سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی نقاشی "کندویی در تن" به کیوریتوری عظیم مرکباتچی در گالری نگاه برپاست. این هنرمند درباره آثار نمایشگاه گفت: آثار به نمایش درآمده حاصل دوره آموزشی هنرجویان‌ام است. آنها خودشان موضوع دادند، خودشان پروپوزال نوشتند و در نهایت هر یک استیتمنت جداگانه نوشتند.

او گفت: البته در نهایت برای حفظ انسجام کار تصمیم گرفتیم یک استیتمنت با موضوع آسیب‌پذیری برای همه آثار بنویسیم. البته هنرجویان من بدون پیش‌زمینه کار می‌کنند. در جلسات مشترک درباره موضوع‌ها بحث می‌کنند تا به یک موضوع واحد برسند. بعد از تعیین موضوع به متریال می‌رسند و مواد خام کارشان را انتخاب می‌کنند. سپس به جست‌وجو در میان منابعی مثل فیلم و عکس و تحقیقات میدانی می‌پردازند تا بتوانند درک کاملی از موضوع داشته باشند.

مرکباتچی گفت: در روز افتتاحیه هم هنرجویان یک ویدئو آرت از روش کار خودشان در گالری نمایش دادند. وقتی به موضوع فکر می‌کردند، متوجه شدم که به سمت موضوع آسیب‌پذیری می‌روند. ولی این موضوع را از آنها پنهان کردم تا بتوانند بدون پیش‌فرض جلو بروند. بعدها برایم مسجل شد که حدس‌‌ام درست بوده است و وقتی قرار شد به یک عنوان واحد برای نمایشگاه برسیم به آنها گفتم که به نظرم کارشان یک موضوع واحد دارد و برای همین یک عنوان واحد پیشنهاد کردم که "کندویی در تن" بود.

او توضیح داد: مثلا در کار زینب در تومی، شخصیت دارد با قیچی به خودش آسیب می‌زند. شتک‌های روی بوم هم با این موضوع همراهی می‌کنند و کار کاملا اکسپرسیون شده است. یا در کار فرزاد چگینی تماما با آسیب رساندن مواجه هستیم. لوله‌ها نقش ارتباط دهنده بین دو نفر را دارند ولی اگر دقت کنیم این نقاشی‌ها سلف پرتره است و هم شخصیت بالا و هم پایین تصویر، خود نقاش هستند که آتش و یا یخ به دست دارد.

او درباره زهرا به‌نژاد گفت: او روی یک فرد خاص کار می‌کرد. برای دیدن شخصیتش که از اقوامش بود مدام در سفر بود. می‌رفت او را می‌دید و در این رفت‌وآمدها به پیرزن وابسته شد. اما در طول پروژه او از دنیا رفت و طبیعی است که بار عاطفی این مرگ به آثار به‌نژاد افزوده شد. بنابراین طبیعی است که مرگ در قالب سر گوسفندی که کنار فیگور پیرزن است، حضور پررنگ دارد.

عظیم مرکباتچی در پایان گفت: در مجموع نوزده کار در چهار مجموعه از معصومه باقری، زینب درتومی، فرزاد چگینی و زهرا به‌نژاد در این نمایشگاه به نمایش درآمده که همه رنگ و روغن هستند. البته کارهای زینب درتومی میکس مدیا است.

 نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "کندویی در تن" تا 11 مهرماه در گالری نگاه برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره 644 واقع شده است.