به گزارش هنرآنلاین، نام سهراب سپهری سال‌ها بعد از درگذشتش، همچنان در فضای هنری امروز ایران طنین‌انداز است. موزه گالری "دیدی" در ایزد شهر مازندران این روزها میزبان نمایشگاه گروهی شامل ۹۰ اثر از نقاشان، عکاسان و هنرمندان عرصه تجسمی درباره این شاعر و نقاش بلندآوازه ایرانی  شده است. نمایشگاهی که در آن آثاری از آیدین آغداشلو، غلامحسین نامی، بهرام دبیری، کامبیز درم‌بخش، علی‌اکبر صادقی، منوچهر معتبر، کریم امامی، محمد احصایی، حسین محجوبی، شادی قدیریان، بزرگمهر حسین‌پور، حسن روح‌الامینی، محمدعلی سجادی، منوچهر نیازی، سعید نقاشیان، کوشا موسوی و... به چشم می‌خورد. این نمایشگاه بخشی از پروژه بزرگ "من سهراب سپهری" است که همزمان با افتتاح آن دست اندرکارانش در نشستی خبری درباره این رویداد هنری فرهنگی توضیحاتی دادند.

مسئول بخش تجسمی ستاد بزرگداشت سهراب سپهری، دکتر مهدی حسینی، چهره آشنای آموزش و نقاشی در ایران است. حسینی درباره‌ چگونگی جمع‌آوری ۹۰ اثر از هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار هم  می‌گوید : در برپایی این گونه مجموعه‌ها؛ نوع، تکثر و تفاوت قابل ملاحظه‌ای از منظر فرم، فضا و بیان در آثار مشاهده می‌شود. این ویژگی نه منحصر به این نمایشگاه بلکه خصوصیت اغلب این مجموعه‌هاست.

این نقاش و استاد دانشگاه درباره گرایش هنری هنرمندان حاضر در این نمایشگاه می‌افزاید: در این مجموعه برخی از هنرمندان در قالب فیگوراتیو و عکاسی، تعدادی به شیوه انتزاعی و در مواردی حتی به صورت هندسی به یاد سهراب سپهری نقش‌آفرینی کرده‌اند. برخی نیز صرفاً به واسطه علاقه و عِرق بی‌شائبه‌ای که نسبت به سهراب داشته‌اند تنها به بازآفرینی چهره سهراب در قالب طراحی و نقاشی اکتفا کرده‌اند. در هر صورت در دنیای مدرن که تکثر آرا و اندیشه نقش اساسی و بنیادین در بیان تصویری دارد طبیعی است که نمایش آثار، چنین شکل متنوعی به خود گیرد و این ویژگی این نمایشگاه و این رخداد بزرگ به یاد نقاش و شاعر عارف کشورمان سهراب سپهری است."

پروژه "من سهراب سپهری" را می‌توان بزرگ‌ترین مجموعه‌ فرهنگی این سال‌ها که حول یک چهره شکل گرفته، توصیف کرد؛ مجموعه‌ای که قرار است فارغ از آن مرز شاعر و نقاش، تصویرگر سهراب سپهری، چنان که بوده، باشد. به گفته خسرو نقیبی، عضو هیات علمی پروژه، مجموعه "من سهراب سپهری" در قالب یک شش‌وجهی است. شامل یک فیلم سینمایی، کتاب‌هایی که زندگی و آثار او را در هر دو عرصه‌ی حرفه‌ای‌اش گرد آورده، چندین فیلم مستند که زندگی سپهری را بدون ممیزی پیش چشم مخاطبان می‌گذارد، قطعاتی از آوازه‌خوانان و آهنگ‌سازان نامی ایران با استفاده از اشعار سهراب، کتاب‌هایی صوتی با شکل خوانش درست اشعار او – که در این سال‌ها کم به غلط خوانده نشده – و در آخر، روایت هنرمندان معاصر ایرانی از سهراب سپهری در قالب تابلو، اثر هنری و ...، آن‌گونه که او را شناخته‌اند، یا از او تأثیر گرفته‌اند. این مجموعه‌  سترگ، حاصل تلاش سالیانی چند از زندگی علیرضا عزیزی (مدیر پروژه) است که به گفته نقیبی  برای به سرانجام رسیدن این مجموعه‌ بزرگ، از جان مایه گذاشته است.

