سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مهدی راحمی با نام "تراس" در گالری وارطان برپاست. در این نمایشگاه 20 اثر به نمایش درآمده است که با اکریلیک، زغال و آبرنگ نقاشی شده‌اند. راحمی درباره این مجموعه از آثار خود گفت: "تراس" دارای یک موقعیت میانه است و حد واسط دو فضای داخل و خارج است. فضای تراس را به عنوان تمثیلی از همه ضد و نقیض‌هایی که می‌تواند در زندگی انسان وجود داشته باشد انتخاب کردم.  

راحمی ادامه داد: تراس یک وضعیت معلق و بلاتکلیف ایجاد می‌کند و انسان گاه به طرف داخل و گاه به خارج تمایل پیدا می‌کند. وضعیت انسان امروز هم به این شکل ناپایدار و معلق است و حس بلاتکلیفی در او دیده می‌شود. آدم‌ها نه به گذشته تکیه دارند و نه امیدی به آینده دارند، فقط می‌توانند منتظر باشند که یک اتفاق جدید بیفتد. این وضعیت سکونی است که انسان ناچار است در آن قرار بگیرد. آدم‌هایی که در تراس ایستاده یا نشسته‌اند نیز نمادی از انسان امروز هستند که فقط می‌تواند نظاره‌گر باشد که چه چیزی برایش رقم می‌خورد.

او با اشاره به اینکه بخش‌هایی از آثار به شیوه رئال کار شده و در بخش‌های دیگر برخورد آزادانه‌تری وجود دارد گفت: فیگورها با استفاده از عکس یا مدل زنده و به شکل واقع‌گرا کشیده شده‌اند، اما فضای زمینه حالتی انتزاعی‌تر دارد تا شخصیت‌ها بهتر دیده شوند.

راحمی ادامه داد: در این آثار وضعیت بداهگیِ طراحی وجود دارد و این شیوه به بیان موضوع کمک کرد. شکل‌گیری در لحظه می‌توانست مفهوم مورد نظر را بهتر برساند و به همین دلیل رنگ به کار من نمی‌آمد. برخورد من در این آثار طراحی‌گونه است و نقوش آزاد با رنگ‌های محدود و خاکستری باعث شده‌اند حس و حال طراحی در این نقاشی‌ها وجود داشته باشد.

او درباره طرح‌های آبرنگی موجود در نمایشگاه گفت: در زمان اتود زدن و تمرین برای تابلوها، فیگورهای آبرنگی را کشیدم که بعدا متوجه شدم ژست آنها شباهت زیادی با آدم‌هایی دارد که داخل تراس حضور دارند. به همین دلیل تعدادی از آنها را انتخاب کردم که در کنار تابلوهای این مجموعه نمایش داده شوند.

نمایشگاه نقاشی مهدی راحمی تا 28 آبان‌ماه در گالری وارطان به نشانی میدان فلسطین، طالقانی غربی، شماره 514 برپاست.