سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی آهو حامدی با نام "آدمک سرخ" در گالری هما، نمایشگاه نقاشی آرزو غلامی با نام "سیژر" در گالری سایه، نمایشگاه نقاشی شکوفه کریمی با نام "استتار" در گالری خط سفید و نمایشگاه نقاشی‌خط محسن کرمی با نام "دیو نگاشت" در گالری مژده سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

گم شده در روند تکامل

نمایشگاه طراحی آهو حامدی با نام "آدمک سرخ" در گالری هما برپاست. آثاری که حامدی در این مجموعه به نمایش گذاشته است، طرح‌های آبرنگی هستند که به سادگی روی مقوا کشیده شده و گاه قطعاتی از کاغذ یا پلکسی گلاس روی آنها چسبانده شده است. سوژه این آثار، انسان است. اما آدم‌های او دارای یک فیگور طبیعی یا بی‌عیب و نقص نیستند. بدن‌ها به سادگی و با آزادی تمام ترسیم شده‌اند و استفاده از چند لکه، توانسته است فرم بدن انسان را بازسازی کند.

این سادگی در فرم، بدن انسان را در مراحل ابتدایی شکل‌گیری و مراحل تکامل و تغییر شکل آن بازنمایی می‌کند. در یک تابلو شاهد لکه‌های صورتی رنگی هستیم که انسان را در مرحله نطفه بودن بازنمایی می‌کند. آدم‌های ساده، شبیه یکدیگر، بی‌هویت و رها در فضای خالی، مرحله‌ای مشترک از زندگی همه ما را نشان می‌دهند. زمانی که انسان تفاوتی با هیچ موجود زنده دیگری نداشته و در نتیجه هیچ برتری بر سایر موجودات و حتی هم‌نوعان خود نیز ندارد.

آهو حامدی

روند تکامل و رشد انسان را می‌توان در تابلوهای دیگر این مجموعه دید. تک چهره‌ها یا فیگورهایی که به مرور هویت مستقل یافته و جایگاه خاصی را برای خود در اختیار گرفته‌اند. با وجود این همچنان سادگی و عدم پرداخت بدن‌ها و صورت‌ها، نشانی از ناکامل بودن این افراد است. انسان، جدا از بدنی که به او داده شده است، دارای خصایصی است که رشد یا نقص آنها، وجه آدمیت را در وجود او پر رنگ یا کمرنگ می‌کند. در تابلوهای حامدی، گویی این آدم‌ها با گذر سال‌های عمر خود، هنوز مراحل تکامل را طی نکرده و به انسان کامل تبدیل نشده‌اند.

 نمایشگاه طراحی آهو حامدی تا 7 آبان در گالری هما به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برپاست.

 

انسان در آوار حوادث

نمایشگاه نقاشی آرزو غلامی با نام "سیژر" در گالری سایه برپاست. سیژر به معنی حمله ناگهانى عصبى است که انسان در آن فاقد هرگونه هوشیارى است. در تابلوهای غلامی شاهد حضور انسان در موقعیت‌های گوناگون هستیم. گاه او را در طبیعت می‌بینیم و گاه در فضای شلوغ شهر. گاه فضایی آشنا مقابل چشم ما قرار می‌گرد و گاه او را در فضایی ناشناخته می‌بینیم.

تابلوهای اکسپرسیو غلامی با رنگ‌های تند، حرکت سریع و آزاد قلم‌ها و پرهیز از جزییات، حکایتی از حالات روحی انسان را روایت می‌کنند. اگرچه در هیچ کدام از تابلوها شاهد وقوع حادثه‌ای نیستیم، اما فضای دلهره‌آور و پرتنش آنها، تردیدی در رخ دادن یک حادثه یا انتظار برای رخ دادن آن باقی نمی‌گذارد.

نمایشگاه نقاشی آرزو غلامی در گالری سایه

پیکره‌های انسانی در این آثار گاه بدون توجه به فرم طبیعی، به تصویر کشیده شده‌اند. با این وجود، بدن‌های از ریخت افتاده و صورت‌های ناواضح آنها می‌تواند انتقال دهنده حسی از ترس و سردرگمی باشد. آدم‌ها گاه به دنبال دست‌آویزی برای گریز از رخدادی موهوم هستند و گاه چنان خود را باخته‌اند که با بی‌خیالی به یک رویداد می‌نگرند.

