سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مسعود غفاری با نام "به صدای سگانِ سرداب‌هات گوش کن" در گالری اُ، نمایشگاه نقاشی شادی نویانی با نام "هبوط" در گالری شیرین،  نمایشگاه نقاشی یزدان سعدی با نام "تهران تایمز" در گالری سیحون و نمایشگاه طراحی و چیدمان بکتاش سارنگ جوانبخت با عنوان "انفرادی" در گالری آب‌انبار سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

در جست و جوی خود

نمایشگاه نقاشی مسعود غفاری با نام "به صدای سگانِ سرداب‌هات گوش کن" در گالری اُ برپاست. غفاری در این تابلوها فضایی ناشناخته و مبهم را نمایش داده است که به شکلی رازآلود در مقابل چشم بیننده قرار گرفته است. فضای تیره و تار نقاشی‌ها مانند دورنمای مناظری به نظر می‌رسد که در زمان گرگ و میش روز دیده می‌شوند و چشم انسان قدرت تشخیص جزییات آن را ندارد.

تعدادی از تابلوها تنها از سطوح خاکستری شکل گرفته‌اند و اگرچه یک فضای بازِ طبیعی را به ذهن متبادر می‌کنند، اما در عین حال مانند تابلویی آبستره به نظر می‌رسند که هیچ عنصر شناخته شده‌ای در آن وجود ندارد. این فضای مسطح و خالی، با تنالیته‌های فراوان خاکستری‌های رنگین، بدون اینکه هیچ تلاشی برای طبیعت‌گرایی شده باشد، زمینی وسیع و خالی از گیاه را در کنار آسمانی پوشیده از ابر، تداعی می‌کند که در دورست آن می‌توان نمایی از آبادانی را متصور شد.

نمایشگاه نقاشی مسعود غفاری در گالری اُ

بخش دیگری از آثار این مجموعه به شکلی عیان‌تر به طبیعت پرداخته است و فضای دشت و کوه را با همان رنگ‌های تیره نمایش داده است. غفاری گاه کادرهای بسیار کوچک را برای نمایش مناظری وسیع به کار برده، یا قله کوه‌ها را در این کادرهای کوچک محدود کرده است. بستن فضا باعث شده است بیننده با فاصله نزدیک‌تری به تصویر نگاه کند، اما کم کردن فاصله هم کمکی به یافتن جزییات بیشتر در تصویر نمی‌کند.

اما در بخش دیگری از آثار شاهد حضور موجودات زنده هستیم. سگ‌های وحشی رها در طبیعت، تنها شخصیت حاضر در این آثار هستند که در محیط سرگردان شده‌اند. این موجودات تنها و بلاتکلیف انگار در جست‌وجوی چیزی هستند که در محیط اطراف آنها یافت نمی‌شود. آنها را می‌توان کنایه از انسانی دانست که به جای کاوش در وجود خود، تلاش می‌کند راه حل مشکلات یا کاستی‌های زندگی را در فضای پیرامونش پیدا کند.

نمایشگاه نقاشی مسعود غفاری تا 1 آبان در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.

 

ثبت مرگ در یادها

نمایشگاه نقاشی شادی نویانی با نام "هبوط" در گالری شیرین برپاست. نویانی نقاشی فیگوراتیو است که در سال‌های گذشته، انسان را سوژه آثار خود قرار داده است. در آثار پیشین او معمولا آدم‌هایی عادی و ناشناس در زندگی فردی یا گروه‌های کوچک اجتماعی دیده می‌شدند و موضوع آثار اغلب به احساسات یا درگیری‌های ذهنی انسان‌ها اشاره داشت.

در مجموعه جدید نویانی همه چیز حول محور "مرگ" قرار دارد. تابلوهایی اغلب شلوغ با تعداد زیاد آد‌م‌ها که در یک لحظه بحرانی حضور دارند، مسئله گریزناپذیر مرگ را نمایش می‌دهند. اما نحوه رویارویی با این موضوع در تابلوهای مختلف متفاوت است و با توجه به حضور شخصیت‌های گوناگون، شاهد بازخوردهای متفاوتی از مرگ آنها هستیم.

نمایشگاه نقاشی شادی نویانی در گالری شیرین

با پیشرفت تکنولوژی و سهولت ثبت تصویر توسط مردم عادی، در سال‌های اخیر شاهد عکس‌هایی هستیم که از لحظه مرگ افراد سرشناس ثبت شده‌اند و بدن بی‌جان آنها را گاه در وضعیتی ناخوشایند در برابر نگاه تعداد زیاد بینندگان قرار می‌دهند. صدام حسین، معمر قذافی، بی‌نظیر بوتو و... افرادی هستند که نه تنها در طول زندگی خود همیشه در برابر دوربین قرار داشتند، که حتی مرگ آنها نیز از دید دوربین‌ها مخفی نمانده است.

اما ثبت این تصاویر همیشه به معنای مستندنگاری لحظه مرگ یک شخصیت مشهور منفی یا مثبت نیست. عطش انسان‌ها برای دیده شدن در کنار یک فرد مشهور، بدن بی‌جان آنها را نیز بهانه‌ای برای داشتن یک عکس خاص می‌کند.

