به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم ابتدا محمدرضا جعفری، برگزارکننده نمایشگاه گفت: نمایشگاه دستخط آغاز تور نمایشگاهی اساتید در ایران و دیگر کشورها است. این آثار از عیار بسیار بالایی برخوردار است و آغازی برای جریان‌سازی در عرصه هنر خوشنویسی است. این اساتید سال‎های زیادی است که آثارخود را در معرض دید هنردوستان قرار نداده بودند و برگزاری این نمایشگاه ذهن مرا به شدت به خود مشغول کرده بود. تعداد و نوع و تنوع آثار این مجموعه حرکتی خاص در مقوله هنرهای تجسمی به شمار می‎رود و می‎توان از آن به عنوان یک حرکت جریان ساز در فرهنگ نام برد.

جعفری در ادامه گفت: این اساتید چراغ راه  ما هستند. به جرات می‎توانم بگویم  بسیاری از اقداماتی که  در بخش فرهنگ انجام شده، مرهون تلاش‎های غلامحسین امیرخانی است.

جعفری همچنین در پایان برگزاری نمایشگاه را به  محمدرضا شجریان و غلامحسین امیرخانی تقدیم کرد.

سید عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، در ادامه این مراسم ضمن خوش‎آمد گویی  به حاضران گفت: امشب یکی از زیباترین شب‎های فرهنگسرای نیاوران است، آثاری که بر روی دیوارهای فرهنگسرای نیاوران نصب شده‎اند به قدری با عظمت هستند که دیوارها را به لرزه در آورده اند. این نمایشگاه برای من  کلاس درس بزرگی بود، چرا که  شخصیت‎های بزرگی همچون شیرازی و ملک‎زاده همواره نام مبارک امیرخانی را بر زبان می‎آوردند و به گونه‎ای رفتار می‎کردند که گویا آنها  بر آثار خوشنویسی استاد تذهیب زده‎اند. چرا که امیرخانی خود  را وقف هنر کرده است، وقف خوشنویسی  و نیز دفاع از هویت و شرف خوشنویسی.

غلامحسین امیرخانی، از اساتید و پیشکسوتان هنر خوشنویسی به عنوان آخرین سخنران در  سخنانی  با ذکر این مطلب که  عظمت فرهنگ و هنر به گونه‌ای است که باید بسیار در حرف زدن دقت کرد تا شان هنر رعایت شود خاطر نشان کرد: ما اهالی خوشنویسی مفتخریم که این توفیق را داشته‎ایم تا با ادبیات بی‌نظیر ایران، همراهی و هم‌قدمی داریم. وی سپس افزود: ما در گذشته‎ای نه چندان دور، 150 رشته هنری داشتیم و  در دنیا پیشرو بودیم،  اما تاکید می‎کنم که امروز چین و هند از ما سبقت گرفته‎اند، جای تاسف است که این هنرها دیگر وجود ندارند. اما وظیفه ماست که باردیگر این هنرها را پرورش دهیم و ایران و ایرانی را با هنرهای بی نظیرش در دنیا معرفی کنیم. جهان نیز تشنه هنر متعالی ماست. همه جای دنیا از ما استقبال می کنند، چرا که آنها هم مشتاقند،  چرا که جنس بشر به زیبایی گرایش دارد.

 امیرخانی در ادامه با اشاره به پیشینه انجمن خوشنویسان ایران گفت:تا سال ۱۳۳۰موضوع خوشنویسی در ایران کمرنگ شده بود، و اساتید مطرح در این حوزه کم شده بودند. انجمن خوشنویسان ایران به عنوان یک نهاد مدنی موفق عمل کرده و امروز مفتخریم که اساتیدی در حوزه خوشنویسی پرورش یافته‎اند که آثارشان موزه‎ای است.

این خوشنویس همچنین درباره نمایشگاه دستخط نیز گفت: علی شیرازی که آثارش در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته، خط نستعلیق را متحول کرده است. این دستاورد بسیار بزرگی در هنر خوشنویسی ایران است. همچنین در مورد مجتبی ملک‎زاده و هنرش نیز باید بگویم که  امروز اگر ملک‎زاده بر اثرش امضا نزند با خط گلستانه، بزرگ‌ترین خوشنویس قاجار، اشتباه می‎شود. در آثار این دو هنرمند زیبایی و تعادل و عیار بالا موج می‎زند. این دو همچنین در دو دهه اخیر شاگردانی تربیت کرده‎اند که آنها نیز  جایگاه یگانه‎ای‎  در هنر خوشنویسی دارند و آثار آنها نیز موزه‎ای محسوب می‎شود.

در پایان این برنامه تمبری که از سوی انجمن مجموعه‌داران آثار هنری، مزین به تصویر غلامحسین امیرخانی و یکی از آثار او بود رونمایی و به امیرخانی تقدیم شد.

شایان ذکر است در آیین افتتاحیه این برنامه سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیز فرهنگ و ارشاد اسلامی ، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران ، هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ، فخرالدین فخرالدینی، حمیدرضا نوربخش، نصرا... افجه‌ای، طاها بهبهانی، مجید رجبی معمار رییس خانه هنرمندان، حجت‌الاسلام شاهمرادی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، حامدی مدیرمسئول مجله تندیس و جمعی از اصحاب فرهنگ وهنر حضور داشتند حضور داشتند . 

نمایشگاه خوشنویسی "دستخط" شامل  آثار غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده تا 30 آذر در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست.