سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار پریناز علیش با نام "سایه روشن خیال" در گالری اعتماد باغ نگارستان، نمایشگاه آثار نیلوفر کسبی با نام "تحدید" در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه نقاشی اکبر میخک با نام "مکالمات" در گالری فرمانفرما و نمایشگاه عکس جان ر پپر با عنوان "کویرهای نا-خالی" در گالری پروژه‌های آران سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

خاطرات باغ‌های کودکی

نمایشگاه آثار پریناز علیش با نام "سایه روشن خیال" در گالری اعتماد باغ نگارستان برپاست. علیش در این مجموعه آثاری را نمایش داده است که برگرفته از طبیعت هستند اما با پرهیز از واقع‌گرایی در مرز میان آبستره و رئال قرار گرفته‌اند. علیش نگاهی ساده‌گرا به طبیعت دارد و آنچه در تابلوهایش دیده می‌شود طبیعتی خودساخته است که از فیلتر ذهنی هنرمند عبور کرده است.

او طبیعت را با نگاهی متفاوت بررسی کرده و تصویری ارائه داده است که نمایانگر خاطرات و احساسات اوست. آنچه در تابلوها به چشم می‌آید فضایی پوشیده از رنگ است که بافت‌های به وجود آمده در آن تداعی‌کننده باغی انبوه است. تاش‌های رنگی که آزادانه بر روی بوم کشیده شده‌اند، گاه برگ‌های درختانی بلند و درهم پیچیده هستند و گاه چمن‌های روی زمین هستند که با برگ‌های خشک درهم آمیخته‌اند. 

نمایشگاه آثار پریناز علیش در گالری اعتماد باغ نگارستان

در تعدادی از تابلوها علیش باز هم از مناظر واقعی دور شده و ترکیب رنگ‌هایی که بر روی بوم قرار داده است یادآور رودخانه‌های روان در میان باغ هستند. استفاده دست و دلبازانه از رنگ در تابلوها باعث شده است بافت‌های مختلف گیاهی و حتی فصل‌های مختلف سال برای مخاطب تداعی شود. او در آثارش از ساخت و ساز و واقع‌گرایی دوری کرده و همین باعث می‌شود تابلوهای او گاه به تصاویری مبهم و دور از دسترس تبدیل شوند که انگار از خیال آدمی بیرون آمده‌اند.

نمایشگاه آثار پریناز علیش با نام "سایه روشن خیال" تا 17 مهرماه در گالری اعتماد باغ نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشرا، باغ نگارستان برپاست.

 

انسان خالی از حس

نمایشگاه آثار نیلوفر کسبی با نام "تحدید" در گالری طراحان آزاد برپاست. کسبی در این مجموعه دو دسته اثر را به نمایش گذاشته است که با متریال‌های گوناگون، موضوع واحدی را به نمایش می‌گذارند. بخشی از این آثار طراحی‌های مدادی هستند که سوژه آنها چهره انسان است. چهره‌ها در عین واقع‌گرایی و تلاش برای ایجاد شباهت با مدلی که سوژه کار است، بسیار ساده به نمایش درآمده‌اند. کسبی از ساخت و ساز دقیق خودداری کرده و تنها در موارد ضروری به ایجاد سایه‌روشن با هاشور پرداخته است. اما عنصر اصلی در این چهره‌ها خط است. او به شکل واضحی از خطوط استفاده کرده و تلاشی برای محو کردن و ایجاد بافت نرم در چهره‌ها ندارد.

بخش دیگری از آثار کسبی نقاشی‌های رنگی هستند که باز هم پرتره افراد سوژه آنها است. اشخاص تنهایی که در یک کادر بسته به مخاطب خیره شده‌اند و چهره بی‌حالت آنها بیننده را به فکر وامی‌دارد تا احساس و ذهنیات آنها را کشف کند. در تمام این تابلوها انسان تنهاست. او بدون انجام هیچ کاری یا نمایش هیچ حالتی، در یک لحظه ثابت شده است و حتی با فضای اطراف خود غریبه به نظر می‌رسد.

نمایشگاه آثار نیلوفر کسبی در گالری طراحان آزاد

 در بعضی از تابلوها افراد در فضایی خالی و خنثی قرار گرفته‌اند اما در بعضی دیگر شاهد حضور جدی طبیعت یا معماری هستیم. شاخه و برگ‌هایی که اطراف چهره را پوشانده و گاه با آن ادغام شده‌اند، تلاشی هر چند ناکام، برای ایجاد ارتباطی اندک میان انسان با طبیعت هستند. از سوی دیگر ساختمانی قدیمی و بزرگ را می‌بینیم که به نظر می‌رسد محل پیوند همه این افراد با یکدیگر است. کسبی در این مجموعه به بررسی ویژگی‌های فردی اشخاصی در یک رده سنی پرداخته و اگرچه آنها را در ارتباط با یکدیگر نمایش نداده است، اما نوع نگاه او به افراد و نحوه نمایش آنها، باعث می‌شود مخاطب در ذهن خود پیوندی را میان این اشخاص ایجاد کند.

