سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست هم‌اندیشی هنرمندان عرصه سرامیک با حضور سید امیر سقراطی دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محسن سلیمانی دبیر اجرایی این جشنواره، فرزاد فرجی مدیرعامل انجمن سرامیک ایران و مهران هوشیار دبیر بخش سرامیک یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شد.

در این نشست مهران هوشیار، دبیر بخش سرامیک در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، بر جایگاه ارزشی سرامیک در هنر ملی و فراملی ایران تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه من در 4 دوره گذشته نیز، در جشنواره فجر فعال بوده‌ام، دیده‌ام که متأسفانه بخش سرامیک در این جشنواره جایگاه ارزشی خود را به دست نیاورده است.

وی افزود: با توجه به پتانسیل این بخش، ما به لحاظ کمی و کیفی جایگاهی که باید را به دست نیاورده‌ایم، به همین خاطر نیازمند یک هم‌اندیشی در این راستا هستیم.

دبیر بخش سرامیک در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر تصریح کرد: نکته اصلی این است که ما به پشتوانه تاریخی که در بخش سرامیک شاهد هستیم و با توجه به پتانسیل این هنر که یک مدیای هنری مهم است، می‌توانیم جایگاه سرامیک را در جشنواره فجر ارتقاء دهیم زیرا این قابلیت به صورت جدی وجود دارد.

هوشیار سرامیک را نقطه اتصال در همه گرایش‌های هنری خواند و ادامه داد: سرامیک یک نقطه اتصال در همه گرایش‌های هنری است که گاهی در هنر مفهومی حضور داشته و گاهی در مجسمه سازی یا نقش برجسته‌های نقاشی ظهور کرده‌ است بنابراین دارای قابلیت فراوانی در بخش‌های مختلف هنری است.

او به محورهای جشنواره فجر در بخش سرامیک اشاره کرد و گفت: در جشنواره فجر بر محورهایی چون معاصر بودن اثر، داشتن دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی، ارتباط با پشتوانه‌های فرهنگی و اسطوره‌ای و بیان دغدغه‌های انسان معاصر تأکید شده است اما با این وجود هیچ محدودیتی در موضوع وجود ندارد و هنرمندان می‌توانند با موضوع آزاد، آثار خود را ارائه کنند که البته تا حدود زیادی کار بخش داوری را سخت خواهد کرد.

دبیر بخش سرامیک در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در پایان اظهار کرد: استقبال گسترده هنرمندان، جوانان و علاقه‌مندان از این نشست مایه خوشنودی است اما امیدوارم که همه هنرمندان پیشکسوت و اساتید ما موضوع سفال را محور اصلی خانواده هنری بدانند و بحث‌های فردی را کمرنگ کنند زیرا ما در این دوران به یک همگرایی و تجمیع نظرات برای ارتقای هنر سفال و سرامیک نیازمند هستیم.

در ادامه این جلسه طی یک گفتمان فعال و بر اساس نکات موجود در فراخوان، نکته‌هایی پیرامون ارائه اثر در حوزه سرامیک مطرح شد و مسائل مختلف تکنیکی، زیبایی شناسی مورد بررسی قرار گرفت.