سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حمیدرضا عینی با نام "میزبانی برنزها" در گالری فرمانفرما برپاست. در این نمایشگاه 10 مجسمه برنزی، به همراه یک چیدمان به نمایش درآمده است. عینی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این مجسمه‌ها که اغلب فرم حیوانی دارند گفت: انسان قبل از اینکه دارای خودشناسی و تاریخ شود و راه خود را از سایر موجودات جدا کند، حیوانات را تقدیس می‌کرد و تصاویری که در غارها وجود دارد نشانه تکریم موجودات مختلف توسط انسان است.

او با بیان اینکه تغذیه، دفاع از جان و تولید مثل، 3 خصیصه مشترک انسان و حیوان هستند افزود: سال‌های سال انسان فقط همین ویژگی‌ها را در حیوانات می‌شناخت. اما در سال‌های اخیر محققان با بررسی‌های خود متوجه شده‌اند که بعضی ویژگی‌های انسان در حیوانات هم دیده می‌شود.

عینی ادامه داد: انسان از مرگ و نیستی هراس دارد و دنبال جاودانگی و امتداد زندگی خود است. این ویژگی در تمام داستان‌های کهن و ادیان هم وجود دارد و می‌بینیم که انسان برای تحمل مسئله مرگ، به دنیایی دیگر با شرایط بهتر وعده داده شده است. اما در فرهنگ ایرانی همیشه به زمان حال و نو کردن جان، اهمیت داده شده است. در آیین کهن ایرانی، انسان به تلاش برای زندگی فعلی خود ترغیب شده و به تازه کردن زندگی دعوت شده است.

این هنرمند افزود: در آثار من بخش‌هایی از وجوه حیوانات که برای ما جالب است، مورد توجه قرار گرفته و به آنها اشاره شده است. ابزار بیانی من حیوانات هستند اما به تمدن و فرهنگ جهان بشری اشاره دارند.

او با اشاره به ترکیبی بودن بعضی از مجسمه‌ها گفت: در مجسمه "شیر اسب" صلابت و روحیه حماسی شیر را می‌بینیم. هیبت و قدرت این موجود و جایگاه خاصی که در فرهنگ و تمدن ایران دارد، در کنار اسب قرار گرفته که موجودی سر به راه است و در همه پیشرفت‌های بشر در طول تاریخ، در کنار انسان بوده است.

عینی با بیان اینکه تعدادی دیگر از مجسمه‌ها از فرم حیوانی خارج شده‌اند گفت: اثری با نام "کودک درون" به معصومیت انسان در زمان ورود به دنیا اشاره دارد و آنچه ایرانیان کهن در زمینه نیکی سفارش می‌کردند را یادآوری می‌کند. اثر دیگری با نام "خطاط" به پیشینه تاریخی خط در ایران اشاره دارد. من سعی می‌کنم در کارهایم نوعی ابهام وجود داشته باشد، زیرا صریح‌گویی نزد ایرانیان جایگاهی ندارد. وقتی نکته‌ای فاش گفته می‌شود، مخاطب به سرعت از کنار آن می‌گذرد. اما زمانی که حرفی غیر مستقیم گفته شود، اشخاص را به توجه بیشتر تشویق می‌کند.

او با اشاره به بخشی از نمایشگاه با نام "دفتر سفید" گفت: همه ما از زمان کودکی دفتر مشق‌هایی داشتیم که بالای صفحات آنها یک خط قرمز وجود داشت و به دنبال آن خط‌های آبی دیده می‌شد. این خط‌ها همیشه منظم و یکنواخت بودند، مگر در زمان‌هایی که بر اثر یک مشکل چاپی، خط‌ها از مسیر مستقیم خود خارج شده و دچار انحراف می‌شدند. من هم این موضوع را بهانه قرار دادم و در 18 فریم، دفتر سفید را با خطوط آبی آن به بازی گرفتم. این صفحات سفید با خط‌های موازی و دور از هم، خط‌هایی که به هم برخورد کرده‌اند و در نهایت به هم رسیده‌اند، نشانی از اتفاقات امروز جامعه است.

نمایشگاه آثار حمیدرضا عینی با نام "میزبانی برنزها" تا 27 مهر ماه در گالری فرمانفرما به آدرس تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.