سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی تارا بهبهانی با نام " گذر از خیال" در گالری گلستان برپاست. تارا بهبهانی با اشاره به اینکه 15 تابلوی رنگ روغن در این نمایشگاه وجود دارد گفت: این مجموعه از سال 94 شکل گرفت و در ادامه آثار پیشین من است که تحت تاثیر کاشیکاری ایرانی، بازنمایی نقوش آنها و ارتباط آنها با دنیای معاصر شکل گرفته است. 

بهبهانی افزود: در آثار من شاهد نقش پر رنگ زنان هستیم که ناشی از حضور پر رنگ آنها در تاریخ است. من سعی کردم جایگاه مهم زنان را در سنت و آنچه هویت ایران را نشان می‌دهد بازنمایی کنم. زنان تابلوهای من در گذشته ایران حل شده‌اند و حضور و تاثیر درخشان آنها در کنار رنگ‌های پر تلالو قرار می‌گیرد.

او درباره شروع استفاده از نقوش کاشی در آثار خود گفت: از سال 82 روی کاشیکاری ایرانی کار می‌کنم و اولین دوره کارهای من ترکیب‌های انتزاعی از نقوش کاشی بود. از سال 85 زنان وارد این آثار شدند. این افراد در زندگی روزمره دیده می‌شوند و با گذشته عجین هستند. 

بهبهانی ادامه داد: در آثار خود اصلا به شخصیت‌های تاریخی یا اسطوره‌ها توجه نداشتم، چون نمی‌خواهم افراد برجسته و شناخته شده را باز هم مطرح کنم. قصد من این است که چهره‌های معمولی و افراد عادی را به تصویر بکشم که هر کدام از آنها برای خود خاطراتی رنگین دارند. 

او درباره بهره گرفتن از کاشی‌های ایرانی گفت: من از طرح کاشی‌های واقعی متعلق به دوران ایلخانی، تیموری، سلجوقی و ... استفاده می‌کنم ، اما نه با تمام جزییات و ریزه‌کاری‌های آنها، زیرا مخاطب امروز حوصله ریزه‌کاری را ندارد. در طرح‌های کاشیکاری ایران پیام‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام در قالبی دیده می‌شود. آن نقوش معنا و مفهومی دارند که من با تاثیر از آنها و بر اساس اینکه کدام یک در ذهنم بهتر می‌نشیند کارم را شروع می‌کنم. این طرح‌ها از نظر نشانه‌شناسی می‌توانند تعاریف متفاوتی داشته باشند اما نشانه‌ها در کارهایم با تجربه لحظه‌ای دلچسب و دلنشین دیده می‌شوند.

بهبهانی در توضیح جایگاه زن در آثار خود گفت: ایران درودی در یادداشتی برای نمایشگاه من نوشته است "در باور من، زن نه فقط در حافظه تاریخ، خاموش مانده، بلکه هویت مقتدر و نمود اندیشه خود را نیز به بهای ابراز جسمانیت خویش از کف داده است. در طول تاریخ، حتی شعرای بزرگ ما نیز در اشعار خود همواره طره گیسو، چشم سیه مست، غنچه لب یا مژگان سرمه‌سای زنان را ستوده و بدین گونه، توانایی، اندیشه و ادراک او را عامدانه به شبهه تردید آلوده‌اند. تارا با الهام گرفتن از کاشی کاری‌های ایرانی و پرداخت ماهرانه و اثرگذار، به فضای تازه‌ای از هنر سنتی و دیرینه ما راه یافته و از این رهگذر او به سبک ویژه خود دست یافته است."

بهبهانی ادامه داد: نکته خیلی مهم برای من این است که زنان در طول تاریخ خیلی مورد ظلم قرار گرفتند و همیشه شخصیت دوم بوده‌اند. اگرچه در طول تاریخ این موضوع کمرنگ‌تر شده اما هنوز زنان با وجود همه تلاشی که برای کسب علم و گذراندن مدارج ترقی دارند، نمی‌توانند وجهه‌ای درخور را به دست آورند. 

او با بیان اینکه علاقه دارد ورود تابلوی او به خانه مردم تداعی‌گر یک لحظه خوش باشد گفت: زنان در تمام مشکلات اقتصادی، اجتماعی و... درگیر هستند و بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. زنها می‌توانند همه جا باشند و در این چرخه مدرنیزه حضور زن بسیار پر رنگ‌تر شده و باید آن را بیشتر نشان داد. 

این هنرمند درباره تکرار یک موضوع در طول 12 سال گفت: تکرار یک ایده در طول زمان باعث می‌شود هرچه می‌گذرد هم موضوع برای هنرمند جا افتاده‌تر شود و هم خلاقیت او به جاهای مختلف سرک بکشد. در عین حال توانایی و خلاقیت هنرمند را نشان می‌دهد که با موضوعی خاص تنوعی از آثار را به تصویر می‌کشد.علاوه بر این ما احتیاج داریم که هنر گذشته خود را نشان دهیم. امروزه نشانی از کاشیکاری‌های ایرانی در سطح شهر دیده نمی‌شود و من خواستم این نقوش را بازنمایی کنم تا به خانه مردم بروند و کودکانی که در آن خانه‌ها بزرگ می‌شوند بار دیگر این کاشی‌ها را با همان رنگ و تلالو ببینند. 

بهبهانی ادامه داد: این آثار را در سه سال گذشته و در شرایط بسیار سختی که با تولد دو فرزندم همراه بود، خلق کردم و استقبال بسیار خوب مخاطبان از این نمایشگاه باعث شد که مطمئن‌تر از گذشته در راهی که قدم گذاشته‌ام حرکت  کنم و آن را ادامه دهم‌. مردم هنردوست ما قدر هنر را می‌دانند. 

نمایشگاه نقاشی تارا بهبهانی تا 18 مهر ماه در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.