سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی سعیده سعیدی با نام "گذار" در گالری سایه، نمایشگاه نقاشی مژده توحیدی کلورزی با نام "دیس کانکتد" در گالری آ،  نمایشگاه طراحی میلاد زینلی با نام "بداهگی" در گالری سیحون و نمایشگاه نقاشی پریسا رحمانی با نام "رفتن از جایی که نبود" در گالری نگر سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

پیوند با طبیعت

نمایشگاه نقاشی سعیده سعیدی با نام "گذار" در گالری سایه برپاست. سعیدی در تابلوهای این مجموعه به ارتباط میان انسان و طبیعت توجه داشته و در واقع نقش انکارناپذیر طبیعت در زندگی انسان را نمایش داده است. در بیشتر تابلوها شاهد نمایی بسته از یک فیگور در میان شاخ و برگ گیاهان هستیم. آدم‌ها در حالت‌های طبیعی و بدون توجه به نگاه مخاطب قرار دارند و اغلب به نظر می‌رسد که در حال گذشتن از میان مناظر طبیعی هستند و یا نگاه و توجه آنها به سوی گیاهان است.

نوع پرداخت انسان و گیاه در این آثار تفاوتی با هم ندارد و نقاش از رنگ‌ها و ضرب قلم‌های یکسانی برای نمایش این دو عنصر متفاوت استفاده کرده است. این موضوع حکایت از برابری جایگاه انسان و گیاه برای هنرمند دارد و او قصد نداشته با پرداختن به جزییات فیگور انسان یا نمایش ژست‌هایی از او، جایگاه خاصی را برای انسان در این تصاویر قائل شود.

نمایشگاه نقاشی سعیده سعیدی در گالری سایه

در تعدادی از تابلوها، طبیعت باز هم جایگاه بالاتری پیدا کرده و با حذف انسان از صحنه، تنها شاهد شاخه‌ها و برگ‌های درهم پیچیده در جنگلی انبوه هستیم. در این آثار نما بازتر شده و نگاه نقاش اندکی عقب‌تر رفته است تا بتواند وسعت بیشتری از منظره را به تصویر بکشد، اما باز هم این امکان را به مخاطب نمی‌دهد که شاهد ارتفاع کامل یک درخت یا کوه باشد و حتی بلندای آسمان هم در این کادرها جایی پیدا نمی‌کند.

سعیدی در تمام آثار از پرداختن به جزییات خودداری کرده و آنچه در تابلوها دیده می‌شود حاصل کنار هم قرار گرفتن لکه‌های رنگ است که خطوطی مواج و در هم رفته را به وجود آورده و فضایی امپرسیونیستی را بازنمایی می‌کنند.

 نمایشگاه نقاشی سعیده سعیدی با نام "گذار" تا 23 آبان ماه در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

 

در جست و جوی حیات

نمایشگاه نقاشی مژده توحیدی کلورزی با نام "دیس کانکتد" در گالری آ برپاست. توحیدی نیز در نقاشی‌های خود به ارتباط انسان و طبیعت پرداخته است، اما همانگونه که از نام نمایشگاه برمی‌آید، او به قطع این ارتباط توجه کرده است. در تابلوهای توحیدی شاهد دورنمایی از مناظر گوناگون جنگلی و کوهستانی هستیم که انسان حضور پر رنگی در آنها دارد. اما آدم‌ها به قصد تفریح یا کسب انرژی در این فضا حضور ندارند. وجود انسان در این تصاویر معادل با نابودی و خرابی است.

انبوه آدم‌های حاضر در جنگل، هدفی جز بریدن درختان و حمل آنها به جایی دیگر و برای مصارف شخصی خود ندارند. تعداد آدم‌ها آنقدر زیاد است که با تعداد درختان جنگل برابری می‌کند و به نظر می‌رسد انسان با قطع درختان در حال باز کردن فضایی جدید برای خود است. حتی در مناطق صعب‌العبور صخره‌ای، آدم‌هایی را می‌بینیم که در حال یافتن جایی برای ایستادن یا حرکت هستند. گویی شهرها و روستاها چنان توسط انسان به نابودی کشیده شده‌اند که دیگر قابلیت سکونت ندارند و حالا انسان به دنبال فضایی دیگر برای ادامه حیات است.

نمایشگاه نقاشی مژده توحیدی در گالری آ

توحیدی هیچ وجه تمایزی برای آدم‌ها قایل نشده است. همه آنها اعم از زن و مرد با هیکلی مشابه و صورت‌هایی یکسان به تصویر کشده شده‌اند و امکان طبقه‌بندی آد‌م‌ها بر اساس ظاهر و منصب وجود ندارد. انگار در مقطعی از زمان به سر می‌بریم که دیگر همه وجوه مشخصه و تمایزهای میان افراد از میان رفته است و تنها تلاش برای بقا اهمیت دارد. حتی اگر این بقا به قیمت نابود کردن آخرین بقایای زمین باشد.

