سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی امیرحسین زنجانی با نام "مارش" در گالری محسن، نمایشگاه نقاشی ابراهیم فرجی در گالری کاما، نمایشگاه نقاشی جواد بیاد با نام "پشت فرداها شهری‌ست" در گالری شکوه و نمایشگاه نقاشی نازنین زادمهر با نام "معادل سه چهارم حقیقت" در گالری ویستا سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

 جهان نظامی شده

نمایشگاه نقاشی امیرحسین زنجانی با نام "مارش" در گالری محسن برپاست. زنجانی در این مجموعه به موضوع اشخاص نظامی پرداخته و سربازان و فرماندهان را سوژه آثار خود قرار داده است. در همه این تابلوهای فیگوراتیو شاهد حضور افرادی هستیم که با لباس‌های فرم دیده می‌شوند و اغلب در حال انجام وظایف خود هستند. صف‌های مرتب برای انجام یک رژه، سان دیدن فرمانده از سربازان یا نقشه‌خوانی برای برنامه‌ریزی یک عملیات جنگی از جمله صحنه‌هایی است که به تصویر کشیده شده‌اند.

حضور انسان در این تابلوها چنان به افراد یونیفرم‌پوش محدود شده است که گویی این افراد دنیا را تحت سلطه خود گرفته‌اند و دیگر نشانی از مردم عادی در جهان دیده نمی‌شود. طبقات مختلف اجتماعی و افراد ضعیف و قوی به طور همزمان در میان این نظامیان دیده می‌شوند و با خلاصه‌ای از دنیای واقعی مواجه هستیم. چهره‌های بهت‌زده و ترس‌خورده‌ای که در مقابل ابهت و قدرت افراد بالادستی قرار گرفته‌اند، نشان از تردید در هدفی دارند که برای آنها تعریف شده است.

نمایشگاه نقاشی‌های امیرحسین زنجانی در گالری محسن

در بخش دیگری از آثار شاهد حضور دو شخص در تابلو هستیم و در این آثار ارتباط انسانی میان اشخاص بیشتر به چشم می‌آید. گفت‌و‌گوهای آرام و لبخندهای کمرنگ، اندک نشانه‌هایی از احساسات درونی هستند که در این افراد دیده می‌شود.

زنجانی در این تابلوها از لایه‌های غلیظ رنگ استفاده کرده و حجمی از رنگ‌ها را به وجود آورده است. برخورد آزادانه او با فیگور و فرم‌هایی که با تاش‌های بزرگ قلم و کاردک به وجود آمده‌اند، هرگونه ظرافت را از تصاویر گرفته و با وجود نظم نهفته در رفتارهای نظامی، باعث آشفتگی در فضا شده است که نشانی از روحیات نابه‌سامان این افراد است.

 نمایشگاه نقاشی امیرحسین زنجانی تا 23 آذر در گالری محسن برپاست. این گالری در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 قرار دارد.

 

نگاهی دیگر به پرتره

نمایشگاه نقاشی ابراهیم فرجی در گالری کاما برپاست. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار این هنرمند به نمایش درآمده است که مروری بر چند مجموعه سالیان گذشته او دارد. نقاشی‌های این مجموعه آثاری هستند که همگی حول محور انسان شکل گرفته و در واقع به پرتره‌های مختلف محدود شده‌اند. اما این پرتره‌ها با وجود شباهت در فضا و نوع پرداخت، دارای تفاوت‌هایی هستند که شخصیت ویژه‌ای در هر کدام ایجاد می‌کند.

فرجی در پرتره‌های خود توجه چندانی به واقعیت و بازنمایی چهره اشخاص ندارد. در واقع چهره انسان تنها یک ماده اولیه برای اوست تا تصاویری خیالی و برآمده از درون خود را به تصویر بکشد، به همین دلیل دیدن افرادی با پوست سبز یا زرد، در این آثار چیز عجیبی نیست. این رنگ‌ها به گونه‌ای بر چهره قرار گرفته‌اند که برای مخاطب کاملا طبیعی به نظر می‌رسند و می‌توانند تصویری از درونیات سوژه باشند.

نمایشگاه نقاشی‌های ابراهیم فرجی در گالری کاما

ضرب قلم‌های رها و رنگ‌های تند و زنده‌ای که بر روی زمینه سیاه قرار گرفته و آن را پنهان کرده‌اند، شور و هیجانی در تصاویر به وجود آورده‌اند که گاه با چهره مغموم افراد در تضاد است و می‌تواند مانند فشار بیرونی بر آنها عمل کند.

اما به جز این پرتره‌ها، آثار دیگری هم در این مجموعه وجود دارد که آدم‌ها را در وضعیتی خیالی و نمادین قرار داده است. گاه شاهد سلف پرتره‌ای از نقاش هستیم که سر سالوادور دالی را در دست دارد و با اعتماد به نفس به مخاطب خیره شده است. یا در تابلویی دیگر کلاهخود رستم که از جمجمه‌ دیو سپید ساخته شده، بر سر او قرار گرفته است.

نمایشگاه نقاشی ابراهیم فرجی تا 11 آذرماه در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.

