سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری دومین هفته خوشنویسی، روز سه‌شنبه 17 مهرماه با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، یداله کابلی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، حیدر موسوی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، علی شیرازی عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران، عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران، علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران و محسن میرحسینی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامحسین امیرخانی با اشاره به اینکه 69 سال است که انجمن خوشنویسان ایران در حال خدمت رساندن به هنر کشور است، گفت: هنر، مقامی است که تمام دستاوردهای بشری را در قالب ساختار خود مندرج دارد و می‌تواند تمام آنچه در تاریخ گذشته است را به مخاطب بنمایاند، در صورتی که تربیت اولیه مناسب برای دریافت معنای اثر هنری در مخاطب وجود داشته باشد.

پس از آن محمدحسین ساکت با بیان اینکه وظیفه هنر به وجود آوردن یک جامعه بدون خشونت است، ادامه داد: در روزگاری که شاهد پرخاشگری و بازگشت به جاهلیت بشری هستیم، اگر هنر بتواند خشونت و تندی را در جوامع کاهش دهد، رسالت خود را به خوبی انجام داده است.

ساکت ادامه داد: هیچ هنری مانند خوشنویسی نتوانسته است در جامعه ایرانی نقش بازی کند و حتی در یورش مغول، این هنر توانست از یک قوم وحشی، افرادی هنرمند تحویل جامعه دهد. چنین مسائلی باعث می‌شود از متولیان هنر انتظار داشته باشیم که بیشتر به این حوزه توجه کنند، اما متاسفانه این کار کمتر انجام شده است. خوشنویسی یک هنر بی‌بدیل ایرانی است و ما باید توقع داشته باشیم که وزیر فرهنگ و همه کسانی که درست‌اندرکار پرورش و رواج هنر خوشنویسی هستند به این انجمن که دیرین‌ترین تشکل انسجام یافته در ایران است توجه بیشتری داشته باشند.

یداله کابلی در ادامه این نشست گفت: خوشنویسی به عنوان یک هنر معنایی، نقش گسترده در توسعه شعر، ادب و فضیلت داشته است. انجمن خوشنویسان به رسالت خود عمل کرده و با حضور استادان پیشکسوتی که از گذشته بودند و اساتید جوان‌تری که میراث‌دار این اساتید هستند، جامعه خوشنویسی را به سمت و سویی کشانده که امروز به عنوان معتبرترین نهاد خوشنویسی کشور مطرح است.

کابلی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های انجمن باعث شده امروز در طلایی‌‌ترین مقطع تاریخ خوشنویسی کشور باشیم و همه افرادی که با ذات شریف این هنر قدسی روبه‌رو هستند به این موضوع اذعان دارند. امروز با جوانانی مواجه هستیم که میراث‌دار گذشتگان هستند. گمان نمی‌کنم در هیچ مجموعه‌ای از هنر تجسمی شاهد چنین شکوه و رشدی باشیم که بدون هیچ کمک مستقیم و تنها با جان و توان اساتید انجمن به دست آمده است.

علی‌اشرف صندوق‌آبادی با تشریح برنامه‌های هفته خوشنویسی گفت: امسال برنامه‌های ویژه در سراسر کشور داریم و مشارکت بسیار فعالی در استان‌های مختلف داریم. افتتاحیه این هفته همراه با نمایشگاه آثار خوشنویسان تهران در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود. روز شنبه نیز با توجه به اینکه همیشه یاد قله‌های خوشنویسی را گرامی می‌داریم، مراسم غبار روبی از مزار استادان میرزا غلامرضا و میرزا کلهر و بازدید از خانواده‌های شهدا و جانبازان خوشنویسی کشور انجام می‌شود. افتتاح شعبه دماوند و افتتاح واحد قلهک، دیگر برنامه‌های این هفته هستند. همچنین با توجه به اینکه انجمن همیشه به پژوهش و تحقیق توجه می‌کند، در این هفته نیز در جهت تعالی خوشنویسی نشست‌های تخصصی در سراسر کشور برگزار می‌کنیم.

در ادامه برنامه حیدر موسوی درباره برنامه صعود کوهنوردی در مراکز استان‌ها گفت: انجمن خوشنویسان برای احترام به پیشکسوتان و گرامی داشتن نام اساتید، برنامه کوه‌نوردی تدارک دیده است. بر این اساس از دو سال پیش گروه کوه‌نوردی انجمن خوشنویسان تشکیل شد و کوه‌نوردان حرفه‌ای از سراسر ایران برای بزرگان عرصه خوشنویسی بزرگداشت برگزار می‌کنند.

