سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه چاپ دستی شکوفه فلاح با عنوان "باغ سکوت" در گالری اُ، نمایشگاه نقاشی سحر حاج‌علی با نام "و این گونه می‌پندارم" در گالری آتبین، نمایشگاه نقاشی الهه حیدری با نام "ساکن" در گالری اثر و نمایشگاه آثار عباس معیری در گالری شیرین سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

مینیاتورهای فرانسوی

نمایشگاه آثار عباس معیری در گالری شیرین برپاست. این هنرمند نقاش، مینیاتوریست و مجسمه‌ساز که ساکن پاریس است پس از حدود 40 سال مجموعه‌ای از آثار خود را در ایران به نمایش گذاشته است تا مخاطبان ایرانی هم فرصتی برای آشنایی با روند زندگی هنری او پیدا کنند.

او که از سال ۱۹۷۰ میلادی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت، پس از دریافت جایزه معتبر شهر نیس، به عنوان هنرمندی جدی در میان فرانسویان شناخته شد و نامش در دانشنامه هنرهای زیبا و کتاب مجموعه‌داران ثبت شد. اما نکته قابل توجه در آثار معیری توجه او به هنر سنتی ایران و اشاعه این هنر در اروپا است.

نمایشگاه آثار عباس معیری در گالری شیرین

تابلوهای معیری نشان دهنده جهان‌بینی خاص او هستند که برگرفته از ادبیات کهن پارسی، اسطوره‌ها و داستان‌های عاشقانه و عارفانه است. او آموخته‌های خود از نگارگری و نقاشی ایرانی را در قالبی نو قرار داده و آثاری آفریده است که تاثیرات سبک‌های مدرن نقاشی در آنها به چشم می‌آید. ‌

سوژه این آثار اغلب زنان و اسب‌ها هستند که جایگاهی پر رنگ در نقاشی ایرانی دارند. این سوژه‌ها در بسترهای متفاوتی قرار گرفته‌اند و نگاه کوبیستی که در بعضی از آثار دیده می‌شود حاصل تلفیق سبک‌های مختلف هنری است که هنرمند به آنها پرداخته است. نقاشی‌های او سرشار از رنگ هستند و انسان را در ارتباط با فضای اطراف و با افراد دیگر نشان می‌دهد. دسته‌ای دیگر از آثار او نیز که شباهت بیشتری با نقاشی ایرانی دارد، آثاری هستند که سوژه را در میان پرندگان و ابرها نمایش می‌دهند و بیش از پیش مخاطب را به یاد نگارگری‌های کهن می‌اندازد.

نمایشگاه آثار عباس معیری تا 18 مهر در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

زندگی در سکوت و سکون

نمایشگاه ویدئو و چاپ دستی شکوفه فلاح با عنوان "باغ سکوت" در گالری اُ برپاست. آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده است سوژه‌ای ساده و آشنا دارد. درخت، بدون هیچ رنگ یا عنصری که به آن زیبایی بیشتری ببخشد در این تابلوها دیده می‌شود. درختانی معمولی که در زندگی روزمره نیز بارها در معرض دید انسان قرار می‌گیرند و گاه از فرط دیده شدن، به چشم نمی‌آیند.

فلاح درختان خود را تنها یا در کنار یکدیگر نمایش داده است در حالی که اغلب آنها بی‌‌برگ و بار هستند و درختانی در فصل سرد زمستان را تداعی می‌کنند. سکوت، سکون و خلوتی که در تمام آثار دیده می‌شود، فضایی وهم‌انگیز و رازآلود را به وجود می‌آورد که بی‌زمانی و بی‌مکانی آن با نوعی بی‌هدفی و بلاتکلیفی همراه است.

نمایشگاه آثار شکوفه فلاح در گالری اُ

درختان این مجموعه را می‌توان انسان‌هایی دانست که پای در زمین دارند و راه حرکت و تلاش بر آنها بسته است. تنها امکان موجود برای آنها، سر کشیدن به آسمان برای رسیدن به نور و هوا است، اما توان حرکت و ایجاد تغییر در شرایط خود را ندارند. از این درختان انتظار سبز شدن دوباره و برگ و بار دادن هم نمی‌رود. گویی مخاطب با دیدن افسردگی و یخ‌زدگی آنها می‌داند که امید هیچ دگرگونی وجود ندارد و این تنه‌های خشک و بی‌بار تا زمان مرگ خود در این وضعیت باقی خواهند ماند.

آنچه باعث می‌شود فضای مورد نظر هنرمند بیشتر در این آثار به چشم آید، تکنیک به کار رفته در آنها است. فلاح شیوه چاپ دستی را برای نمایش درختان خود انتخاب کرده است و حکاکی روی فلز با دشواری‌های خاص خود، ابزار مناسبی برای خلق این فضای سرد و خشک ایجاد کرده است. هاشورهایی که روی تنه درختان به چشم می‌آیند مانند زخم‌هایی حاصل از گذشت روزگار هستند و در عین حال تنالیته خاکستری، باعث می‌شود هر گونه جذابیت بصری در تصاویر از میان رفته و مخاطب را بر آنچه در کادر دیده می‌شود متمرکز کند.

