سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ندا ظرف‌ساز با نام "گسل" در گالری اعتماد، نمایشگاه نقاشی سارا جعفری با عنوان "عبور" در گالری گلستان، نمایشگاه نقاشی علی‌اکبر جهانگرد با عنوان "خانه اگر هست" در گالری ساربان و نمایشگاه نقاشی و دوخت سرمه عرب با عنوان "خواب شیرین" در گالری ویستا سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

شکاف در مرز رسانه‌ها

نمایشگاه آثار ندا ظرف‌ساز با نام "گسل" در گالری اعتماد برپاست. این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از عکس، مجسمه، ویدئو و چیدمان است و رسانه‌های گوناگون به کار گرفته شده‌اند تا ایده‌ای برگرفته از طبیعت را به اجرا درآورند. استفاده از مدیوم‌های متفاوت باعث شده است هنرمند با آزادی بتواند ایده‌های خود را انتقال ‌دهد.

سوژه این آثار طبیعت است، اما ظرف‌ساز قصد ندارد به بازنمایی زیبایی‌های طبیعی پرداخته یا آنچه در واقعیت وجود دارد را به شکل کامل نمایش دهد. او در بخش‌های مختلف این مجموعه با رویکردهایی متفاوت به طبیعت پرداخته و آثاری متنوع را در مقابل چشم بیننده قرار داده است.

بخشی از نمایشگاه به عکس‌هایی ساده از مناظر اختصاص دارد که روی آن نخ‌های رنگی دوخته شده است. خطوط موازی یا فرم‌های هندسی که با نخ‌های زرد و قرمز و آبی بر روی عکس‌ها ایجاد شده‌اند نشانه‌ای از حضور انسان و یا تهاجم و تغیرات ایجاد شده توسط او در طبیعت است. در تعداد دیگری از عکس‌ها خطوط موازی ایجاد شده بر روی تصویر مانند پرده کرکره‌ای هستند که مانع دید کامل می‌شوند و مخاطب را از چشم‌انداز دور و جدا می‌کنند.

نمایشگاه آثار ندا ظرف‌ساز در گالری اعتماد

در بخش‌هایی دیگر از نمایشگاه عناصر طبیعت از کادر عکس‌ها خارج شده و در فضای گالری قرار گرفته‌اند. لوله‌هایی که مانند شاخه‌های نی هستند و با بستن نوارهای رنگین روی آنها، حالتی هشداردهنده دارند، یا چوب‌هایی که یک فرم ایستا و هندسی را ایجاد کرده و یادآور درخت هستند، تداوم بخش موضوع کلی مجموعه بوده و ایده‌های موجود در عکس‌ها را در فضای گالری و با رسانه‌های دیگر ادامه می‌دهند. ندا ظرف‌ساز در این نمایشگاه چند رسانه‌ای، جسورانه و آزادانه به تجربیات مختلف دست‌زده و مرز میان رسانه‌ها و محدوده‌های آنها را درنوردیده است.

 نمایشگاه آثار ندا ظرف‌ساز تا 10 مهر در گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح‌جنوبی، بن‌بست شیرودی پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

روایت جدید از فرهنگ کهن

نمایشگاه نقاشی سارا جعفری با عنوان "عبور" در گالری گلستان برپاست. نقاشی‌های جعفری آثاری روایت‌گر هستند که بیننده را به یاد داستان‌‌های کهن ایرانی می‌اندازند و شخصیت‌هایی که در آنها تکرار شده است، به گونه‌ای آشنا به نظر می‌رسند که انگار از قبل در ناخودآگاه بیننده حضور دارند.

انسان و به ویژه زنان سوژه اصلی این آثار هستند و نقاش در تصاویری پر از جزییات، به بازنمایی موقعیت‌های گوناگون از زندگی و احساسات مختلف آنها پرداخته است. در کادرهای مختلف، آدم‌ها گاه در ارتباط با یکدیگر هستند و گاه ارتباط آنها با گیاهان و جانوران شکل گرفته است. یکی از کاراکترها در بیشتر تابلوها تکرار شده و ارتباطی میان همه آثار و روایت‌های مختلف آنها برقرار می‌کند.

نمایشگاه نقاشی سارا جعفری در گالری گلستان

فرم‌ها معمولا حالتی کلاژگونه دارند و برش‌های هندسی در شکل پرندگان و درختان، یادآور کاغذهایی است که با سادگی بریده شده و بر روی بوم قرار می‌گیرند. جعفری در این آثار از رنگ‌های متنوعی بهره گرفته است اما در هر تابلو تعداد محدودی رنگ وجود دارد تا شلوغی فرم‌ها با ازدیاد رنگ‌ها همراه نشده و باعث شلوغی کادر نشود.

استفاده از کادرهای مربع و مثلث در میانه تصاویر باعث شده است چند فضای مختلف در یک اثر شکل بگیرد و بیننده خود را در برابر صحنه‌های مختلفی از یک نمایش تصور کند. در عین حال این فرم‌های هندسی، که گاه با همراهی زمینه‌های شطرنجی تشدید می‌شوند، فضایی مدرن در آثار ایجاد می‌کنند که روایات و شخصیت‌های کهن را از بستر قدیمی آنها جدا کرده و به فضایی امروزین وارد می‌کند.

