سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مهدی جدلی 27 مهر در گالری گلستان افتتاح شد. در بسیاری از آثار این نمایشگاه، با حضور پارچه به عنوان عنصر اصلی نقاشی مواجه هستیم. این هنرمند در این باره گفت: از پارچه به عنوان بهانه برای بیان مفهوم مورد نظرم استفاده می‌کنم. از زمانی که به صورت حرفه‌ای کار نقاشی را آغاز کرده‌ام از آن استفاده می‌کنم ولی نمی‌دانم این روند تا چه زمان ادامه داشته باشد.

وی افزود: بعضی اوقات اول قصه‌ای دارم که با پارچه‌ها می‌خواهم آن را تعریف کنم و بعضی وقت‌ها برعکس است. یعنی نقاشی را می‌کشم و از دل آن قصه بیرون می‌آید. اما در حالت کلی هدف اصلی این است که چیزی را مستقیم روایت نکنم و اجازه بدهم مخاطب قصه خودش را در نقاشی ببیند و روایت خودش را داشته باشد.

این هنرمند توضیح داد: شاید وجود نامحسوس محیط خانه در نظر برخی مخاطبان جلوه کند و این به خاطر وابستگی‌ام به خانواده باشد. البته برداشت برخی دیگر از مخاطبان ممکن است متفاوت باشد. به هر حال در پی نشان دادن رابطه هستم.

جدلی گفت: بیست سال قبل هم یکی از هنرمندان به من گفت گویا نقاشی آدم‌هایی را می‌کشی که یک زمانی در این مکان بوده‌اند و حالا نیستند. من این کار را با قصد قبلی انجام نمی‌دهم. اتفاقا در برخی از آثار آدم‌ها برایم حضور دارند. شاید بهتر باشد اینطور توضیح دهم که به جای نمایش انسان و رابطه با پوست، از بافت پارچه استفاده می‌کنم. درواقع اثبات وجود آدم‌ها در تصویر همان پارچه‌ها و لباس‌ها است.

او در تکمیل سخنش گفت: قصدم این است که نشان بدهم انسانیت و حیات در اثر وجود دارد و رابطه‌هایی نیز می‌تواند بین انسان‌ها شکل بگیرد.

مهدی جدلی گفت: پارچه‌هایی که آنها را می‌کشم واقعا وجود دارند و هر تصویر برای من معنای مشخصی دارد. هر یک از چین و چروک‌ها در ذهنم معناهای مشخصی دارند. البته ممکن است این معنا کمپوزوسیون خاصی باشد.

او همچنین درباره روش کار خود گفت: پارچه‌ها را واقعا چیدمان می‌کنم و از آنها نقاشی می‌کشم. ولی بخشی از تصویر را نقاشی می‌کنم و نه همه آن را؛ در واقع مخاطب تنها آن قسمتی را می‌بیند که می‌خواهم به تصویر بکشم.

تکنیک اکثر آثار این نمایشگاه مدادرنگی است. البته در برخی آثار شاهد آن هستیم که هنرمند از کولاژ دیگر آثار خودش استفاده کرده است. این هنرمند درباره کارهایش توضیح داد: در مجموع ۲۶ اثر به نمایشگاه آوردم که برخی از آنها سه لته است. شاید آثار به نظر مخاطب رئال بیاید ولی به نظر خودم کاملا انتزاعی است.

نمایشگاه نقاشی مهدی جدلی تا 2 آبان در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.