 

واقعیتی برآمده از خیال

 نمایشگاه نقاشی جواد بیاد با نام "پشت فرداها شهری‌ست" در گالری شکوه برپاست. در این تابلوها با ترکیبی از فضاهای واقعی و خیالی، شخصیت‌های حقیقی و تخیلی و گذشته و حال مواجه هستیم. کنار هم قرار گرفتن شهرهای خیالی انیمیشن‌های والت‌دیزنی و برج آزادی، فضایی مغشوش و ناشناخته را به وجود می‌آورد که همراه با انواع عناصر مختلف، انسان را در‌گیر خود می‌کند.

پل‌ها و خانه‌ها از یک سو قرار دارند و عروسک‌ها و دلقک‌ها که ابزاری برای سرگرم کردن انسان و گذران وقت هستند به عنوان مهمترین نماد در این آثار دیده می‌شوند. او در این مجموعه قصد دارد درگیر شدن انسان با امور سطحی دنیای مادی و دور شدن او از واقعیات زندگی را نمایش دهد.

نمایشگاه نقاشی‌های جواد بیاد در گالری شکوه

عروسک‌ها و نمادهایی مانند مجسمه آزادی، برج میلاد، سیندرلا و پینوکیو برای همه مخاطبان شناخته شده هستند و از سوی دیگر شاهد حضور شخصیت‌هایی هستیم که از درون نگارگری‌های ایرانی خارج شده و بر سطح بوم قرار گرفته‌اند. شاهان قاجار و قهرمانان دنیای سرگرمی، جایگاه یکسانی در این تابلوها دارند. در تابلویی دیگر نقاش به چهره‌های شناخته شده دنیای سرگرمی امروز در ایران پرداخته است و بازیگران سینما و تلویزیون را در صحنه "شام آخر" به نمایش گذاشته است. او حتی تصویری از خود را در میان این مشاهیر قرار داده و نظاره‌گر دنیایی ساختگی آنهاست.

بیاد در این مجموعه انسان را در میان هجومی از مظاهر دنیای مادی قرار داده و به بررسی وضعیت او در برابر دست‌ساخته‌های خودش می‌پردازد. دنیایی که در آن نمادها و تمثیل‌های کارتونی جای انسان‌ها را گرفته‌اند و در این میان به نظر می‌رسد آدم‌ها هدف زندگی خود را فراموش کرده‌اند. پیوند زمانی در تابلوها باعث شده است زنان امروزی در کنار زنانی با پوشش قدیمی اروپایی در کنار هم قرار بگیرند و نوعی بی‌زمانی و بی‌مکانی را در آثار ایجاد کنند تا موضوع مورد نظر هنرمند را به تاریخ زندگی بشر تعمیم دهند.

 نمایشگاه نقاشی جواد بیاد با نام "پشت فرداها شهری‌ست" تا 7 آذرماه در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 مراجعه کنند.

 

در آینه نگاه مخاطب

 نمایشگاه نقاشی نازنین زادمهر با نام "معادل سه چهارم حقیقت" در گالری ویستا برپاست. آثار زادمهر از نظر نحوه ارائه به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک بخش از آثار شامل تابلوهایی است که هر کدام از 5 لته تشکیل شده‌اند. مستطیل‌های باریک و کشیده در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک سوژه را در حالت‌های مختلف به نمایش می‌گذارند.

در اغلب تصاویر شاهد فیگور زنی هستیم که رو به مخاطب در حال شکلک درآوردن است. اما این حالت‌ها در واقع مشابه رفتارهایی هستند که انسان در مقابل آینه از خود بروز می‌دهد و قصد دارد چهره‌های متفاوتی از خود را ببیند. بنابراین مخاطب این تابلوها در جایگاه آینه قرار گرفته و شاهد رفتار بی‌پیرایه‌ای است که اغلب در خلوت انسان‌ها صورت می‌گیرد. علاوه بر این، خود سوژه هم آینه‌ای در دست دارد که تصویر خود را در آن می‌بیند و گاه تصویر داخل آینه هم آینه‌ای در دست دارد. به این ترتیب تکرار مداوم سوژه هم در آینه‌ها و هم در لت‌های مختلف اتفاق می‌افتد.

نمایشگاه نقاشی‌های نازنین زادمهر در گالری ویستا

لته‌هایی که در کنار هم قرار گرفته‌اند به دلیل محدودیت فضایی که دارند، تنها امکان نمایش بخش‌هایی از فضا و فیگور را فراهم می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود آدم‌ها با وجود تکرارهای مداوم، هیچ‌گاه به صورت کامل دیده نشوند.

بخش دیگری از آثار این مجموعه تابلوهای کوچکی هستند که در هر کدام از آنها باز هم انسان و تکرار او را در تصاویر کوچک‌تر می‌بینیم. در این آثار دیگر سوژه در حالت‌های مختلف دیده نمی‌شود، بلکه همگی ساکن و ساکت در مقابل بیننده قرار گرفته‌اند. آنها در کادرهای کوچک تحت فشار قرار دارند و در چنین وضعیتی تصاویر خود را به مخاطب نشان می‌دهند.

 نمایشگاه نقاشی نازنین زادمهر با نام "معادل سه چهارم حقیقت" تا 12 آذر در گالری ویستا برپاست. این گالری به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.