سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مرتضی اشتیاقی با نام "فراسوهای طاقت" در گالری آتبین برپاست. اشتیاقی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه 13 اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم به نمایش درآمده است، درباره موضوع آثار این مجموعه گفت: درختان برای من هویتی مانند انسان دارند و فضای طبیعت و درختان را مانند انسان‌هایی می‌بینم که در رفت و آمد پر شتاب هستند.

اشتیاقی افزود: به درخت سپیدار علاقه زیادی دارم و سال‌هاست که این درخت به مشخصه نقاشی‌های من تبدیل شده است. در این مجموعه نیز درخت سپیدار به عنوان نمادی از مردم آمده است و آنها را گاه تنها، گاه در یک اجتماع، بعضی را بی‌بار و برگ و بعضی را در وضعیتی مناسب می‌بینیم. این درختان در فضاهای دوردستی دیده می‌شوند که در آنها یک کورسوی امید و جریان زندگی دیده می‌شود. در شب و تاریکی تابلوها، این کورسوی امید به انسان حس خوبی می‌دهد و امید به گشایش در آن است.

او درباره تکنیک آثار خود گفت: سالهاست که با آبرنگ نقاشی می‌کنم و این ماده حس رهایی به من می‌دهد و ابزار خوبی برای بیان احساس است. آب همیشه در کشور ما جایگاه ارزشمند و مقدسی داشته و ترکیب این ماده گرانقدر با رنگ، حس بسیار خوبی به من می‌دهد. آبرنگ با وجود شاعرانگی و خلاصه‌گویی پرمحتوای آن، دارای محدودیت‌هایی است که باعث می‌شود ابعاد بزرگ یا استفاده از رنگ سفید در آن ممکن نباشد.

اشتیاقی ادامه داد: به همین دلیل در سال‌های اخیر از ماده دیگری استفاده کردم که با آب ترکیب می‌شود اما محدودیت‌های آبرنگ را ندارد. ماده جرم‌دار اکریلیک را بر روی بوم استفاده کردم و در عین حال سعی کردم خصوصیات آبرنگ را در آن حفظ کنم. در عین حال کارهایی که با آبرنگ قابل انجام نبود را در این تابلوها انجام دادم و ابعاد تابلوها را بزرگ کردم.

او با اشاره به ارتباط انسان و طبیعت گفت: درست است که امروزه رابطه میان انسان و طبیعت کمتر شده است اما همچنان با هم ارتباط دارند. لازم نیست برای کشیدن فضای شهری حتما ساختمان‌های بلند را نقاشی کنیم یا اجتماع را با چند انسان نشان دهیم. همین عناصری که من در تابلوها استفاده کرده‌ام می‌تواند نمادی از اجتماع و شهر باشد. قصد من این بود که تابلوها هم دارای جنبه‌های زیبایی‌شناسی باشند و هم مضامین اجتماعی در آنها باشد، اما تاکیدی ندارم که این وجه حتما در آثار دیده شود و مخاطب را آزاد می‌گذارم که در اثر شناور شده و دریافت خود را از آن داشته باشد.

اشتیاقی ادامه داد: بخشی از آثار من تابلوهای طبیعت‌گرایانه‌ای هستند که با آبرنگ کار می‌شوند و توجه به جزییات و رئالیسم در آنها بیشتر است. اما در مجموعه‌هایی که با اکریلیک کار می‌کنم بیشتر به بیان احساس می‌پردازم و هدف من طبیعت‌پردازی نیست.

او درباره جایگاه طبیعت‌پردازی در هنر امروز گفت: به اعتقاد من اگر هنرمند بخواهد، برداشت دقیقی از طبیعت را ثبت کند، بهترین ابزار برای او عکاسی است. اما هر انسان در وجود خود گنجی دارد که اگر آن را پیدا کند، می‌تواند همه اتفاقات پیرامون را از فیلتر درونی خود بگذراند و بعد آنچه که به عنوان هنرمند بروز می‌دهد دارای بیانی ویژه است. اما رسیدن به این مرحله کار بسیار سختی است و هنرمند به دشواری می‌تواند شیوه شخصی خود را پیدا کند. هنرمند باید تلاش جدی داشته و با نگاه نو به موضوعی مانند طبیعت بپردازد، اما در مرحله اول باید به شکل آکادمیک کار کند و فرم‌ها را بشناسد و پس از آن به شیوه شخصی خود برسد.

نمایشگاه نقاشی مرتضی اشتیاقی با نام "فراسوهای طاقت" تا 6 آذر در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.