سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی نوید ظفرعلیزاده با نام "22.55" در گالری الهه برپاست. در این نمایشگاه 20 تابلو به نمایش درآمده است که با اکریلیک بر روی بوم کار شده‌اند. ظفرعلیزاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: سال‌هاست که نقاشی فیگوراتیو انجام می‌دهم و از سال 80 به شیوه آکادمیک نقاشی می‌کردم. به مرور کارهای من خلاصه شدند اما این موضوع ناخودآگاه بود و گمان نمی‌کردم روزی نقاشی‌هایم به اینجا برسند. آثار این نمایشگاه به عنوان یک مجموعه آماده نشده‌اند، بلکه تعداد زیادی کار در سال‌های اخیر انجام دادم که این آثار را از میان آنها برای نمایش انتخاب کردم.

ظفرعلیزاده ادامه داد: دغدغه‌های درونی و ضمیر ناخوادآگاه من باعث شد به این زبان برسم و فیگورهایم به سمت نقاشی آبستره حرکت کنند. بر این باور هستم که اگر بخواهم یک خواب یا خیال را به تصویر بکشم، در صورتی که درگیر عینیت شوم، الگوها و قواعد گوناگون دست و پای مرا خواهد بست. اما وقتی به صورت بداهه کار می‌کنم می‌توانم بسیار بی‌واسطه و در لحظه، برخورد حسی با اثر داشته باشم. برای من بیان حسی مهم‌تر از بیان موضوعی است. آنچه همیشه دغدغه‌ام بوده است فیگورنمایی است و نه کار فیگوراتیو.

ظفرعلیزاده افزود: خیلی اوقات برای رسیدن به چیزی که در ذهن من است چشمانم را می‌بندم و سعی می‌کنم موضوع را حذف کنم. نقاشی‌های من از یک آشوب رد می‌شوند و بارها آنها را پاک می‌کنم و دوباره می‌کشم تا اینکه در یک لحظه احساس می‌کنم از نظر فرم، رنگ، خط و... همه چیز درست است و آن زمان دست از کار می‌کشم.

او با بیان اینکه تجربیات زندگی در شکل‌گیری این تابلوها نقش مهمی دارد افزود: نگاه من به انسان این است که آدم‌ها تکه پاره‌هایی از چیزهای دیگر هستند و هیچ کدام ثباتی ندارند. به همین دلیل چیزی بین ذهنیت و عینیت را انتخاب کردم. یک پرتره یا فیگور در کارهای من به شکل یک آدم مشخص نیست، گاه چهره او زوایای مختلف دارد و گاه فیگور او با دیگران ترکیب شده است. این بی‌ثباتی در زندگی ما وجود دارد. انسان در جایگاه درستی قرار ندارد و هر لحظه ممکن است متلاشی شده و به چیز دیگری تبدیل شود. این فرم‌ها از ناخودآگاه من می‌آیند و مدام تغییر شکل می‌دهند، چون غایت و ناخودآگاه من در لحظه عوض می‌شود.

ظفرعلیزاده درباره رنگ‌های به کار رفته در آثارش گفت: من پالت رنگی محدودی دارم و اغلب یک رنگ گرم و یک رنگ سرد را انتخاب کرده و بعد با تنالیته‌های آنها کار می‌کنم. اما رنگ برای من تنها وسیله‌ای برای رنگ‌آمیزی است و به این فکر نمی‌کنم که به عنوان مثال برای ایجاد فضای غمناک حتما باید از رنگ سرد یا تیره استفاده کنم. بسیار می‌بینم که هنرمندان خود را درگیر الگوها و قواعد استفاده از رنگ می‌کنند، اما من سعی می‌کنم آزاد باشم و حتی رنگ‌های شاد را در آثارم به کار می‌برم.

 نمایشگاه نقاشی نوید ظفر علیزاده تا 14 آبان‌ماه در گالری الهه برپاست. این گالری در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک 3 قرار دارد.