سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی نقاشی "صورت دیدار" با آثاری از هنرمندان کرد در گالری ثالث برگزار می‌شود. در این نمایشگاه که توسط  فرامرز خانی گردآوری شده است، آثاری از نیکزاد نجومی، هادی ضیاء‌الدینی، مهدی ضیاء‌الدینی، ارژنگ کامکار،  فردین صادق ایوبی، احمد خلیلی‌فر، هیرو شیخ‌الاسلامی و فرامرز خانی به نمایش درمی‌آید. هر کدام از هنرمندان با 3 اثر در این نمایشگاه حضور دارند و آثاری با تکنیک‌های مختلف به نمایش در خواهد آمد.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم فرامرز خانی آمده است: هنر مردم‌نگاری را می‌توان مطالعة توصیفی یک جامعه با استفاده از نشانه‌های تصویری برشمرد که هنرمند آنچه را که در اجتماع و محیط پیرامون خود مشاهده و دریافت می‌کند از صافی ذهن گذرانده، تجربه‌های فردی را در آن دخیل نموده و با بیانی شخصی این برداشت را روایت نقاشانه می‌بخشد. فرهنگ کُردها همواره ساختاری پویا و پر تلاطم، برگرفته از فرهنگی غنی با تاثیر مستیم  مفاهیم اجتماعی داشته. اگر چه  اغلب این دستاوردها را در جهت تقویت مضامین و الگوهای قومی و بومی خود قرار می‌دادند, اما در دوره‌های معاصرتر و با گستردگی در ارتباط و خصوصا مهاجرت‌های هنرمندان کرد، شاهد شناخت و تنوع‌های فرهنگی و مضمونی گسترده‌تری در میان نقاش‌های جوان بوده‌ایم. 

مردم‌نگاری یکی از روش‌های پژوهش در مطالعات مردم‌شناسی است. این شیوه که در اواخر قرن 18میلادی به منظور شناخت شیوه زندگی مردم قاره‌های دیگر به وسیلة اروپائیان به کار برده می‌شد، در قرن 19 رونق گرفت و در هنرهای تجسمی، در هنر قرن 17میلادی هلند برای اولین بار به صورت مستقل تعریف شد. نقاشی مردم‌نگاری عموماً به آن دسته از آثاری اختصاص دارد که به ترسیم زندگی جاری مردم عادی می‌پردازد. از این رو در هنر مردم ‌نگاری به دلیل غالب بودن جنبه‌های روایی می‌توان آن را در مجموعة آثار تصویری قرار داد.

از مشخصه‌های مردم‌نگاری، حذف هرگونه فرضیه، سوال، نظریه و همچنین عدم پرداختن به موضوعات مذهبی و اساطیری و شخصیت‌های رایج و معرف است. از این رو بیشتر به مطالعات توصیفی و دقیق از زندگی مردم عادی، طبیعت، شکار، ویژگی‌های اقلیمی، کشاورزی، اقتصادی، سیاسی،خانوادگی، هنر، ادبیات شفاهی و... می‌پردازد. 

این رویکرد در هنر کردها همواره محصوص بوده, به نحوی که نه تنها در آثار هنرمندان فیگوراتیو ساکن کردستان بلکه در فرمالیست‌ترین نوع آثار کُردها, مخاطب نه با آبستره مطلق بلکه با نوع انتزاعی مبهم (ambiguous abstraction) مواجه است که اتفاقا بسیار مورد توجه در هنر جهانی سال‌های اخیر بوده است. از این رو لازم دانستم با بررسی هنر این دوره ارزشمند و با انتخابی نقاشانه به نمایش آثار چند هنرمند بپردازم و اینکه هنر مردم‌نگاری از چه فرهنگی تاثیر گرفته و چه ارتباطی با گرای‌شهای مدرن هنری دارد.

نمایشگاه نقاشی "صورت دیدار" 9 تا 14 آذر در گالری ثالث به نشانی خیابان کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره 148 برپاست.