رویداد کاملا متفاوت هستند که هر کدام نتایج خاص خود را دارند و می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

او با اشاره به حضور 21 گالری در هفته هنر تیر افزود: از گالری‌ها درخواست کردیم پروپوزال خود را ارسال کنند و پس از بررسی آنها توسط هیئت انتخاب، 21 گالری برای حضور در هفته هنر انتخاب شدند. اغلب آنها گالری‌های شناخته شده با سابقه کار زیاد هستند و برای انتخاب آنها تاریخچه، تعداد هنرمندانی که با آنها کار می‌کنند و مجموعه فعالیت‌های هر گالری در طول سال را در نظر داشتیم.

مجد افزود: در رویداد تیرآرت 10 گالری حضور داشتند که از آن میان 9 گالری در هفته هنر نیز شرکت می‌کنند. علاوه بر آنها گالری‌های دیگر نیز بر اساس برنامه‌ای که برای تاریخ مورد نظر ما دارند، در هفته هنر تیر حضور دارند. برنامه هر گالری در محل همان گالری برگزار می‌شود و ما کاتالوگ جامعی برای معرفی فعالیت‌های آنان منتشر کرده و مجموعه‌داران را با آنها ارتباط می‌دهیم.

او با اشاره به رویدادهای خارج از گالری گفت: 13 کیوریتور در این هفته پروژه‌های مکان‌محور خود را در فضای عمومی شهر تهران به نمایش خواهند گذاشت. بیشتر این اماکن در منطقه 6 قرار دارند که تجمع گالری‌ها نیز آنجا است. ما قصد داریم نقشه‌هایی را چاپ کنیم که نحوه دسترسی راحت علاقه‌مندان به گالری‌ها، برنامه‌های خارج از گالری و نشست‌ها را به آنها نشان دهد.

مجد ادامه داد: بخشی از هفته هنر به نشست‌هایی اختصاص دارد که بر هنر معاصر متمرکز هستند. هر روز دو نشست در کافه گودو یاس و خانه وارطان برگزار می‌شود و اداره این پنل‌ها را افراد متخصص برعهده دارند. علاوه بر کارشناسان ایرانی 4 کارشناس خارجی هم در این نشست‌ها شرکت دارند که 3 نفر از آنها از طریق اسکایپ و یک نفر که کیوریتور موزه مدرن پاریس است به صورت حضوری در هفته هنر شرکت دارند.

مجد افزود: بسیار امیدوار هستیم که بتوانیم مردم را در جریان آنچه در حوزه هنر تجسمی رخ می‌دهد قرار دهیم و این فضا را بازتر کنیم. مخاطبان همیشگی هنر تجسمی با این فضا آشنا هستند اما قصد داریم افراد بیشتری را وارد یک جشن هنری کنیم که علاوه بر خوشحال کردن آدم‌ها باعث شرکت در یک فعالیت فرهنگی غیرانتفاعی می‌شود.

گفتنی است هفته هنر تیر 14 تا 21 دی ماه برگزار می‌شود و گالری‌های آ، آب انبار، آتبین، آران، آرت سنتر، اُ، اثر، اعتماد، افرند، ای‌جی، ایرانشهر، دستان، دلگشا، راه‌ابریشم، سیحون، شیرین، طراحان‌آزاد، محسن، هما، هور و پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ با نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در این رویداد شرکت دارند.

 

جدول برنامه هفته هنر تهران