نمایشگاه نقاشی سارا جعفری با عنوان "عبور" تا 21 شهریور در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.

 

سوگواره‌ای برای از دست رفته‌ها

نمایشگاه نقاشی علی‌اکبر جهانگرد با عنوان "خانه اگر هست" در گالری ساربان برپاست. نقاشی‌های این مجموعه راوی رویدادی هستند که بارها و بارها در طول زندگی بشر رخ داده و عواقب آن در زندگی نسل‌ها و قوم‌ها باقی مانده است. جنگ و ویرانگری‌های آن که در آتش گرفتن خانه‌ها و تخلیه کردن شهرها بازتاب دارد، به شکل‌های مختلف در طول تاریخ تکرار شده و می‌شود.

خانه‌های سوزان سوژه همه تابلوهای جهانگرد هستند. گاه از نزدیک خانه‌ای را می‌بینیم که در آتش می‌سوزد و گاه تنها از دور شاهد شعله‌های آتشی هستیم که خانه را ویران کرده و از بقایای آن سربرمی‌کشد. فضای این تابلوها تیره و تار است. از سویی آسمانی تیره و غمبار وجود دارد که با دود سیاه عظیمی پوشیده شده و از سوی دیگر سطح زمین پوشیده از آجرهای شکسته و تیرآهن‌های خمیده است. تنها رنگ و نوری که در این فضا به چشم می‌آید از شعله‌های آتشی است که عامل این ویرانی است.

نمایشگاه نقاشی‌های علی اکبر جهانگرد در گالری ساربان

در هیچ کدام از تابلوها انسانی وجود ندارد. گویی آدمِ ناامید از رهایی و تغییر، همه چیز را به حال خود گذاشته و رفتن را به ماندن و تلاش برای بهبودی ترجیح داده است. اگرچه خانه عنصر اصلی موجود در تابلوها است اما می‌توان این عنصر را به تمام زندگی و شرایط زندگی انسان تعمیم داد. نقاش با انتخاب خانه به عنوان محلی برای امنیت و آرامش و سپس نابودکردن آن، این حس را به تمام وجود بشر بسط می‌دهد و  از دست دادن خانه را معادل از دست دادن ایمنی، آرامش، تاریخ، فرهنگ و هر آنچه برای زندگی انسان ضروری است می‌داند. بر این اساس حتی در شرایط غیر جنگی نیز عوامل متعددی برای نابودکردن ایده‌آ‌ل‌های انسان و حتی نیازهای اولیه او وجود دارد.

نمایشگاه نقاشی علی‌اکبر جهانگرد با عنوان "خانه اگر هست" تا 26 شهریور در گالری ساربان برپاست. علاقمندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.

 

رنگ رویا بر بی‌رنگی واقعیت

نمایشگاه نقاشی و دوخت سرمه عرب با عنوان "خواب شیرین" در گالری ویستا برپاست. این تابلوها با تلفیق دو شیوه متفاوت به وجود آمده‌اند و بر روی نقاشی‌ها، تکه‌های قلاب‌بافی کلاژ شده است. از آنجا که دوختن در طول تاریخ به عنوان عملی زنانه جا افتاده است، یا دیدن تابلوهای این مجموعه می‌توان به سرعت جنسیت نقاش را حدس زد و روحیات زنانه را در آنها مشاهده کرد.

نقاشی‌های سرمه عرب بدون رنگ هستند. سیاه، سفید و خاکستری در کنار هم قرار گرفته‌اند تا سوژه‌های متنوعی را به نمایش درآورند که معمولا برگرفته از طبیعت هستند. اسب‌های مینیاتوری، پرنده‌ها یا گل‌های برگرفته از گل و مرغ‌های ایرانی با حذف رنگ‌های جذاب و شاد آنها به تصویر کشیده‌اند و فضایی یکدست را به وجود آورده‌اند که می‌تواند نشانی از رنگ باختن فرهنگی کهن در طول تاریخ باشد.

نمایشگاه نقاشی و دوخت سرمه عرب در گالری ویستا

اما عنصر دیگری به تابلوها اضافه شده است تا جانی دوباره به آنها ببخشد. گل‌های رنگارنگ بافته شده با دست، بر روی تابلو قرار گرفته و سیاهی و کدورت آنها را جبران می‌کنند. حتی در بعضی از موارد گل‌ها از کادر تابلو خارج شده و به سطح دیوار راه یافته‌اند تا نشاط و انرژی موجود در آنها را در فضا گسترش دهند. گل‌های رنگین مانند رویایی هستند که به زندگی افسرده و بی‌معنای انسان، رنگی دیگر داده و دریچه‌ای روشن برای او گشوده است.

نمایشگاه نقاشی و دوخت سرمه عرب با عنوان "خواب شیرین" تا 26 شهریورماه در گالری برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.