به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه نقاشی‌های سعید رفیعی‌منفرد با عنوان "انطباق" روز جمعه هفتم دی‌ماه با استقبال هنرمندان، اساتید دانشگاهی و علاقمندان در گالری ساربان افتتاح شد. او دانش آموخته‌ نقاشی و همچنین عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران و عضو افتخاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی است. رفیعی‌منفرد در نمایشگاه انطباق، در ادامه‌ مجموعه‌های پیشینش مضامین اجتماعی را در آثار خود دنبال می‌کند.

او در استیتمنت این نمایشگاه این‌طور نوشته‌است: در تمام این سال ها، تلاش کرده ام که دستم بر ضربان مردم سرزمینم باشد و به شیوه ی خود، بازنمای وضعیتی باشم که آن را تجربه می‌کنم. تلاش کرده ام نمایشگر فشردگی تاریخی و انباشت بحرانی باشم که در آن زندگی می‌کنیم و در این گذر، مدتی است که اولین واژه‌ای که با نگاه به ایران این سال ها و سال های دورتر به ذهنم خطور می کند، واژه "انطباق" است. گویی رنج های طولانی و بی ثباتی های پی در پی و تحولات سریع، مکانیزم ناخودآگاه انطباق را در ما فعال کرده است تا بتوانیم به حیات خود در بستر تاریخی و اجتماعی پر تنش ادامه دهیم. مجموعه ی حاضر نقش‌هایی از خود ماست. مایی که رنج می‌کشیم و زخم می‌خوریم و آن را می‌پذیریم و ادامه می‌دهیم.

جمال سوزن، نقاش و مدرس درباره کارهای رفیعی منفرد گفت: رنگ تیره، سختی بتن و جنس مونث سه عنصری است که در این مجموعه کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ سه عنصری که با هم در تضاد هستند و از جهان‌های متفاوتی به یکدیگر الصاق شده‌اند. تاریکی‌هایی که در مقابل روشنی قرار می‌گیرند و سختی و شکل‌ناپذیری بتن در مقابل ظرافت‌ها و ملایمت‌های جنس زن نمونه‌ای از تاکیدهایی هستند که در نقاشی‌های این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌است.

همچنین بهنام کامرانی دیگر نقاش و مدرس دانشگاه درباره نمایشگاه انطباق گفت: سال‌هاست سعید رفیعی منفرد را می‌شناسم و از ابتدای فعالیت حرفه‌ایش کارهایش را دنبال کرده‌ام. این نمایشگاه، نمایشگاه متفاوتی‌است که علاوه بر اکلریک، استفاده از آبرنگ‌ را در کارها می‌بینیم. زن‌ها با هاله‌هایی به تصویر کشیده‌ شده‌اند که به نظر می‌رسد وجه درونگرایانه و روانشناسانه‌ای با خود همراه دارد. از این جهت کارها جالب توجه هستند.

کامبیز موسوی اقدم، منتقد هنرهای تجسمی و مدرس دانشگاه نیز پس از بازدید از نمایشگاه معتقد بود: رفیعی منفرد در تکنیک و طراحی قابلیت‌های زیادی دارد، تا اندازه‌ای که به نظر می‌رسد در تعدادی از تابلوها بیش‌ از هر چیز تکنیک مخاطب را به خود جلب می‌کند و کمتر می‌شود به موضوع فکر کرد. در کل این مجموعه، ارتباط و انسجام بارزی با کارهای دیگری که از ایشان دیده بودم دارد، انتخاب مضامین و فضای کاری منفرد در این مجموعه منسجم‌تر شده است.

این نمایشگاه تا روز دوشنبه هفدهم دی‌ماه، در گالری ساربان ادامه خواهد داشت. علاقمندان برای تماشای آثار می‌توانند همه‌روزه به جز سه‌شنبه‌ها، از ساعت 16الی20 به گالری به نشانی سهروردی شمالی، هویزه‌غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک130مراجعه نمایند.