به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه شاهکارهایی از آثار هنری خوشنویسی به‌جا مانده از دوران قاجار با عنوان "قله‌های قلم" همزمان با برگزاری هفته فرهنگ‌های خارجی در پاریس، در گالری خانه فرهنگ ایران در پاریس به نمایش عموم درآمد. 40 اثر از 40 خوشنویس در شیوه‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و تعلیق از هنرمندان صاحب نام و بعضا گمنام دوران قاجار، متعلق به مجموعه علیرضا کیاکاظمی، در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

علیرضا کیاکاظمی، مدیر گالری دال که آثار چهل خوشنویس ایرانی دوران قاجار را جمع آوری کرده و به فرانسه برد، درباره نمایشگاه برگزار شده، گفت: در روزهای ابتدایی سال 1397 نمایشگاهی بسیار مفصل از هنر قاجار در موزه لوور شهر لانس در فرانسه برگزار شد، اما جای هنر خوشنویسی در این نمایشگاه خالی بود. با صحبت‌هایی که انجام دادیم، تصمیم گرفتیم نمایشگاهی متشکل از چهل اثر برجسته خوشنویسی ایران در دوره قاجار را در خانه فرهنگ ایران در پاریس به نمایش بگذاریم و به همین دلیل آثار مورد نظرمان را در آنجا مقابل دیدگان علاقه مندان هنر قرار دادیم.

کیاکاظمی با اشاره به درخشش خوشنویسان قاجاری، گفت: برگزاری این نمایشگاه کار آسانی نبود و به جرأت می‌توانم بگویم تکرار آن غیر ممکن است یا حداقل به زودی تکرار نخواهد شد. جمع‌آوری آثار مربوط به دوره قاجار اصلا راحت نبود و چند اثر را هم از دوستان به امانت گرفتیم. برگزاری نمایشگاه در کشوری مانند فرانسه برای ما اتفاق بزرگ و خوشایندی است. ما نگاهی کاملا فرهنگی داشتیم و در نظرمان بود هنر خوشنویسی ایران در دوره قاجار را به جهانیان نشان دهیم. بسیاری از مردم دنیا از وجود چنین هنری در کشورمان بی خبرند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند دریچه‌ای تازه از فرهنگ ایران را به روی آنها باز کند.

علیرضا کیاکاظمی ادامه داد: بسیاری از آثاری که در گالری خانه فرهنگ ایران در پاریس ارائه شد را تاکنون کسی ندیده بود. به زودی در ایران و در گالری دال تهران هم این آثار را برای مردم کشورمان به نمایش می‌گذاریم. در تهران نیز هدف مان تنها نمایش است و قصد فروش آثار را نداریم.