سرویس تجسمی هنرآنلاین: "از کودکی..." عنوان این نمایشگاه است که با آثار 17 هنرمند به یاد مرحوم توران میرهادی و به انتخاب بهنام کامرانی تا جمعه 25 آبان در گالری ویستا به تماشاست.

در این نمایشگاه آثاری از فرح اصولی، ثمیلا امیرابراهیمی، ندا اعظمی، مهناز پسیخانی، مهدیس توکل، تبسم تهم، مهدی حسینی، ستاره حسینی، سمیرا دریا، آذین رستمی، گیزلا وارگا سینایی، ترانه صادقیان، نجوا عرفانی، نفیسه عمران، بهنام کامرانی، وانا نبی‌پور و رضا هدایت ارائه شده است که تم محوری آثار کودکی و تحلیل منظرهای گوناگون در خصوص این دوره حساس است.

بهنام کامرانی، کیوریتور این نمایشگاه در این باره توضیح داد: انگیزه اولیه برگزاری این نمایشگاه بزرگداشت توران میرهادی بود. سال قبل گالری با تصویرسازان همکاری کرده بود اما امسال پیشنهاد کردم از دریچه نگاه نقاشان به ماهیت کار خانم میرهادی بپردازیم. بنابراین اسم این نمایشگاه را "از کودکی..." گذاشتیم و تلاش کردیم که از هنرمندانی که سابقه کار هنری در زمینه کودک دارند دعوت کنیم.

او گفت: دوره کودکی دوران بسیار مهمی است که ما کمتر به آن پرداخته‌ایم. سالگرد درگذشت توران میرهادی بهانه خوبی برای پرداختن به آن است. به این بهانه توانستیم نگاه‌های مختلف به موضوع کودکی را گرد هم آوریم. برخی از هنرمندان به فضای ذهنی و تخیل کودکان پرداختند. برخی رابطه ترس و فضای کنونی جهان و منطقه خاورمیانه را بررسی کردند و می بینید که تعدادی هم دوران جنینی کودک را دستمایه خود قرار داده اند.

کامرانی درباره معیارهای خود در انتخاب آثار گفت: بیشتر کسانی مد نظر بودند که قبلا در این باره کار کرده بودند. زیرا این نمایشگاه در فرصت کوتاهی گردآوری شد.

در این نمایشگاه، آثار با تکنیک‌های مختلفی نمایش داده شده است. کیوریتور نمایشگاه "از کودکی..." در این باره توضیح داد: تکنیک آثار هنرمندان برایم مطرح نبود ولی در چیدمان سعی کردم آثار را طوری کنار هم بگذارم که نزدیکی‌های تکنیکی داشته باشند و با هم چفت شوند.

پریسا پهلوان مدیر گالری ویستا، نیز نخستین برخورد خود با مرحوم توران میرهادی را تحصیل در مدرسه فرهاد )مدرسه‌ای با بنیان‌گذاری و مدیریت مرحوم میرهادی( عنوان کرد. او درباره ارادت خود به توران خانم گفت: به همراه خواهر و برادرم در این مدرسه تحصیل کردم. مرحوم میرهادی بعد از تحصیل در اروپا و بازگشت به ایران، ایده‌های مهمی در زمینه ادبیات، هنر و حتی ورزش کودکان داشت. سپس شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان با همت ایشان شکل گرفت و زمینه ایجاد بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد در زمینه کودک را شکل داد. همیشه او را الگوی خودم قرار دادم.

در شب افتتاحیه این نمایشگاه، تعدادی از آثار به دیوار آویخته شده خریداری شد. مدیر گالری ویستا درباره قیمت‌گذاری آثار گفت: همواره تلاش کردم قیمت‌گذاری آثار منطقی باشد و با مشورت هنرمندان و در نظر گرفتن جایگاه آنها انجام شود. تمام سهم گالری از این نمایشگاه به شورای کتاب کودک تعلق می‌گیرد و از هنرمندان هم خواستیم اگر تمایل دارند ده درصد از سهم خود را به شواری کتاب کودک هدیه کنند. سال گذشته هم این تجربه را داشتیم. در نتیجه خواستیم قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که علاوه بر حفظ شان هنرمندان، برای مخاطبان جذاب باشد.

او طیف بازدیدکنندگان از این نمایشگاه را نیز وسیع دانست و گفت: مرحوم میرهادی شخصیتی چند بعدی بودند و طبیعتا مخاطبان متفاوتی هم دارند. در کنار این مخاطبان و علاقه‌مندان، خریدارانی هم به نمایشگاه آمدند و ما در روز افتتاحیه توانستیم چند اثر را بفروشیم.

 پهلوان درباره تفاوت نمایشگاه امسال با سال گذشته گفت: سال گذشته به خاطر ارتباطی که تصویرسازان با توران خانم داشتند و تاثیری که شورای کتاب کودک بر دیده شدن کار آنها در دنیا داشت، تصمیم گرفتم نقاشی‌های همین تصویرسازان را به نمایش درآورم. نمایشگاه خوبی بود و مخاطبان خودش را داشت. اما امسال با پیشنهاد بهنام کامرانی تصمیم گرفتیم تم خاصی را به هنرمندان نقاش عرضه کنیم و در نهایت آثار با تم مادر و کودک و یا زن و کودک را گردآوری کنیم.

او گفت: برخی از هنرمندان در این زمینه کار داشتند و ما می‌دانستیم. برخی از آنها هم دعوت شدند که اثری برای این نمایشگاه خلق کنند. با دوستانم در شورای کتاب کودک در این زمینه مشورت کردم و تقریبا از شهریور کار نمایشگاه دومین سالگرد را کلید زدیم.

این مدیر هنری درباره ادامه اتفاق بزرگداشت میرهادی در گالری ویستا گفت: حتما سال آینده و سال‌های بعدتر این رویداد ادامه خواهد یافت. در این یک ماه همزمان با سالروز درگذشت خانم میرهادی اتفاق‌های فرهنگی زیادی برای او رقم می‌خورد اما اتفاق هنری نداریم و دلم می‌خواهد ما برپاکننده آن باشیم. مسلما به مدیاها و لحن‌های دیگر هم فکر می‌کنیم.

نمایشگاه "از کودکی..." که از هجدهم آبان ماه هم زمان با دومین سالروز درگذشت توران میرهادی آغاز به کار کرده تا 25 آبان در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 میزبان علاقه‌مندان است