سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی شیرین محسنی‌نسب با عنوان "دست‌ها" در گالری گلستان برپاست. محسنی‌نسب درباره این نمایشگاه به هنرآنلاین، گفت: در این نمایشگاه حدود 30 اثر به نمایش درآمده است که بخشی از یک مجموعه بزرگ هستند. من از سال 92 مشغول فعالیت روی این مجموعه هستم و تعداد زیادی کار در این زمینه انجام دادم.

محسنی‌نسب ادامه داد: آثار من برگرفته از نگارگری ایرانی است و با توجه به اینکه از 19 سالگی کار مینیاتور انجام می‌دادم، هنوز تاثیرات آن در آثار من هست. در مجموعه اول من با نام "دوزخ، برزخ و بهشت" این تاثیرات بیشتر بود و سعی کردم تلفیقی از هنر سنتی ایران با هنر مدرن انجام دهم، اما در این مجموعه هم ویژگی‌هایی مانند قلم‌گیری و خطوط اکسپرسیو وجود دارد که دنباله‌رو همان کارها است.

او با اشاره به اینکه طراحی و‌ انتخاب رنگ‌ها به صورت ناخودآگاه در آثارش ایجاد می‌شوند، گفت: اغلب نقاشان فرم‌های مورد نظر خود را با کنار هم قرار دادن و ترکیب رنگ‌ها ایجاد می‌کنند، اما فرم‌ها در کار من خط مرزی و خطوط محیطی دارند. نقاشی‌های مرا خطوط مرزی تشکیل می‌دهند و آنچه دیده می‌شود چیزی بین بودن و نبودن است. قلم‌گیری در نگارگری ایرانی نقش مهمی دارد و از سوی دیگر در نقاشی دیواره غارها نیز نقاشی‌ها با خط کشیده شده‌اند. این تصاویر بدون آن خطوط، هیچ چیز نیستند. من هم با الهام از آن تصاویر کارکردم و از خطوط اکسپرسیو بهره بردم.

محسنی‌نسب درباره سوژه این آثار گفت: دست، دغدغه من است و فکر می‌کنم در آثار بعدی خود نیز این کاراکتر را به کار ببرم. بعضی از موجودات ضریب هوشی یکسانی با انسان دارند اما دست ندارند که بتوانند مانند انسان کاری انجام دهند. دست ابزاری است که با آن کار انجام می‌دهیم، ابراز احساسات می‌کنیم و واکنش نشان می‌دهیم. از انسان اولیه نقش دستی باقی مانده است و از سوی دیگر دست‌ها ناگفته‌های تقدیر را بیان می‌کنند. بنابراین می‌توان تا ابد به دست‌ها رجوع کرد. علاوه بر اینها کشیدن دست کار سختی است و من کار سخت را دوست دارم. این نقاشی‌ها را در کادر مربع هم قرار دادم چون ترکیب‌بندی در این کادر سخت‌تر است.

نمایشگاه نقاشی شیرین محسنی‌نسب تا 27 شهریور در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.