سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "چشم بگردان پیدایش می‌کنی" در گالری نگر برپاست. ماهیار چرمچی کیوریتور این نمایشگاه گفت: بخش عمده آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، آثار هنرجویانی است که در کارگاه نقاشی من کار می‌کنند. باقی آثار نیز متعلق به دوستان نزدیک‌ام، یعنی کسانی است که نگاه آنها به جهان را می‌شناسم و بنابراین از آنها خواهش کردم که در نمایشگاه شرکت کنند.

وی افزود: در این دوره کارگاه ما متمرکز بر پرتره بود و به همین دلیل نمایشگاه نیز حاصل پرتره‌های هنرمندان است. از آنها خواستم صورت مثالی که در ذهن داشتند را نقاشی کنند و عواطف و احساساتی که ذهن‌شان درگیر آنهاست به مخاطب منتقل کنند.

او همچنین گفت: البته نقاشی‌ها صرفا پرتره نیست ولی در همه آنها به جز اثر رسول یونان پرتره به نوعی وجود دارد. هنرجویان آزاد بودند که نگاه انتزاعی و یا رئال به نقاشی از پرتره‌های مورد نظرشان داشته باشند.

کیوریتور نمایشگاه "چشم بگردان پیدایش می‌کنی" همچنین گفت: طبیعت پنجره روح انسان را در سر او قرار داده و مکنونات ذهن انسان در چشم‌های او قابل مشاهده است. چشم‌ها هم گویا هستند و هم شنوا. به این معنی که هم درک می‌دهند و هم درک انسان را دریافت می‌کنند. به همین دلیل به سراغ نقاشی از این پنجره روح رفتیم تا بتوانیم از طریق میمیک با جهان ذهن انسان ارتباط برقرار کنیم.

این هنرمند درباره حضور رسول یونان‌، شاعر شناخته شده کشور در این نمایشگاه گفت: او مدتی است که در کارگاه بنده در کنار سایر هنرمندان نقاشی را آغاز کرده و امروز دیگر می‌توانم بگویم که او یک نقاش است. شاید برخلاف اتفاق‌های رایج این روزها در عرصه هنرهای تجسمی، رسول یونان از معدود افرادی باشد که کار خودش را از پایه و مبدا آغاز کرده و قیمت‌گذاری آثارش نیز هیچ تفاوتی با دیگر هنرمندان ندارد.

چرمچی گفت: در مجموع ۱۹ اثر از ۹ هنرمند در این نمایشگاه وجود دارد. یکی از آنها نقاشی روی قوطی کبریت است ولی باقی روی بوم هستند.

او درباره استقبال مخاطبان از نمایشگاه نیز گفت: بازدیدکنندگان بسیاری داشتیم. البته مساله همزمانی با ایام سوگواری هم بود. احترام زیادی برای باورهای مذهبی مردم قائل هستم ولی گمان می‌کنم لازم است یادآوری کنم که حضور و بازدید از نمایشگاه‌های تجسمی در ساعت‌های فراغت عصر تناقضی با شرکت در مراسم عزاداری ندارد.

این هنرمند همچنین گفت: گرچه حضور اهالی هنر خوب بود اما این روزها در زمینه خرید آثار هنری با مشکل مواجه هستیم. دلیل مهم آن مشکلات اقتصادی است که مردم با آن درگیر هستند. البته در سال‌‌های اخیر مردم کالای هنری را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند. خریداران آثار معمولا مجموعه‌داران هستند. زیرا آنها می‌دانند خرید اثر هنری یک سرمایه است و سود آن بیشتر از دلار و سکه است. ضمن اینکه این روزها بسیاری از مردم نمی‌دانند حضور و بازدید از گالری هنری در کشور ما کاملا رایگان است.

ماهیار چرمچی در پایان گفت: با دو نفر از هنرمندان گروه در بهمن‌ماه برنامه ویژه‌ای داریم که ترجیح می‌دهم درباره جزئیات آن صحبت نکنم ولی اطمینان می‌دهم که برنامه بسیار خوبی خواهد شد.