نمایشگاه آثار نیلوفر کسبی با نام "تحدید" تا 3 مهر در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره ۵ برپاست.

 

الفبا به مثابه فرم هندسی

نمایشگاه نقاشی اکبر میخک با نام "مکالمات" در گالری فرمانفرما برپاست. میخک در این مجموعه با استفاده از حروف فارسی، نقاشی‌هایی انتزاعی به وجود آورده است که مخاطب را با مجموعه‌ای از خطوط و رنگ‌ها مواجه می‌کند. نحوه برخورد میخک با الفبای فارسی، چیزی جدا از خوشنویسی و نقاشی‌خط است. او نه تنها قصدی برای نوشتن یک کلمه معنادار و یا ارائه یک متن ندارد، که حتی حروف نیز در دست او تغییر شکل داده یا بسیار ساده می‌شوند.

میخک نگاهی فرمال به حروف الفبا دارد و آنها را به عنوان مواد خامی برای ایجاد ترکیب‌بندی به کار می‌برد. تکرار حروف گاه فضایی در‌هم‌رونده ایجاد می‌کند و گاه دور شدن آنها از یکدیگر فضایی گسترده را به وجود می‌آورد. این تکرار می‌تواند تا بی‌نهایت انجام شود و تابلوهایی بزرگ‌تر را به وجود آورده که از نظر ترکیب‌بندی هیچ تفاوتی با آثار کوچک نداشته باشند. ساده شدن حروف گاه تا جایی پیش می‌رود که دیگر هیچ فرم آشنایی به چشم نمی‌خورد و حتی مخاطب فارسی زبان نیز نمی‌تواند چرخش‌ها و زوایای یک حرف مشخص را در آن پیدا کند.

نمایشگاه نقاشی اکبر میخک در گالری فرمانفرما

استفاده از رنگ در این تابلوها به شکلی حساب شده انجام گرفته و همنشینی رنگ‌ها در هر تابلو می‌تواند فضای بصری ویژه‌ای را ایجاد کند. رنگ‌های پخته و گرمی که در کنار هم قرار گرفته‌اند یادآور هنر سنتی و معماری ایرانی هستند که تحت تاثیر اقلیم زندگی هنرمند قرار دارند. رنگ‌های اکر و خاکی در کنار قرمز لاکی و آبی فیروزه‌ای در این تابلوها به چشم می‌آید و مخاطب را با خاطراتی آشنا و تاریخی مواجه می‌کند.

نمایشگاه نقاشی اکبر میخک با نام "مکالمات" تا 6 مهر در گالری فرمانفرما به آدرس تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.

 

زندگی ناپیدا در بیابان

 نمایشگاه عکس جان ر پپر با عنوان " کویرهای نا-خالی" در گالری پروژه‌های آران برپاست. این عکاس ایتالیایی در سفر به کویر لوت تصاویری را ثبت کرده است که همزمان می‌توانند حسی از وهم و آرامش را به مخاطب منتقل کنند. فضای آرام، ساکت و بی‌کران کویر به همان اندازه که می‌تواند آرام‌بخش باشد، خطرناک و ترسناک است. در عکس‌های پپر نیز این ویژگی‌ها را در کنار هم می‌توان دید.

رمل‌ها، تخته سنگ‌ها و شن‌های کویر تنها عناصر موجود در کادر هستند که گرچه فضا را پر کرده‌اند اما خلاء ناشی از عدم حضور موجود زنده در این محیط محسوس است. نام نمایشگاه نیز اشاره به چنین مفهومی دارد. ذهن انسان که تمام مناطق جغرافیایی را با حضور انسان و سایر جانداران تعریف می‌کند، چنین فضایی را خالی می‌داند، اما کویر به خودی خود فضایی است که زندگی به نوعی دیگر در آن جریان دارد.

نمایشگاه عکس جان پپر در گالری پروژه‌های آران

نور مهمترین عنصر در این تصاویر است و نقش اساسی را در ایجاد هارمونی و نمایش فرم‌ها بازی می‌کند. تصاویر سیاه و سفیدی که گاه کنتراست آنها افزایش یافته است به محلی برای رو در رویی نور و سایه تبدیل شده‌اند و حذف رنگ باعث شده است این تضاد بیشتر به چشم بیاید. تابلوهای مینیمال این مجموعه حاصل فرم ساده رمل‌هایی با خطوط مورب و منحنی هستند و از سوی دیگر تصاویر از تخته سنگ‌ها دیده می‌شود که خشونت و سختی این محیط را بازنمایی می‌کند.

نمایشگاه عکس جان ر پپر تا 9 مهر در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.