در مراسم رونمایی از  این گنجینه در موزه گالری دیدی چهره‌های فرهنگی هنری زیادی حضور داشتند؛ از جمله  پرویز تناولی، علی توسلی ، منوچهر نیازی، گلی امامی، پوری بنایی، آریا عظیمی‌نژاد، خانواده سهراب سپهری و اعضای ستاد مرکزی و شورای علمی بزرگداشت سهراب سپهری.

 یکی از بخش‌های جالب این مراسم، رونمایی از تندیس مومی سپهری اثر حمید کنگرانی بود که در ابعاد واقعی او ساخته شده است.

در ابتدای مراسم بزرگداشت سهراب سپهری، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان عضو ستاد مرکزی بزرگداشت سهراب سپهری که به نمایندگی از دیگر اعضای ستاد مرکزی یعنی علیرضا عزیزی و سیدضیاء هاشمی سخن می‌گفت با تاکید بر این‌که این مراسم و کلیت این حرکت بدون یک ریال پول دولتی و حضور هیچ‌یک از دولتمردان صورت گرفته،  سپهری را  هنرمندی دانست  که نمادی از مردم ایران بود و در قلب مردم زندگی کرد.

 پرویز تناولی که برای شرکت در نمایشگاه به موزه گالری دیدی آمده بود، دیگر سخنران مراسم  بود که از نسل طلایی فرهنگ و هنر ایران گفت؛ از خودش و سهراب سپهری که هر دو پی هیچ بوده‌اند:"سهراب سال‌ها از هیچستان ‌گفت و من هیچ را ترسیم کردم."

مهدی قراچه‌داغی مترجم سرشناس ایرانی و خواهرزاده سهراب نیز طی سخنانی از جایگاه سهراب در ادب و هنر ایران گفت.  یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های پروژه "من سهراب سپهری" مجموعه‌ای شامل ۳۰۰ گفت‌وگو با بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ایران که در اقصی‌نقاط جهان انجام شده و آن‌ها که حتی یک روز را با سپهری گذرانده‌اند یا نکته و آرایی درباره سپهری داشته‌اند جلوی دوربین رفته‌اند و از سپهری گفته‌اند. این مجموعه در دو قالب مستند بلند تصویری (به کارگردانی نقیبی) و کتاب (به قلم لیلی کریمان) در دست آماده‌سازی ا‌ست و در سال جاری منتشر خواهند شد.

بخش دیگر پروژه، آلبوم‌های صوتی آن است که پیروز ارجمند عهده‌دار گرد‌آوری آن بوده. این بخش  شامل آثاری از احمد پژمان، هوشنگ کامکار، آریا عظیمی‌نژاد، بهزاد عبدی و  پیروز ارجمند با شعرخوانی امیر آقایی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، ژرژ پطرسی و فرخ نعمتی و آوازهایی از محمد معتمدی، میلاد درخشانی، صبا کامکار، سهراب پاکزاد و ... است ک  در قالب چندین آلبوم موسیقی به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

از نکات قابل توجه نمایشگاه این است که تمام ۹۰ اثر تجسمی گردآوری شده در این مجموعه به‌صورت اهدایی بوده و هیچ هنرمندی پولی برای حضور در این مجموعه نگرفته است. هم‌چنین تمام کسانی که در تمام بخش‌های تصویری، موسیقایی و ادبی این مجموعه فعالیت کرده‌اند بی‌چشم‌داشت مالی پروژه را به سرانجام رسانده‌اند و این شاید بزرگ‌ترین حرکت جمعی فرهنگی این سالیان برای یک چهره ملی بوده است.

علاقه‌مندان به دیدن این نمایشگاه می‌توانند تا 15 بهمن هر روز از ساعت ١٠ صبح تا ١١ شب از نمایشگاه و آثار موزه گالری و سایر بخش‌های آن واقع در کیلومتر ٩ جاده محمودآباد- نور،  ایزدشهر دیدن کنند.