سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی و مجسمه حسین شناور با نام "سلطان من" در گالری سیحون برپاست. در این نمایشگاه 6 مجسمه برنزی و 7 تابلوی نقاشی به نمایش درآمده است. شناور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: شخصیت سلطان از 3 سال پیش در کارهای من ایجاد شد و دلیل آن هم زندگی در خاورمیانه و دیدن و شنیدن همه آن چیزهایی است که در اطراف ما می‌گذرد.

شناور افزود: خاستگاه این شخصیت از نقاشی ایرانی و نگارگری دوره صفوی و قاجار است اما هیچ اصراری بر این نداشتم که تاثیرات نگارگری در آنها دیده شود. حتی عده‌ای عقیده دارند مجسمه‌ها به آثار بودایی شباهت دارند. در شکل دادن شخصیت سلطان هیچ ملت یا فرد خاصی را مد نظر نداشتم ولی به طور کلی از ویژگی‌های سلاطین در طول تاریخ الهام گرفتم. ردپای هنر کهن ایران و به ویژه هنر شرق در آثار این مجموعه دیده می‌شود و تاثیر گرفتن از هنر کشورهای مختلف همیشه در آثارم وجود داشته است. حتی در دوره‌ای از هنر آفریقا و چین تاثیر گرفته بودم، برای من مهم نیست که این تاثیر از کجا باشد، مهم این است که چقدر در کارم به آن نیاز داشته باشم.

شناور افزود: ویژگی‌های هنر ایران در این مجموعه بارزتر است چون تاریخچه سلطنت و پادشاهی در ایران بسیار طولانی است و کلیت کارم هم پرداختن به حکومت پادشاهی و قدرت است. انتقاد من به انباشت قدرت و ثروتی است که پشت این ماجراها وجود دارد. البته این انتقاد یک مسئله جهانی است و به نوع خاصی از حکومت و سلطنت اشاره ندارد بلکه به کل نظام سلطه در طول تاریخ اشاره دارد.

او درباره نقاشی‌های این مجموعه گفت: در این تابلوها فرشته‌ای دیده می‌شود که مکمل پادشاه است. او که نماد ویژگی‌های مثبت و آسمانی است در کنار سلطانی با ویژگی‌های منفی قرار دارد. در این آثار اشاره من به استفاده‌ای است که قدرت‌ها در طول تاریخ از اعتقادات مذهبی و غیر مذهبی مردم جهان داشته‌اند.

این هنرمند ادامه داد: سال‌ها پیش به نگارگری می‌پرداختم و تاثیرات آن به صورت ناخودآگاه در آثار امروز من هم دیده می‌شود. این تاثیرات گاه نمایان و گاه مستتر است. نقوشی که در آثارم آمده نمادی برای آن اشرافیتی است که همیشه همراه با قدرت است و از سوی دیگر نشان دهنده این است که خود هنر نیز دست‌آویز و در اختیار افراد قدرتمند بوده است.

نمایشگاه آثار حسین شناور تا 28 آذرماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.