سرویس تجسمی هنرآنلاین: هفته گذشته در تهران چراغ یک گالری تازه روشن شد. این گالری که حمایت معنوی و البته مادی خانواده بزرگ کلاهدوزان را همراه دارد، با اسم همین خانواده نام‌گذاری شده است. نخستین رویداد نمایشگاهی این گالری، مجموعه‌ای دستچین شده از آثار هنرمندان بزرگ معاصر در حوزه نقاشی، خوشنویسی و نقاشی‌خط و مجسمه است که در مجموع ۳۳ اثر را در برمی‌گیرد.

رویکرد این نمایشگاه که "در جست و جوی خود" نام دارد، پرداختن به هنر ایرانی و اسلامی است و تابلوهای آن تا سیصد میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. اما قرار نیست این رویه در آینده ادامه یابد زیرا گالری کلاهدوزان آن طور که از سخنان مدیر جوان آن برداشت می‌شود، قرار است هنرمندان جوان را شناسایی و حمایت کند.

سید حمزه کلاهدوزان، مدیر گالری کلاهدوزان در این باره گفت: شعار گالری کلاهدوزان حمایت از فرهنگ و هنر است. کشور ما متشکل از تمدن ایرانی و اسلامی است. باید در این زمینه کار کنیم. برای ظهور این فرهنگ باید به دنبال جسم و تصویری برای آن باشیم. به همین دلیل عنوان این نمایشگاه را "در جست و جوی خود" گذاشتیم که در آن منظور از واژه "خود" همان شناخت فرهنگ و هنر ایران بود.

او درباره فعالیت حرفه‌ای گالری خود گفت: گالری‌ها حلقه واسط هنرمندان و سرمایه‌گذاران هنر هستند. ما ویترین ارائه محصول هنری هستیم. پیش از این خانواده من در زمینه طراحی و تولید جواهرات سنتی و فرش و هنرهای سنتی سال‌های بسیاری است که فعالیت می‌کنند. برای به کمال رساندن این هلدینگ احساس کردیم که نیاز است در زمینه هنرهای تجسمی هم فعالیت کنیم و من بعد از ۱۰ سال تحقیق در این زمینه گشایش گالری را به عهده گرفتم.

او گفت: معتقدم فاصله عرضه و تقاضا در هنر کشور ما زیاد است. گرچه سرمایه‌گذاران در کشور ما زیاد هستند ولی متاسفانه همه به سمت سرمایه‌گذاری روی ملک، دلار و طلا می‌روند. حدود ده هزار میلیارد تومان سرمایه سرگردان در کشور ما وجود دارد. در این میان گالری‌داران وظیفه دارند فضای امن سرمایه‌گذاری در زمینه هنر را فراهم کنند. به همین دلیل در هولدینگ کلاهدوزان بخش مهمی برای مشاوره اقتصادی هست.

این سرمایه‌گذار هنری گفت: به نظر من هر خانواده ایرانی باید لااقل یک اثر هنری در خانه داشته باشد زیرا هنر برای قشر خاصی نیست. مسلما آثار هنری با قیمت‌های متفاوت وجود دارد و باید از هنرمندان حمایت کرد. هدف ما ارائه آثار باکیفیت است و این هدف نیاز به ایجاد فیلترهای مناسب در گالری دارد. در این زمینه مشاوران بسیار خوبی ما را همراهی می‌کنند.

کلاهدوزان همچنین گفت: علاوه بر بخش نمایشگاهی، ما طرح‌های پژوهشی داریم و به دنبال کشف استعدادهای جوان و نوظهور هستیم. در این زمینه در سایت خود فراخوان هم منتشر می‌کنیم و مثلا نمایشگاه بعدی ما نمایشگاهی از هنرمندان جوان و بااستعداد است. تعدادی از این هنرمندان هم همین حالا دارند با ما کار می‌کنند و اثرشان را خلق می‌کنند.

مدیر گالری کلاهدوزان همچنین درباره سیاست این گالری درباره قیمت‌گذاری آثار گفت: ترجیح می‌دهیم اول به اهداف‌مان نزدیک شویم. به دنبال سودجویی نیستیم. قیمت‌گذاری ما به نحوی است که هنرمند ضرر نکند و در کنارش هم دنبال سود آنچنانی نیستیم. من همیشه این ادعا را در همه زمینه‌های فعالیتم داشتم که هرکس از ما کاری بخرد می‌تواند هروقت خواست بیاید آن را به همان قیمت خرید دوباره به خودمان بفروشد. درباره هنرهای تجسمی هم دقیقا همین سیاست را خواهیم داشت. وقتی من تابلو را ممکن است دوباره به قیمتی که فروختم بخرم، قطعا طوری قیمت‌گذاری می‌کنم که خودم ضرر نکنم.

در این نمایشگاه آثاری از محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، حجت امانی، یعقوب امدادیان، فرامرز پیلارام، مهدی حسینی، صادق تبریزی، مریم سالور، داوود قنبری، رضا مافی، حسین محجوبی، منوچهر نیازی و گیزلا وارگاسینایی به نمایش و فروش گذاشته شده‌اند. مدیر گالری کلاهدوزان گفت که سال آینده گالری قصد دارد نمایشگاه بسیار بزرگی از آثار هنرمندان بزرگ ایرانی در جزیره کیش برگزار کند که با دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی چند صد اثر را به معرض فروش و نمایش بگذارد. او زمینه فعالیت این گالری را مجسمه، نقاشی، خوشنویسی، نقاشی‌خط و عکاسی عنوان کرد. او گفت باب تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی هنرهای نو در این گالری باز شده است.

او درباره برنامه گالری خود در عرصه بین‌المللی گفت: گالری‌ها در همه جای دنیا مثل موزه هستند و در بهترین منطقه شهر وجود دارند. دنبال این هستیم که در کشور خودمان سالانه پنج شش نمایشگاه خیلی خوب و استاندارد برگزار کنیم. نمایندگانی هم در کشورهای مختلف داریم و پیشنهادهای بیشتری هم به ما شده است که داریم روی آنها مطالعه می‌کنیم. آثار ما شناسنامه مجموعه ما را دارند و نمی‌خواهیم روی آن ریسک کنیم. بنابراین باید با آنها مذاکره کنیم و ببینیم که هدف ما را درک می‌کنند و به دنبال سودجویی نیستند. ولی فعالیت‌مان را گسترش می‌دهیم. به احتمال زیاد اوایل سال آینده یک نمایشگاه بزرگ در قطر برپا خواهیم کرد.

گالری کلاهدوزان در خیابان دستگردی(ظفر)، خیابان دکتر مصدق(نفت شمالی)، نبش کوی دهم، مجتمع سایا است. این گالری تمام روزهای هفته دایر است و ساعت بازدید از نمایشگاه‌های آن ۱۱ تا ٢١ خواهد بود.