سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی یزدان سعدی با نام "تهران تایمز" در گالری سیحون برپاست. سعدی در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین با بیان اینکه 18 اثر از میان 50 تابلوی این مجموعه در گالری به نمایش درآمده است، گفت: همان‌طور که در تاریخ روزنامه‌ها مشاهده می‌شود، این مجموعه از سال 2014 شروع شد و تصمیم داشتم نگاهی دوباره به نگارگری و قصه‌های شاهنامه داشته باشم.

سعدی ادامه داد: در سال‌های اخیر عده زیادی روی این موضوع کار کرده‌اند و حتی روی لباس‌ و کیف و کفش نیز تصاویر نگارگری دیده می‌شود، اما این کار به ابتذال کشاندن موضوع است. من خواستم جانی دوباره به نگارگری بدهم و برعکس کارهای نگارگری قدیمی که حتما در کنار یک متن می‌آیند و آن قصه را توضیح می‌دهند، تصمیم گرفتم از متن به عنوان سیاهه استفاده کنم، نه چیزی که خوانا باشد.

او درباره استفاده از روزنامه‌های انگلیسی گفت: قصد داشتم متن تا حد ممکن ناخوانا باشد و به همین دلیل روزنامه انگلیسی را به کار بردم. دلیل انتخاب روزنامه تهران تایمز هم این بود که لوگوی زیبایی داشت و در سال‌های گذشته گرافیک خیلی خوبی داشت که مرا جذب می‌کرد. از سوی دیگر اسم این روزنامه هم اهمیت دارد. من در این آثار قصه‌های قدیمی و تصویرگری آنها را امروزی می‌کنم و این حس به مخاطب دست می‌دهد که این اتفاقات متعلق به همین زمان است.

سعدی افزود: زمانی که شما یک روزنامه را می‌خوانید اتفاقاتی که روز گذشته رخ داده است را در آن می‌بینید. بنابراین همه اخبار جدید و به روز است. حال مخاطبان به گالری می‌آیند تا روزنامه روز را بخوانند، اما چون متن آن قابل خواندن نیست، آن قصه مصور را می‌خواند. زندگی واقعی ما هنوز با این قصه‌ها درگیر است و تنها شکل آنها عوض شده است. در زندگی امروز همه آن شخصیت‌ها و رویدادها به شکل جدید درآمده‌اند.

او با بیان اینکه داستان خاصی در این تابلوها روایت نشده است افزود: از هرگوشه شاهنامه داستان و شخصیت‌ها را انتخاب کردم و در کادرهای مختلف قرار دادم. مثلا در بخشی از یک تابلو داستان رستم و سهراب دیده می‌شود و در بخش دیگری از آن ضحاک ماردوش حضور دارد. به این ترتیب ذهن تماشاگر را بیشتر به کار می‌گیرم تا ترغیب شود داستان واقعی را مطالعه کند.

او درباره وجه دیگر این نمایشگاه گفت: معمولا در نمایشگاه‌ها مخاطبان از هنرمند می‌خواهند که درباره آثار خود توضیح دهد. زمانی که بینندگان این مجموعه درباره داستان یک تابلو سوالی می‌کنند و من شروع به توضیح دادن درباره آن می‌کنم، خود به خود نقالی و پرده‌خوانی انجام می‌دهم. توضیحات من درباره شخصیت‌ها و روند داستان باعث ایجاد یک پرفورمنس جالب می‌شود که فضای تجسمی و نمایشی را به هم پیوند می‌دهد.

سعدی ادامه داد: معمولا روزنامه‌ها به ما خبر بد می‌دهند و اخبار جنگ، ترور و... در آنها دیده می‌شود. ولی من بی‌توجه به اخبار بدی که در متن روزنامه آمده است، روی آنها تصاویر شاد و رنگین کار کرده‌ام. نگاه من به زندگی این است که در بدترین شرایط، انسان وظیفه دارد زندگی کند و خوش بگذراند.

 نمایشگاه نقاشی یزدان سعدی با نام "تهران تایمز" تا 2 آبان ماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.