 نمایشگاه نقاشی آرزو غلامی تا 2 آبان ماه در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

 

واقعیت در خیال

نمایشگاه نقاشی شکوفه کریمی با نام "استتار" در گالری خط سفید برپاست. کریمی هم در آثار خود به موضوع انسان پرداخته است. آدم‌ها در این آثار پرداختی رئالیستی دارند اما در موقعیت‌های غیر واقعی قرار گرفته‌اند. اگرچه این فضاها نیز واقعی و آشنا هستند، اما نحوه قرار گرفتن انسان در آنها باعث شده است موقعیتی غیرعادی به وجود بیاید.

مناظر طبیعی نقش مهمی در این آثار دارند. امروزه انسان ارتباط چندانی با طبیعت ندارد و به زندگی شهری وابسته شده است، اما در این تابلوها انسان بار دیگر به طبیعت بازگشته است. با این وجود نوع حضور او در محیط طبیعی به گونه‌ای است که فضای خواب و رویا را تداعی می‌کند. گویی آدم‌ها در ناخودآگاه خود سفری به مکان‌های رویایی و خیال‌انگیزی که به آن علاقه‌مند هستند، دارند و یا خود را در موقعیتی ترسناک که همیشه مایه آزار آنها بوده است، می‌بینند.

نمایشگاه نقاشی شکوفه کریمی در گالری خط سفید

در هیچ کدام از تابلوها فضای شهری به چشم نمی‌آید. گویی نقاش تلاش کرده است تا حد امکان انسان را از موقعیت واقعی زندگی او جدا کرده و به فضایی ببرد که گرچه به نظر می‌رسد باید آرام بخش و دوست‌داشتنی باشد، اما این بار جایگاهی متفاوت پیدا کرده و به محیطی برای سردرگمی او تبدیل شده است. پرداخت دقیق فیگورها و فضای طبیعی توسط کریمی باعث شده است در ذهن مخاطب نیز فضایی سوررئالیستی شکل بگیرد که او را به پیگیری داستان‌های هر قاب ترغیب می‌کند.

نمایشگاه نقاشی شکوفه کریمی تا 7 آبان‌ماه در گالری خط سفید به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک 22 برپاست.

 

خوانشی از خطوط ناشناخته 

نمایشگاه نقاشی‌خط محسن کرمی با نام "دیو نگاشت" در گالری مژده برپاست. محسن کرمی در این مجموعه چند دسته از آثار خود را نمایش داده است که با ابزار مختلف و به شکل‌هایی متفاوت، یک مفهوم را به تصویر کشیده‌اند. بخشی از آثار این مجموعه آثار سیاه و سفیدی هستند که پرتره‌هایی از انسان در آنها دیده می‌شود. این چهره‌ها ویژگی‌های مشابهی دارند و در حالی که با چشمان بسته در مقابل بیننده قرار گرفته‌اند، صورتهای‌شان با خطوط گوناگون احاطه شده است. این خطوط گاه فرمی تزیینی هستند و گاه به شکل حروفی آشنا درمی‌آیند. این حروف در هیچ کدام از آثار در کنار هم قرار نمی‌گیرند تا کلمه‌ای آشنا را شکل دهند و تنها به عنوان فرم‌هایی مجرد در فضا شناور هستند.

بخش دیگری از آثار به فرم‌های کُروی اختصاص دارد که خطوط منظم و هندسی درون آنها یادآور نقشه‌هایی کهن از علم نجوم و اخترشناسی است. این آثار هم بدون رنگ و تنها با استفاده از کنتراست سیاه و سفید شکل گرفته است و لکه‌های مرکب که روی کاغذ پخش شده با هدایت خطوط، فرمی شبیه درخت پیدا کرده‌اند.

نمایشگاه نقاشی خط محسن کرمی در گالری مژده

سومین گروه از آثار کرمی به خط نقاشی‌های او اختصاص دارد که برخلاف آثار قبلی رنگ هم در آنها دیده می‌شود و در ابعادی بزرگ به تصویر کشیده شده‌اند. توده‌های حروف بر روی سطح دو بعدی بوم حجم پیدا کرده‌اند اما همچنان کلمه‌ای برای خواندن وجود ندارد و مخاطب تنها با ارزش مجرد حروف مواجه می‌شود. در این تابلوها گاه فرم‌هایی از خطوط نسخ و ثلث را می‌بینیم و گاه با منحنی‌های نستعلیق مواجه می‌شویم. اما آنچه در نهایت دیده می‌شود، مانند فرم‌هایی هندسی به نظر می‌رسد که در کنار هم قرار گرفتن آنها ترکیب‌بندی‌های متنوعی را به وجود آورده است.

نمایشگاه نقاشی خط محسن کرمی تا 4 آبان‌ماه در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک27، زنگ یک برپاست.