عارف براتی با اشاره به روز ملی خوشنویسی در 21 مهرماه گفت: دومین بار است که هفته خوشنویسی را برگزار می‌کنیم و برای این کار ستاد گرامی‌داشت شکل گرفته است و همین ستاد باعث ایجاد تحرکات بسیار زیاد در این حوزه شده است. در این هفته بیش از 400 نمایشگاه خوشنویسی در کشور برگزار می‌شود و کارگاه‌هایی مانند کاغذسازی، قلم‌تراشی و... برگزار می‌شود.

براتی با ارائه آماری گفت: این انجمن از سال 1329 با نام کلاس‌های آزاد خوشنویسی آغاز به کار کرد و از سال 46 به شکل رسمی ثبت شد. تاکنون 2 میلیون و 300 هزار هنرجو در این انجمن تربیت شد‌ه‌‌اند که 900 هزار نفر از آنها خانم بوده‌اند. 25 هزار نفر فارغ‌التحصیل ممتاز و 1700 نفر خوشنویس فوق ممتاز حاصل آموزش انجمن هستند. همچنین 328 نفر رتبه استادی را دریافت کردند که 12 نفر از آنها خانم هستند.

علی شیرازی در بخشی از این نشست با اشاره به نقش مهم اصحاب رسانه گفت: اگر این افراد در جایگاه خود قرار نگیرند شبه رسانه‌ها جایگزین آنها می‌شوند. در چند سال اخیر یک شخص هتاک در فضای مجازی به بزرگان هنر ایران توهین کرده و با زشت‌ترین الفاظ قصد دارد چهره آنها را مخدوش کند. او ادعا کرده آثاری از من که در موزه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی نگهداری می‌شوند، پرینت هستند. ما این آثار را به مدت 3 ماه در موزه امام علی (ع) نمایش دادیم تا هر کسی در اصالت آنها شک دارد از نزدیک آنها را ببیند. اما این فرد باز هم ادعاهای دیگری را مطرح کرد که باز هم توهین به شعور مردم بود. ما بار دیگر قصد داریم اثری را که قبلا در حراج باران به فروش رسیده است به نمایش بگذاریم تا هرگونه شبهه‌ای رفع شود.

امیرخانی نیز درباره این موضوع گفت: هنر خوشنویسی بسیار دشوار و دیریاب است. در 2 دهه گذشته مسئله تقلب و استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری بسیار مطرح شده است. این موضوع آنقدر گسترش پیدا کرده که باعث نگرانی در جامعه شده است. وجود چنین بستری باعث شده افرادی که قصد مطرح کردن خود را دارند، پای دیگران را اره کنند و با تهمت زدن به آنها، خود را بالا بکشند و به شهرت برسند. این یک موضوع شخصی نیست و موضوعی مبتلا به جامعه است. یکی از وظایف ما روشنگری است و به همین دلیل قصد داریم کمیسیونی ایجاد کنیم که اصالت آثار را تشیص داده و تایید کند.

در بخش دیگری از نشست موضوع فعالیت‌های کشورهای عربی و ترکیه، و جایگاه بین‌المللی آنها در زمینه خوشنویسی مطرح شد. امیرخانی درباره این موضوع گفت: حدود سه دهه است که استانبول به عنوان مرکز هنر خوشنویسی مطرح شده و بیش از 50 کشور در مسابقات آن شرکت دارند. ایران در چند سال نخستین این نمایشگاه حتی در بخش داوری هم مشارکت داده نمی‌شد اما الان نقش ایران در میان این 50 کشور بسیار چشمگیر است. ما به عنوان کسانی که شاگرد این مکتب هستیم وظیفه‌ای داریم که آن را در نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها و... انجام می‌دهیم، اما دولت هم وظیفه‌ای برای مطرح کردن خوشنویسی ما در سطح جهان دارد که باید به آن عمل کند.

براتی با اشاره به کمبود بودجه انجمن‌ها گفت: ما در 2 سال گذشته هیچ بودجه‌ای دریافت نکرده‌‌ایم. طبیعی است که چشم انتظار کمک به بخش فرهنگ باشیم اما دولت، هنر و فرهنگ را بچه ناخلف خود می‌داند. باید بررسی شود که بودجه وزارت ارشاد چگونه هزینه شده و چرا هیچ بخشی از آن به انجمن خوشنویسان تعلق نگرفته است.

صندوق‌آبادی درباره روز ملی خوشنویسی و ثبت آن در تقویم گفت: مکاتبات زیادی انجام شده و مراحل مقدماتی این کار طی شده است. به ما گفته‌اند باید 3 سال پیاپی مراسم روز خوشنویسی برگزار شود و پس از آن با ارائه گزارش‌ها و دستاوردها، اقدامات لازم برای ثبت این روز در تقویم انجام شود.

هفته خوشنویسی روز جمعه 20 مهرماه ساعت 15.30 در فرهنگسرای بهمن آغاز می‌شود و مراسم اختتامیه روز یکشنبه 29 مهر در موزه خوشنویسی برگزار می‌شود.