به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، آیین افتتاحیه ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری جمعه 9 ‌آذرماه ساعت 16 در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار شد. در این مراسم دکتر محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون ‌فرهنگی شورای اسلامی تهران و جمعی از مدیران شهری میهمان مراسم بودند در حالی‌که هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیز بازدیدی از این دوسالانه داشت.

در این دوسالانه علاوه بر نمایش ماکت و عکس از جانمایی 61 اثری که به بخش مسابقه راه پیدا کردند، سه گالری به آثار هنرمندان مجسمه‌ساز شاخص درگذشته در یکسال گذشته یعنی کارل اشلامینگر یکی از هنرمندان معاصر مسلمان آلمانی است که سال‌ها در ایران زندگی کرد، رضا امیر یاراحمدی و محسن وزیری مقدم اختصاص داشت.

برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و رئیس دوسالانه ششم مجسمه‌های شهری در ابتدای این مراسم افتتاحیه ضمن خیر‌مقدم به حاضرین گفت: برگزاری دوسالانه مجسمه‌های شهری، محصول کار هنرمندانی است که امروز هر کدام‌شان با قدوم خود گرمی بخش این محفل هستند. ما با سابقه و پیشینه دوسالانه آشنا هستیم. سازمان زیباسازی شهر تهران با همکاری هنرمندان مجسمه‌ساز در این سال‌ها فعالیتی را در سطح شهر تهران طراحی و اجرا کرده است تا بتوانیم شاهد بالا بردن جذابیت‌های بصری و سواد بصری در شهر باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در گوشه و کنار تهران شاهد این آثار هستیم و اینکه چقدر توانسته‌اند آثار رضایت شهروندان را به همراه داشته باشند موضوع دیگری است که باید مورد تحقیق قرار بگیرد.

رئیس دوسالانه مجسمه‌های شهری در ادامه بیان کرد: امید ما این است که بعد از دوره طولانی برگزاری در این دوسالانه توانسته باشیم یک توجه فضایی در شهر ایجاد کنیم و فرصتی فراهم کنیم تا همه هنرمندان مجسمه‌ساز به خصوص جوانان بتوانند تراوشات ذهنی خود را به اثر هنری تبدیل کنند و بعد شاهد اجرای آنها در شهر تهران باشیم.

ضرغامی ادامه داد: در دوره‌های بعدی امیدواریم، هم بتوانیم فرصت بیشتری برای هنرمندان فراهم کنیم و هم با همکاری بیشتری از جانب هنرمندان مجسمه‌ساز رو‌به‌رو شویم در عین حال بتوانیم به بحث‌های کیفی در حوزه مجسمه‌های شهری هم توجه کنیم؛ به خصوص در امر ارتباط با مخاطبان بتوانیم به توجه بیشتری برسیم. ما در گوشه گوشه شهر نیازمند توجه ویژه به ارائه آثار هنری هستیم و نیازمند این هستیم که نیازهای شهر در قالب گفتمان هنری از جمله مجسمه ارائه شود.

حق‌شناس رئیس کمیسیون ‌فرهنگی شورای اسلامی تهران نیز در این مراسم بیان کرد: باید از هنرمندانی که ما را در مسیر چنین فعالیت‌های مستمر و اثرگذاری قرار می‌دهند، تشکر کنم. این هنر شماست که می‌تواند کمک حال ما باشد و حال شهروندان را کمی بهتر کند. در وضعیت امروزی که در شهر داریم، باید اعتراف کنیم که حال شهرمان و شهروندان‌مان خیلی خوب نیست و گرفتاری‌های شهر متاسفانه آن‌قدر انبوه و مستمر و فراگیر است که شهروند را از زندگی عادی باز می‌دارد.

وی ادامه داد: در شهری که میلیون‌ها آدم ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند و روزهای بسیاری به خاطر وضعیت نابسامان هوایی تعطیل می‌شود، مدیریت شهری باید تمام تلاشش را به کار بگیرد تا رضایت شهروندان را فراهم کند.

رئیس کمیسیون ‌فرهنگی شورای اسلامی تهران در ادامه بیان کرد: وظیفه آراستگی در شهر و ایجاد فضای مناسب شهری و خلق فضاهایی که تبدیل به خاطره برای شهروندان شود، در مدیریت شهری به عهده سازمان زیباسازی است که با شکل دادن به المان‌ها و خلق آنها، همچنین با مناسب‌سازی محیط شهری و ایجاد دیوارنگاری‌ها و خلق مجسمه‌های شهری، فرصتی برای شهروندان ایجاد کند که آنها به شهر فکر کنند.

وی با طرح این پرسش که چرا اتفاقی نادری چون مجسمه میدان فردوسی در شهر رخ داده است بیان کرد: ما چهره‌های ماندگار بسیاری از دیر باز تا امروز در کشورمان داریم که بسیاری از آنها جهانی هستند. چرا هیچ تصویری از این نام‌آوران در شهر تهران دیده نمی‌شود؟ ما در این حوزه کم کاری کرده‌ایم و این ستم بزرگی به فرزندان این آب و خاک است. باید به جای آنکه تور لیدرها درباره اشخاص تاثیرگذار فرهنگی، هنری، سیاسی و... حرف بزنند در شهر مابه‌ازاهای تصویری از آنها داشته باشیم.

حق‌شناس در ادامه آثار راه یافته به این دوسالانه را کیفی ارزیابی کرد و گفت: من با برخی از این آثار ارتباط بسیار خوبی گرفتم و معتقد هستم این دوسالانه باید حمایت بیشتری شود و موقعیت مناسبی است که سالانه برگزار شود.

وی در انتها بیان کرد: ما 1400 شهر در کشور داریم که نیازمند کمک گرفتن از هنرمندان و مجسمه‌‌سازان در شهرهای‌شان هستند. من از شهرداران و همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهرها دعوت می‌کنم بیایند و آثار این دوسالانه را از نزدیک ببینند.

در ادامه مراسم هنرمندان حاضر در دوسالانه و بازدیدکنندگان آثار، فضای گالری‌های موسسه صبا را پر کردند و کنار هر اثر به بحث و گفتگو پرداختند.

در دوسالانه ششم ‌‎902‌‌ هنرمند در فراخوان شرکت کردند که از میان آنها 280 هنرمند برای بررسی به مرحله دوم انتخاب راه یافتند و در ‌نهایت آثار 61 مجسمه‌ساز به نمایشگاه ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری راه یافتند.

لازم به یادآوری است، در پایان نمایشگاه 15 اثر با انتخاب داوران و یک اثر با رای مخاطبان ‌انتخاب می‌شوند تا در طول یک سال آینده ساخته شده و در شهر نصب شوند. پس از آن داوری نهایی از میان آثار نصب شده در ‌شهر صورت گرفته و 3 اثر برگزیده معرفی می‌شوند.‌

نمایشگاه آثار ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران تا 5 دی‌ماه در موسسه صبا واقع در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، پلاک 125 میزبان هنردوستان است.