به گزارش هنرآنلاین، روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم افتتاح نمایشگاه هفته تصویرگری همزمان با جشن پانزدهمین ساگرد تاسیس انجمن تصویرگران جمعه ۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی بوذری مدیرعامل انجمن تصویرگران گفت: با این که تصویرگری در ایران تاریخچه دیرینه‌ای دارد اما از ۶۰ سال پیش با تاسیس انتشارت فرانکلین تصویرگری در ایران وجهه دیگری پیدا کرد و ۱۵ سال نیز از تاسیس انجمن تصویرگران ایران می‌گذرد.

او افزود: متاسفانه اطلاعات مکتوب ما در تصویرگری بسیار کم است، باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که این اطلاعات را گردآوری و در قالب کتاب منتشر کنیم.

در ادامه نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک گفت: ما در شورای کتاب کودک به تصویرگری خیلی فکر کرده‌ایم و از جمله نهادهایی بودیم که همواره تصویرگری را جدی گرفتیم، چراکه تصویرگری ارتباط تنگاتنگی با ادبیات کودک و نوجوان دارد.

او افزود: اطلاع دقیقی ندارم که در انجمن تصویرگران کارگاه‌هایی برای آشنایی با ادبیات کودک برگزار می‌شود یا خبر٬ اگر چنین نیست امیدوارم که این کارگاه‌ها هم در انجمن و هم برای دانشجویان رشته تصویرگری برگزار شود.

در ادامه محمدعلی بنی‌اسدی عضو هیات موسس انجمن تصویرگران گفت: سال‌ها پیش من به همراه مهدی هجوانی انجمن تصویرگران را راه‌اندازی کردیم و با راه‌اندازی این انجمن قصد داشتیم زمینه‌ای را برای ارتباط و همکاری تصویرگران فراهم کنیم و بتوانیم حقوق صنفی تصویرگران را پیگیری کنیم. امیدوارم در این راه موفق بوده باشیم.

هدی حدادی رئیس سومین هیات مدیره انجمن تصویرگران گفت: با راه‌اندازی انجمن تصویرگرا فضایی به‌وجود آمد تا تصویرگران بتوانند دور هم جمع شوند و مسائل صنفی خود را دنبال کنند. البته سال‌ها طول کشید تا برخی از تصویرگران به ضرورت راه‌اندازی این انجمن پی ببرند.

او افزود: خوشحالم که با گذشت ۱۵ سال انجمن توانسته است به عنوان یک نهاد مدنی مستقل فعالیت کند و از وجود تک‌تک اعضای انجمن انرژی بگیرد. امیدوارم در سال‌های آتی نیز قدرتمندتر پیش برویم.

کیانوش غریب‌پور دبیر نشان آبان گفت: متاسفانه برای بیان اهمیت نشان آبان کم کاری کرده‌ایم. باید نام این نشان روی جلد کتاب‌های تصویرگران دریافت کننده نشان منتشر شود تا همه به اهمیت و ارزش این نشان پی ببرند.

او افزود: 15 آذرماه٬ انجمن تصویرگران ۱۵ ساله می‌شود و در این دوران انجمن فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. مراسم پانزدهمین سالگرد انجمن با استقبال بسیار خوبی از سوی تصویرگران روبرو شده است و تک تک این افراد سرمایه انجمن به شمار می‌روند.

رئیس هفتمین هیات مدیره انجمن تصویرگران گفت: برنامه هفته تصویرگران امسال از مهرماه با برپایی نمایشگاه پوسترهای برگزیده تصویرگران در خانه هنرمندان ایران آغاز شد. در برگزاری پانزدهمین دوره هفته تصویرگری مثل هر سال خانه هنرمندان ایران از ما حمایت کردند و برای نخستین‌بار نیز مرکز هنرهای تجسمی نیز از برگزاری این هفته حمایت کرد.

او با اشاره به افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر روند برگزاری دوسالانه تصویرگری گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر روند برگزاری دوسالانه تصویرگری با تصمیمی که میان انجمن تصویرگران و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گرفته شده است این رویداد امسال برگزار نخواهد شد.

او افزود: بودجه این دوسالانه را قصد داریم پس‌انداز کنیم و در سال‌های آتی به تعریف جدیدی برای برگزاری رویدادی جایگزین دوسالانه خواهیم اندیشید. شاید هم اسم آن را عوض کردیم و گذاشتیم عشق سالانه تا هر وقت که عشق‌مان کشید آن را برگزار کنیم.

کیانوش غریب‌پور گفت: نمایشگاه "ما تصویرگر خود هستیم" از زمان راه‌اندازی هفته تصویرگری، هر سال نمایشگاهی برای نشان دادن توان تصویرگران با نمایش جدیدترین آثارشان برپا می‌شود. نمایشگاه "من یک تصویرگر هستم" این دوره نیز دربرگیرنده ۲۵۰ اثر از آثار تصویرگران است.

او افزود: پس ازهفته تصویرگری گزیده آثار این نمایشگاه با گزیده آثار تصویرگران ۹ شهر در ۹ شهر ایران در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت و در کنار آن کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد و در پایان سال نمایشگاه اختتامیه پانزدهمین سال تاسیس انجمن را در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهیم کرد.

او افزود: نمایشگاه "نشان آبان" که منتخبی از آثار فرشید مثقالی، بهزاد غریب‌پور و عاطفه ملکی‌جو دریافت‌کنندگان دومین دوره‌ اهدای نشان آبان (۱۳۹۶) است در گالری ممیز برپا شده است. آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته شده از گنجینه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به امانت گرفته شده است.

غریب‌پور ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای در اختیار گذاشتن این آثار از ما تعهد سنگینی گرفته است٬ امیدوارم که در ایام برپایی نمایشگاه از این آثار به خوبی نگهداری کنیم و کانون پرورش فکری نیز نسبت به نگهداری این آثار متعهد باشد چون بسیاری از این آثار دچار آسیب‌های جبران ناپذیری شده‌اند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نشان آبان گفت: نشان آبان نشان لیاقتی است که به کسانی که برای تصویرگری در ایران تلاش کرده‌اند اهدا می‌شود و خوشحالیم که امسال شاهد اهدای سومین دوره این نشان هستیم و این نشان به کسانی اهدا می‌شود که به نوعی در ارتقاء تصویرگری سهم داشته‌اند و البته قرار نیست همه کسانی که این نشان را دریافت می‌کنند تصویرگر باشند بلکه برخی از این افراد با پژوهش‌ها و نوشته‌هایشان راهگشای تصویرگران بوده‌اند.

در بخش پایانی مراسم نشان آبان نام بزرگ تصویرگری به کریم نصر٬ نشان آبان زبان نوین تصویرگری به علی اکبر صادقی٬ نشان نام هم گام با تصویرگری به لیلی حائری ونشان نام نو تصویرگری به مریم محمودی مقدم اهدا شد. 

شورای‌ سیاستگذاری این دوره از هفته تصویرگری متشکل از علی بوذری، هدا حدادی، محسن حسن‌پور، نرگس محمدی، کمال طباطبایی، کیانوش غریب‌پور، حدیثه قربان، مجید کاظمی و علی هاشمی‌شهرکی است. مدیریت نمایشگاه برعهده نرگس محمدی٬ مدیریت اجرایی "ما تصویرگر هستیم" بر عهده حنانه ملک پور و دبیر اجرایی "نشان آبان" بر عهده حدیثه قربان است.

نمایشگاه هفته تصویرگری تا ۱۵ آبان در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.