نمایشگاه ویدئو و چاپ دستی شکوفه فلاح با عنوان "باغ سکوت" تا 17 مهر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.

 

در قلمرو جانداران کهن

نمایشگاه نقاشی سحر حاج‌علی با نام "و این گونه می‌پندارم" در گالری آتبین برپاست. حاج علی در این نقاشی‌ها فضایی ذهنی و فانتزی را به وجود آورده است که ریشه در واقعیت و طبیعت دارد. قهرمانان تابلوهای او جانورانی مانند لاک پشت، جغد، ماهی و... هستند که در کنار آنها موجوداتی منقرض شده مانند دایناسور هم دیده می‌شود.

آنچه در نگاه اول از این تصاویر به چشم می‌آید، لکه‌های رنگ جوهری است که بر سطح بوم روان شده و سطوحی رنگارنگ را به وجود آورده‌اند. در میان این لکه‌ها گاه فرمی آشنا، کشف و پرداخت شده است تا به یک جانور واقعی یا خیالی تبدیل شود و گاه با ابزار و موادی متفاوت، حیوان مورد نظر بر روی سطح رنگین نقاشی شده است.

نمایشگاه نقاشی سحر حاج‌علی در گالری آتبین

اما سوژه‌های نقاش به حیوانات گوناگون محدود نمی‌شوند، در میان تصاویر می‌توان فرم‌های اندام انسانی، دست یا سری را دید که حضوری کمرنگ و دوردست دارند و گاه با اجزای حیوانی ترکیب شده‌اند. بازوبندهای جواهرنشان یا تاج‌هایی که بر سر این پیکره‌ها قرار گرفته‌اند، یادآور قهرمانان اسطوره‌ها و داستان‌های کهن هستند و از سوی دیگر ترکیب شدن آنها با حیواناتی مانند لاک‌پشت، وجهی رازآمیز و کهن‌تر به آنها می‌بخشد.

نمایشگاه نقاشی سحر حاج‌علی با نام "و این گونه می‌پندارم" تا 18 مهرماه در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.

 

خلوت ساکن

نمایشگاه نقاشی الهه حیدری با نام "ساکن" در گالری اثر برپاست. حیدری در ادامه آثار قبلی خود به نمایش حضور زنان و اشیاء در قاب نقاشی پرداخته است. در این مجموعه شاهد حضور زنانی هستیم که در فضایی خلوت و ساده قرار گرفته‌اند. اشیاء تشکیل دهنده فضا چیزی بیشتر از یک میز و صندلی که با چند خط و سطح ابتدایی به تصویر کشیده شده‌اند، نیستند. تاکید بر سادگی اجسام و حتی گاه فرم غیر مستحکم آنها، تلاشی برای دور کردن توجه از ویژگی‌های فرمی آنها و تبدیل این اشیاء به عناصری با روح و تاثیرگذار است.

زنان این تابلوها هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهند. آنها بر روی مبلی لمیده یا روی صندلی نه چندان راحتی در پشت یک میز نشسته‌اند. در اغلب تصاویر فضای اطراف آدم‌ها خالی از هرگونه عنصر تزیینی یا کاربردی است و به همین دلیل ارتباط میان اشخاص با اشیاء موجود در کادر که همان میز و صندلی‌ها هستند پر رنگ‌تر می‌شود. زنها نوعی وابستگی به این وسائل دارند و حتی به نظر می‌رسد این اشیاء ساده تکیه‌گاه آنها در شرایط مختلف زندگی هستند.

نمایشگاه نقاشی الهه حیدری در گالری اثر

تابلوها با وجود سادگی و بی‌پیرایگی خود مخاطب را با داستان‌هایی مواجه می‌کند که زاییده ذهن خود او هستند. زنان در وضعیتی قرار گرفته‌اند که چهره آنها دیده نمی‌شود و یا اگر هم دیده می‌شود با صورت‌هایی بدون دهان مواجه هستیم که بیننده را درباره حالت‌های سوژه به شک می‌اندازد. این آدم‌های تنها که گویی از جمعی جدا افتاده‌اند، افرادی غمگین یا منتظر به نظر می‌رسند که شاید نداشتن دهان و نبود امکان برقراری ارتباط، دلیلی بر شرایط کنونی آنها باشد.

فیگورهای حیدری بسیار ساده و بدون توجه به جزییات به تصویر کشیده شده‌اند اما پیکرهایی گویا و پر احساس هستند که مخاطب را به خود جذب می‌کنند تا دلیل سکوت و سکون آنها را کشف کند. رنگ‌های خاکستری این مجموعه باز هم بر رمزآمیز بودن شرایط دامن می‌زنند و حتی لکه رنگ قرمزی که به عنوان پیراهن یکی از افراد دیده می‌شود نیز توان این را ندارد که رنگی از نشاط بر این فضا بزند.

نمایشگاه نقاشی الهه حیدری با نام "ساکن" تا 27 مهر در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان برپاست.