در تابلوهای نویانی، رد قلم‌های آزاد و پر انرژی، در تضاد با سکون مرگ و در عین حال هماهنگ با جوشش و تحرک اطرافیان شخص درگذشته است. فضای اکسپرسیو آثار، با رنگ‌های تند و تیره تشدید شده و به شلوغی فضا دامن زده است. این تابلوها تنها بازنمایی عکس‌های تاریخی نیستند، بلکه فرصتی به بیننده می‌دهند تا بار دیگر بر مسئله مرگ و نحوه برخورد با آن تعمق کند.

نمایشگاه نقاشی شادی نویانی تا 2 آبان در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

گذار از متن

نمایشگاه نقاشی یزدان سعدی با نام "تهران تایمز" در گالری سیحون برپاست. سعدی این نقاشی‌ها را بر روی کاغذهای روزنامه کشیده است و موضوع کار او برگرفته از نگارگری ایرانی است. اگرچه فضای کلی نقاشی‌ها بیننده را بلافاصله به یاد نقاشی مینیاتور می‌اندازد، اما هنرمند هیچ تلاشی برای شبیه‌سازی تصاویر به نمونه‌های کهن نکرده است.

در نگارگری‌های سعدی اثری از چهره‌های زیبا، موهای پر پیچ و تاب، جزییات فراوان و فضای آشنای مینیاتور نیست. در واقع این نقوش بیشتر به تصاویر پریمی‌تیو حاصل کار نقاشان خودآموخته شباهت دارند. نقاش با ساده کردن فرم‌ها و کاستن از زیبایی‌های بصری آنها، روند تاریخی نگارگری و از بین رفتن جایگاه آن در زندگی امروز را بازنمایی کرده است.

 نمایشگاه نقاشی یزدان سعدی در گالری سیحون

هر کدام از تصاویر در خود داستانی دارند که مخاطب را به کشف و دنبال کردن آن جلب می‌کنند. اما بیننده به جز تصویر، هیچ راهنمایی برای کشف داستان ندارد. نگارگری که در طول چند قرن وابسته به متن بود و همیشه ابزاری درجه دوم در کنار کتابت به شمار می‌رفت، این بار به شکل مستقل حضور یافته و هیچ داستانی در کنار آن دیده نمی‌شود.

استفاده از کاغذ روزنامه به جای کاغذ سفید، کنایه‌ای از وجود متن در کنار تصویر است، اما هنرمند به شکلی حساب شده از متنی استفاده کرده که نه تنها ارتباطی با تصاویر ندارد، که حتی زبان بیگانه آن، مخاطب را از تلاش برای کشف هرگونه ارتباطی منصرف می‌کند.

 نمایشگاه نقاشی یزدان سعدی تا 2 آبان ماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.

 

هندسه تنهایی

نمایشگاه طراحی و چیدمان بکتاش سارنگ جوانبخت با عنوان "انفرادی" در گالری آب‌انبار برپاست. سارنگ دو موضوع متفاوت را در آثار خود نمایش داده است. بخشی از آثار به پرتره‌هایی سیاه و سفید اختصاص دارد که با چهره‌هایی بی‌حالت مقابل بیننده قرار گرفته‌اند. چهره این آدم‌های تنها با استفاده از خطوط و سطوح، حالتی هندسی پیدا کرده‌ که با آمدن حجم‌ها و خطوط محیطی، بر وجه هندسی آنها تاکید شده است. رنگ در این چهره‌ها جایی ندارد و هنرمند تلاش کرده است انتقال حس را با استفاده از کمترین ابزار انجام دهد.

بخش دیگری از طراحی‌های سارنگ کاملا از فضای فیگوراتیو دور شده و جایگاه هندسه در آن بالاتر رفته است. این خطوط تو در تو و منظم که در کنار هم قرار گرفتن آنها باعث ایجاد سطوحی تیره شده است، یادآور فضای شهری و ابزارهای فنی هستند. در بخش دیگری از آثار، این فضا به شکل ملموس‌تری نمایان شده و از کنار هم قرار گرفتن سطوح سیاه و سفید، فضاهای پیچ در پیچ ناشناخته‌ای به وجود آمده است که شهری خیالی را بدون حضور هیچ موجود زنده‌ای بازنمایی می‌کند.

نمایشگاه طراحی و چیدمان بکتاش سارنگ در گالری آب‌انبار

اما بخش دیگری از این نمایشگاه به چیدمانی اختصاص دارد که با استفاده از چوب و مقوا شکل گرفته است. این حجم‌ها در ادامه طراحی‌های سارنگ هستند و آن فضای دو بعدی هندسی را برای مخاطب ملموس‌تر کرده‌اند. هر بخش از این چیدمان را می‌توان جزئی از ابزار فنی، ماشین‌ها یا ساختمان‌ها دانست. در عین حال قرارگیری آنها در کنار هم یک ترکیب‌‌بندی منظم را به وجود آورده است که ساختار شهری در آن دیده می‌شود و می‌توان کل مجموعه را نماد یک شهر دانست.

نمایشگاه طراحی و چیدمان بکتاش سارنگ جوانبخت تا 1 آذر در گالری آب‌انبار برپاست. این گالری به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بعد از تقاطع سمیه، خیابان بور بور، خیابان خاقانی، بن بست روشن‌منش، پلاک 2 قرار دارد.