سرویس تجسمی هنرآنلاین: سومین دوره اکسپوی آثار هنری تبریز از 24 آبان‌ماه در هتل کایا شهر تبریز آغاز به کار کرد. محمد محمودی، دبیر اجرایی این اکسپو و مدیرعامل موسسه شمس تبریزی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره دلیل شکل‌گیری این رویداد گفت: تبریز به لحاظ تولید آثار هنری در سطح خوبی قرار دارد و هنرمندان زیادی در این شهر حضور دارند. اما مشکل این است که فروش آثار هنری در این شهر رواج ندارد.

محمودی ادامه داد: دلیل اصلی این موضوع، جایگاه مهم فرش در تبریز است. تولید فرش در شهر ما جایگاه مهمی دارد و در کنار آن تابلوفرش‌ها وجود دارند که مردم برای تزیین دیوار خانه‌های خود از آنها استفاده می‌کنند. 

محمودی افزود: از دو سال پیش موضوع برگزاری اکسپوی آثار هنری در موسسه شمس تبریزی مطرح شد و پس از دریافت مجوزهای لازم، نخستین دوره این رویداد در شهریور 96 و دوره دوم در اسفند 96 برگزار شد. در اکسپوهای قبلی برای دعوت از هنرمندان با آنها تماس می‌گرفتیم اما امسال استقبال زیادی از اکسپو شد و هنرمندان با مراجعه به سایت رویداد، برای شرکت در آن ثبت نام کردند. علاوه بر این نخستین دوره تنها به رشته نقاشی اختصاص داشت اما از دوره دوم خوشنویسی، عکس و حجم نیز به اکسپو اضافه شد.

او درباره آمار فروش دوره‌های گذشته اکسپو گفت: همه رویدادهای تازه به مدتی زمان نیاز دارند تا به سوددهی برسند. با جذب اسپانسر و شناخته شدن بیشتر اکسپو در میان مخاطبان امیدوار هستیم که در هر دوره فروش بیشتری داشته باشیم.

محمودی درباره بازار هدف این اکسپو گفت: تلاش ما این است که در آینده با کشورهای اطراف ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم آثار هنرمندان ایرانی را به آنها عرضه کنیم.

دبیر اجرایی اکسپو تبریز گفت: نکته مهمی که برای دوره بعدی در نظر داریم مشارکت گالری‌داران و ایجاد غرفه‌هایی برای آنها است و به این ترتیب هنرمندان برای حضور در اکسپو باید با گالری‌ها در ارتباط باشند. قصد ما این است که هنرمندان یاد بگیرند باید با گالری ارتباط داشته و در طول سال نمایشگاه برگزار کنند. در تبریز چند گالری فعال وجود دارد و با مشارکت آنها در اکسپو می‌توانیم باعث اتصال جزیره‌های هنری باشیم.

او درباره تغییرات بعدی اکسپو گفت: تا به حال این اکسپو به هنرمندان تبریزی اختصاص داشت، اما از دوره بعدی هنرمندان سراسر ایران از طریق گالری‌های تبریز امکان حضور در اکسپو را دارند.

محمدی افزود: امیدواریم بتوانیم ظرفیت فعالیت هنری را در شهر خود افزایش دهیم. به نظر من بازار تبریز هنوز کشف نشده است، در حالی که نسل امروز تبریزی‌ها تفاوت زیادی با گذشته دارند و توجه آنها به سمت آثار هنری متنوع جلب شده است.

او با بیان اینکه هدف از برگزاری اکسپو یک فعالیت اقتصادی است گفت: در صنعت سینما آموخته‌ایم که همیشه به گیشه و فروش فکر کنیم، اما زمانی که وارد حوزه تجسمی شدم هنرمندانی را دیدم که سال‌ها نقاشی کرده‌اند اما یک تابلو هم نفروخته‌اند. بنابراین در این حوزه به موضوع فروش و مارکتینگ توجه داریم و امیدوار هستیم که در این زمینه موفق شویم تا شرایط فعالیت برای هنرمندان فراهم شود. تبریز هنرمندان زیادی دارد که به دلیل نبود بازار مناسب، امروزه در تهران یا ترکیه مشغول فعالیت هستند. باید شرایط مناسب را در شهر خود فراهم کنیم تا هنرمندان انگیزه حضور و فعالیت در شهر خود را داشته باشند.

گفتنی است سومین دوره نمایشگاه فروش آثار هنری به همت موسسه شمس تبریزی و با مشارکت مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک، شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی برگزار و در این رویداد ۱۳۶ اثر هنری از ۸۳ هنرمند تبریزی در رشته‌های نقاشی، مجسمه، خوشنویسی و عکس عرضه شده است. همچنین در کنار برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان، کارگاه‌های آموزشی با حضور لیلی گلستان و ایمان افسریان  نیز برگزار خواهد شد.

سومین اکسپوی آثار هنری تبریز تا ۲۸ آبان ماه در هتل کایا لاله پارک میزبان علاقمندان به هنر است.