سرویس تجسمی هنرآنلاین: ‎نمایشگاه آثار عاطفه مجیدی‌نژاد با نام "بازدید: زیروجی" در گالری زیرزمین دستان برپاست. مجیدی‌نژاد در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه آثار طراحی و چاپ مونوپرینت به نمایش درآمده است که یکی از تکنیک‌های چاپ دستی است و مانند طراحی، بدون تیراژ است. 

‎مجیدی‌نژاد درباره سوژه این نمایشگاه گفت: دو سال و نیم پیش در یک نمایشگاه دو نفره آثاری را به نمایش گذاشتم که رویکردی به معماری داشت. پس از آن من سعی کردم فضای دو بعدی طراحی‌هایم را به فضای سه بعدی نزدیک کنم. برای این کار به ایجاد فضا فکر کردم و روی تور طراحی کردم. 

‎او درباره نوع معماری که در این آثار دیده می‌شود گفت: بناهای اسلامی و ایرانی که معمولا آجری هستند بسیار مورد علاقه من هستند. به طور خاص به مسجد جامع اصفهان توجه داشتم. این بنا بیشترین تاثیر را در کار من داشته است اما در زمان کار به هیچ عکسی رجوع نکردم و تنها حسی که از آن فضا دریافت کرده بودم را روی کاغذ آوردم.

‎مجیدی‌نژاد ادامه داد: در این کارها از رنگ زیادی استفاده نکردم و احساس کردم سادگی سیاه و سفید به اندازه کافی گویا هست. همچنین استفاده از کاغذی به رنگ اکر، هم سفیدی کاغذ را از بین برد و هم نیازی به رنگ دیگر نبود. البته تعدادی از آثارم رنگی هستند اما آنها را در این مجموعه نمایش ندادم تا انسجامی میان تمام آثار وجود داشته باشد.

‎ مجیدی‌نژاد افزود: این کارها در ادامه نمایشگاه قبلی من است که "بازدید" نام داشت و نمایشگاه فعلی با نام "بازدید: زیروجی" به معنای جاذبه‌ صفر است. با استفاده از رنگ پارچه بر روی تور به طراحی پرداختم و به این ترتیب معماری را قابل عبور و شفاف کردم. اگرچه تصویری که می‌بینیم یک بنای معماری است اما نور از آن رد می‌شود و سبک و بی‌وزن شده است. 

‎او درباره استفاده از چاپ دستی گفت: در چاپ مونوپرینت یک اتفاق خاص وجود دارد و تا زمانی که طراحی تمام شده و کاغذ را از روی شیشه برنداشته‌ام نمی‌دانم چه نتیجه‌ای به دست آمده است. اتفاقاتی که توسط رنگ روی شیشه به وجود می‌آید برایم جذاب است و از سوی دیگر نوع خطی که روی شیشه ترسیم می‌شود با خطی که روی کاغذ کشیده شده متفاوت است. 

‎این هنرمند افزود: در مجموعه قبلی نگاه مستقیم به معماری وجود داشت و با پرسپکتیو یک نقطه‌ای کار کردم، اما در این مجموعه پرسپکتیو یک نقطه‌ای را حذف کردم. در واقع با وجود این که حس پرسپکتیو در کارها وجود دارد، آنچه دیده می‌شود یک پرسپکتیو منطقی و درست نیست و از شکل معمول پرسپکتیو که برای چشم آشناست پیروی نمی‌کند.

‎نمایشگاه آثار عاطفه مجیدی نژاد با نام "بازدید: زیروجی" تا 7 دی در گالری زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 مراجعه کنند.