سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، مجید رجبی‌معمار در ابتدای این نشست از وضعیت و شرایط سخت مالی خانه هنرمندان گفت و افزود: خانه هنرمندان نهاد دولتی نیست و اغلب حمایت‌های فرهنگی خانه توسط شهرداری صورت می‌گیرد. این خانه از ساختمان اداری و ارتشی به فضای هنری تبدیل شده و مورد بهسازی قرار گرفته است. تلاش تمام مدیران مجموعه این بوده که خانه هنرمندان فضایی فرهنگی هنری و غیرسیاسی باشد و وارد چالش‌های سیاسی نشود.

او با این توضیح که علی‌رغم میل باطنی مجبور شدیم 20 درصدی که به حوزه تئاتر بخشیده بودیم از سالن انتظامی و تماشاخانه ایرانشهر دریافت کنیم، گفت: با توجه به شرایط بد مالی، منابع درآمدی را افزایش داده‌ایم و هزینه‌ها را به شدت کم کرده‌ایم. تا خانه هنرمندان به سمت تعطیلی نرود و  سطح برنامه‌ها پایین نیاید همچنین از کار و فعالیت‌ها کم نکنیم. از شهرداری مبلغی گرفته‌ایم و به سمت دولت نیز رفته‌ایم. معاون امور هنری وزارت ارشاد و معاون حقوقی وزارت ارشاد در جریان مسایل خانه هنرمندان قرار گرفته‌اند و قول داده‌اند کمکی اندک ولی موثری داشته باشند.

مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان این که از اول سال تاکنون 58 نمایشگاه در خانه هنرمندان برگزار شده، ادامه داد: برپایی نمایشگاه طبق روند همیشه تا پایان سال برقرار است. سینما تک فعالیت خود را ادامه می‌دهد. افتتاح نمایشگاه‌ها روز جمعه اتفاق می‌افتد و استقبال خیلی خوب اهالی هنر را شاهدیم. در امر موسیقی کار جدی در معاونت هنری بنا گذاشته شده و کنسرت موسیقی ایرانی، نشست تخصصی موسیقی با همکاری و مشارکت خانه موسیقی در حال انجام است. تاکنون نیز 22 کنسرت در سالن برگزار شده است.

رجبی‌معمار با این توضیح که در پی جذب اسپانسر نهادهای اقتصادی بوده و هستیم، تصریح کرد: البته نهادها دنبال کار هنری نیستند. با کمک از موسسات مالی اقتصادی موجه می‌توانیم به سینما تک، فعالیت تئاتر و نمایشگاهی کمک بهتری و بیشتری داشته باشیم. باید درآمد جزیی داشته باشیم و امیدوارم با برنامه‌ریزی تا آخر سال بدون تعطیلی پیش برویم.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ادامه داد: به زودی دو رخداد بزرگ در حوزه عکس داریم نخست نمایشگاه "10 روز با عکاسان" که توسط انجمن عکاسان برگزار می‌شود و در اسفندماه شاهد برپایی برنامه‌های "تصویر سال" هستیم. برگزاری نمایشگاه به مناسبت جشنواره تجسمی فجر، نمایش گزیده فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، برپایی سومین دوره فجر صنایع دستی، تجلیل از هنرمندان درگذشته با عنوان "آیین چراغ، خاموشی نیست"، اکران فیلم‌های سینمای هنر و تجربه، اجرای موسیقی و برگزاری حداقل 30 نمایشگاه تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است.

او با این توضیح که در تمام بخش جدی رخدادهایی که انجمن‌ها برگزار می‌کنند به تقدیر از هنرمندان رشته‌های خودشان اختصاص دارد، گفت: آیین‌نامه و ضوابط اهدای "سرو هنر" بالاترین نشان خانه هنرمندان تثبیت شده و با تحول مالی در خانه این کار را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: در 6 ماه نخست انجمن‌ها براساس تعرفه سالن و گالری که استفاده کردند بالغ بر 650 میلیون تومان هزینه داشتند و فقط 6 میلیون تومان به خانه برگشته است. خدمات به انجمن‌ها تقریبا رایگان انجام می‌شود.

سیدعماد حسینی معاون پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان نیز به تاخیر انتشار شماره 7 نشریه "شیوه" اشاره داشت و تاکید کرد این اتفاق به دلیل قیمت بالای کاغذ بوده است.

همچنین مسلم برزگرزاده معاون مالی و پشتیبانی خانه هنرمندان مبلغ کمک شهرداری را یک میلیارد و پانصدتومان اعلام کرد که یک میلیارد آن مختص خانه هنرمندان و باقی مرتبط به تماشاخانه ایرانشهر است و افزود: شورا این رقم را مصوب کرده ولی نصف آن پرداخت شده. کمک ارشاد نیز 200 میلیون تومان بوده است. 

آسیه مزینانی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران نیز با این توضیح که بالغ بر 80 درصد فعالیت‌های خانه سرویس‌دهی به انجمن‌هاست، افزود: از گالری‌ها هرگز درآمدی نداشتیم. وضعیت بد مالی انجمن نیز مانند شرایط خود خانه است. قیمت‌هایی که برای گالری‌ها تعیین شده نظم و نظام رفتاری دارد و اصلا رویکرد تجاری به امکانات خانه هنرمندان نداریم.