سرویس تجسمی هنرآنلاین: کتاب "تغییر نقطه جغرافیایی" درباره زندگی و تجربه سونیا بالاسانیان، حاصل گفت و‌گوی شهروز نظری با این هنرمند است. نظری در گفت و گو با هنرآنلاین درباره دلیل شکل‌گیری این کتاب گفت: سونیا بالاسانیان جزء زنان هنرمند مدرن ایران است که چون در سال‌های ابتدایی فعالیت خود به نیویورک رفت، شناخت چندانی از او در ایران وجود ندارد.

نظری ادامه داد: بالاسانیان از چند جنبه در هنر ایران اهمیت دارد. یکی سهمی که او در هنر مدرن دارد. دوم به عنوان کسی که در هنر آبستره سهم مهمی دارد. اما مهم‌ترین نکته نقش موثری است که او در چیدمان، ویدئوآرت و... بازی می‌کند. او از اولین هنرمندان ایرانی است که در فضای معاصر هنر نیویورک شروع به ارائه چیدمان‌هایی می‌کند که موضوع آنها زن مهاجر خاورمیانه است و زمانی که اصلا چنین موضوعاتی باب نبود او چنین کاری انجام داد.

او با اشاره به حضور پر رنگ بالاسانیان در جامعه هنری امریکا گفت: بالاسانیان سال 1993 در موزه هنر مدرن موما نمایشگاه داشت ولی چون آن زمان خبررسانی زیادی وجود نداشت، این کار چندان به چشم نیامد. او در حوزه‌های مختلف کار کرده است و جزء پیشگامان هنر، حتی در زمینه تئاتر است. او سال 1980 با همراهی رضا عبده نمایش مهمی را به صحنه برد که تاثیر زیادی در تئاتر امریکا گذاشت. همچنین او بنیانگذار مرکز تجربی هنر معاصر ارمنستان است که هنر این کشور را به دنیا معرفی می‌کند.

نظری درباره محتویات این کتاب گفت: گفت و گوی ما به صورت پیوسته در زمستان سال 96 انجام شد و با توجه به اینکه جای خالی بالاسانیان در ایران احساس می‌شد، کتاب دارای یک بخش پژوهشی است که توسط آرمان خلعتبری انجام شده است. در این کتاب مقدمه‌ای از دونالد کاسپیت که یک منتقد مهم دهه 80 میلادی است وجود دارد که بالاسانیان را با هنرمندانی مانند انسلم کیفر مقایسه می‌کند.

او با بیان اینکه کتاب به صورت دو زبانه منتشر شده و تعدادی از آثار هنرمند در آن وجود دارد گفت: در این کتاب می‌خواهیم نقش سونیا بالاسانیان را در هنر معاصر ایران دنبال کنیم. سوالاتی مانند اینکه این هنرمند مهاجر چگونه آدمی است و کنش هنرمند در برابر جامعه‌اش چیست، برای مخاطبان وجود دارد و این پرسش‌هایی است که در کتاب پاسخ داده می‌شود.