 نمایشگاه نقاشی مژده توحیدی کلورزی با نام "دیس کانکتد" تا 28 آبان‌ماه در گالری آ برپاست. گالری آ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 قرار دارد.

 

جزء به کل

نمایشگاه طراحی میلاد زینلی با نام "بداهگی" در گالری سیحون برپاست. در این مجموعه طراحی‌هایی به نمایش درآمده است که با روان‌نویس سفید و سیاه روی کاغذ گراف اجرا شده‌اند. این نقوش که برآمده از ذهن و خیالات هستند، موجوداتی ناشناخته را نمایش می‌دهند که از ناخودآگاه هنرمند بر روی کاغذ آمده‌اند.

طرح‌های زینلی تشکیل شده از فرم‌های به هم پیوسته هستند که شباهت به هیچ فرم هندسی یا طبیعی ندارند، اما بیننده را به یاد تصاویر میکروسکوپی از بافت‌های بدن موجودات زنده می‌اندازد، یاخته‌هایی که در کنار هم قرار گرفته و تجمع آنها تبدیل به فرم‌هایی گوناگون شده است. اما زینلی در طراحی این آثار به هیچ عنصر طبیعی توجه نداشته و آنچه دیده می‌شود حاصل حرکت بداهه و حساب نشده قلم روی کاغذ هستند. این حرکات حسی و لحظه‌ای باعث شده است تصاویری مشابه با روحیاتی نزدیک به هم به وجود آید که استفاده از ابزار یکسان نیز به این یک‌پارچگی دامن زده است.

نمایشگاه طراحی میلاد زینلی در گالری سیحون

نکته جالب در این طراحی‌ها، سه بعدی بودن و احساس حجم‌دار بودن آنها است. دیدن این آثار چنین تصوری را در ذهن ایجاد می‌کند که طرح‌ها از روی یک مجسمه کشیده شده‌اند، و یا قابلیت تبدیل شدن به یک حجم سه بعدی را دارند. این ویژگی باعث می‌شود مخاطب تصویر بهتری از این بافت‌های ناشناخته داشته باشد و بتواند آنها را به عنوان بخشی از وجود خود و سایر موجودات زنده تخیل کند. اما این فرم‌ها گاه تغییر شکل می‌دهند و به اندام‌های بدن انسان شباهت پیدا می‌کنند. گویی هنرمند از فاصله دورتری به این بافت‌ها نگاه کرده و این بار موجوداتی را به تصویر کشیده است که دچار دگردیسی شده و تغییر شکل یافته‌اند.

 نمایشگاه طراحی میلاد زینلی تا 30 آبان‌ماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.

 

واقعیت خیال‌انگیز 

نمایشگاه نقاشی پریسا رحمانی با نام "رفتن از جایی که نبود" در گالری نگر برپاست. رحمانی در این مجموعه چند دسته از آثار خود را نمایش داده است که در عین شباهت فضای کلی آنها، دارای تفاوت‌هایی هستند. یک دسته از آثار شامل تابلوهایی هستند که از کنار هم قرار گرفتن لکه‌های رنگ به وجود آمده و هیچ فرم مشخصی در آنها دیده نمی‌شود. در این نقاشی‌ها گاه خطوط صاف یا فرم‌های منحنی به چشم می‌آیند که همراه با انبوه رنگ‌های سرد و گرم، فضایی انتزاعی را به وجود آورده‌اند، اما نگاهی دقیق‌تر به تابلوها باعث می‌شود مخاطب بتواند فرمی از اندام زنان پوشیده در چادر را تشخیص دهد که در گروه‌های کوچک یا بزرگ به سمت مقصدی روان هستند. نحوه پرداخت و رنگ‌های به کار رفته در این پیکره‌ها تفاوتی با فضای اطراف ندارد و نوعی یگانگی میان انسان و محیط به وجود آمده است.

نمایشگاه نقاشی پریسا رحمانی در گالری نگر

در بخش دیگری از آثار این مجموعه حضور انسان پر رنگ‌تر دیده می‌شود. این حضور گاه به شکل نمایش پرتره یا فیگوری مشخص در میان خطوط و رنگ‌هاست و گاه لوازم و اشیایی که در کادر دیده می‌شود یادآور وجود انسان است. در این تابلوها نیز ارتباط میان انسان و طبیعت حفظ شده است و آنچه دیده می‌شود می‌تواند فضایی واقعی از محیط داخل یک خانه باشد و یا فضایی خیالی از ترکیب همزمان درون و بیرون را به نمایش بگذارد. اما در تعداد دیگری از آثار، او هرگونه نشانه وجود انسان را حذف کرده و تنها به طبیعت پرداخته است. گل‌های رنگارنگ و لطیفی که به شکل مستقل نمایش داده شده‌اند و یا مناظر دور دست از درختان و رودخانه، با ترکیب‌های رنگی غیر واقعی، تصاویری خیال انگیز به وجود آورده‌اند.

نمایشگاه نقاشی پریسا رحمانی تا 23 آبان ماه در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم برپاست.