به گزارش هنرآنلاین، پژمان رحیمی‌زاده دبیر رشته تصویرسازی یازدهمین جشنواره ‌هنرهای تجسمی فجر درباره این دوره از جشنواره توضیح داد: ملاک‌های ما در این دوره از جشنواره تجسمی فجر نگاه معاصر است. به دنبال ایده نو همراه با ساختار مناسب و توانمند هستیم و روی هم رفته به دنبال برگزاری نمایشگاهی از آثار هستیم که فرزند زمان خود باشند و همچنین با معیارهای مخاطب امروز همسو باشند. از طرفی رویکرد جشنواره این است که آثار زبان بومی داشته باشند و هویت هنرمند در آنها مشهود باشد.

وی افزود: در بخش تصویرسازی آثار را در سه مرحله داوری خواهیم کرد. نخست فایل آثار توسط هیات داوران قضاوت می‌شود. در مرحله دوم به دنبال این هستیم که اصل آثار برسند و مطمئن شویم که کارها برای نمایشگاه مناسب هستند و با فایل تطابق دارند. در نهایت کارها روی دیوار می‌رود و داوران از میان آنها اثر برگزیده را انتخاب می‌کنند.

رحیمی‌زاده گفت: در ابتدا قرار بود سایز آثار حتما ۵۰ در ۷۰ باشد ولی شرایط کمی تغییر کرد و به خاطر جلوگیری از مشکلات تصمیم گرفته شد که هنرمندان آثارشان را در ابعاد آزاد ارسال کنند. پیش از این هنرمندان برای بارگزاری آثارشان با مشکل روبه‌رو بودند. بنابراین تاکید می‌کنم که هنرمندان می‌توانند آثارشان را بدون محدودیت ارسال کنند و دیگر مشکل نرم‌افزاری نداریم.

این هنرمند توضیح داد: گویا در وجود همه ما نهادینه شده است که آثارمان را تا لحظه آخر ارسال نکنیم. به همین دلیل پیشبینی می‌کنیم تعداد آثاری که در یکی دو روز آخر می‌رسند بیشتر از آن چیزی باشد که تا به حال دریافت کردیم.

دبیر رشته تصویرسازی جشنواره یازدهم همچنین درباره سیاست‌های این دوره جشنواره بیان کرد: به نظرم تصمیم بسیار درستی بود که در این دوره رشته‌های مختلف هنری تفکیک شدند. این گام بزرگ باعث شد هر رشته با کارشناسان خودش بررسی شود. در دوره‌های قبل به خاطر اینکه رشته‌ها با هم بررسی می‌شدند نوعی بی‌اعتمادی به وجود آمده بود و برخی هنرمندان تمایلی به شرکت نداشتند.

او گفت: حضور آقای حقیقی و بزرگان دیگر در جمع دبیرخانه و داوران جشنواره یازدهم باعث شده که اشتیاق هنرمندان بخش ما برای شرکت در جشنواره افزایش یابد.

پژمان رحیمی‌زاده اظهار کرد: همه شاخه‌های هنرهای تجسمی بی‌ینال‌های تخصصی خودشان را دارند. اما تجمیع هنرها در جشنواره فجر امکان حضور پتانسیل‌های بالقوه هر هنر را به وجود می‌آورد. به عنوان مثال در زمینه تصویرسازی این روزها اوضاع اقتصادی خوب نیست و به تبع آن وضع نشر نیز بد است. برای همین تصویرسازان جوان پیشنهاد کاری ندارند و نمی‌توانند توانایی‌های خودشان را نشان بدهند. جشنواره فجر در این شرایط به آنها انگیزه دیده شدن می‌دهد. به خصوص اینکه موضوع جشنواره آزاد است موجب امید مضاعف در هنرمندان جوان می‌شود.

وی درباره داوران بخش تصویرسازی نیز توضیح داد: سه داور این بخش هرکدام از بزرگان تصویرسازی هستند و در عرصه‌ای مختلف داخلی و خارجی هم جایزه گرفته‌اند، هم کار کرده‌اند و هم تدریس کرده‌اند. علاوه بر اینها حضور مستمر در بازار کتاب داشته‌اند. همه تصویرسازان با این چهره ‌ها آشنا هستند و به آنها اطمینان دارند. در این بخش ۱۰ پیشنهاد برای داوری بود ولی دبیرخانه به دنبال چهره‌های جوان و نو بود. این سه نفر هم به همین دلیل انتخاب شدند. چون در عین اینکه باتجربه و حرفه‌ای هستند، از چهره‌های جوان و تازه نیز به شمار می‌روند.

وی گفت: پیش از این گفتند که حدود ۷۰ کار می‌تواند روی دیوار نمایشگاه برود. اما با توجه به اینکه حالا ابعاد کار آزاد شده‌ است امیدوارم بتوانیم تعداد بیشتری از آثار را روی دیوار ببریم. البته این کاملا بستگی به آثاری دارد که به دبیرخانه می‌رسد.

دبیر بخش تصویرسازی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در پایان سخنانش بیان کرد: تمام پوسترهای جشنواره توسط دانشجویان در دانشگاه‌ها نصب شده است. این قشر همان‌هایی هستند که در آینده وارد بازار هنر تصویرسازی می‌شوند. داوران نیز جزو استادان دانشگاه و از بدنه آکادمیک هنر هستند.

گفتنی است فاطمه رادپور، کمال طباطبایی و علیرضا گلدوزیان این رشته را داوری می کنند.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه 1397 برگزار ‌می‌شود. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را ‌عهده‌دار هستند.‌