سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس امیرحسین بی‌‌پروا در گالری اُ برپاست. این هنرمند درباره آثاری که در این نمایشگاه به دیوار آویخته شده‌‌اند، گفت: در کل سیزده تابلو برای ارائه در این نمایشگاه خلق کردم که با تکنیک فوتوشیمی روی کاغذ لاسه تهیه شده‌اند و قطع این آثار متنوع است.

او درباره موضوع آثارش گفت: عکس‌ها بر اساس قانون فراکتال گرفته شده‌اند. بیننده درواقع کوه و ابر می‌بیند و شاهد طبیعت است. البته مثلا کوه‌‌‌ها چیزی که از یک جا آغاز شده و به یک جای دیگر ختم شده باشد، نیست بلکه کوه بخشی از طبیعت است.

این هنرمند توضیح داد: کوه‌ها شامل هندسه فرکتال‌ها می‌شوند. در طبیعت وقتی به بیشتر شکل‌ها نزدیک می‌شوی متوجه می‌شوی که اجزای آن شبیه کل آن است. مثلا یک سنگ شبیه کل کوه است یا برگ سرخس شبیه خود شاخه سرخس است.

بی‌پروا گفت: این به نظرم ارجاع جز به منبع اصلی است که اشاره خوبی به پیوستگی جز با کل و کل با جز دارد. این خودش یک فلسفه است. این قانون در کهکشان، درخت، ساحل، کوه و ... حاکم است. خواستم از این طریق یادآوری کنم در این زندگی شلوغ و پردغدغه، برای بازگشت به آرامش باید برگردیم به چیزی که از آن آمدیم.

او ادامه داد: ما قوانین حاکم بر طبیعت را نمی‌توانیم وضع کنیم زیرا آنها محاط بر زندگی ما هستند اما با نگاه به آنها ممکن است مفاهیم تازه‌ای برای زندگی خود کشف کنیم.

امیرحسین بی‌پروا با بیان اینکه عکس‌های این نمایشگاه سیاه و سفید هستند و برای تهیه آنها یک سال وقت صرف شده است توضیح داد: بیشتر عکس‌ها را در استان‌های کرمان و یزد گرفتم. زیرا بافت کوه‌های آن مناطق ویژه است و از طرفی می‌توان از دور از آنها عکاسی کرد. زیرا مناطق اطراف آنها باز است. مسلما کوه‌های همه مناطق ایران را ندیده‌ام اما در مقایسه با آنهایی که دیده‌ام، فضای باز اطراف کوه‌های این منطقه بسیار برای منظورم مناسب بود؛ زیرا در کنار کوه‌ها از ابرها هم در هر فریم عکاسی کرده‌ام.

Hendese+Kol+(5)

این هنرمند در توضیح شیوه کار خود گفت: چون می‌خواستم ابرها و کوه‌ها را همزمان عکاسی کنم پروسه کمی طولانی شد. کیفیت تصاویر بالا است و مشاهده جزئیات تصویر برای بیننده ساده است.

او گفت: بعضی جاها حتی انسان هم در تصویر دیده می‌شود. اما انسان بسیار ریز است و مثلا چوپانی که مشغول به چرا بردن گله است به اندازه یک نقطه در تصویر قابل مشاهده است. کیفیت تصویر به من کمک می‌کند که این نقطه‌ها را به مخاطب نشان بدهم ولی در عین حال می‌خواستم نشان دهم که ما انسان‌ها جزء کوچکی از یک کل هستیم.

نمایشگاه "هندسه کل" امیرحسین بی­‌پروا تا 4 مهرماه در گالری اُ واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان (شاهین) خدری، پلاک 18 دایر است.