سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس مسعود حاج جعفری‌زاده با نام "نزدیک شدن" 9 تا 21 شهریور در گالری اُ برپاست. این هنرمند درباره آثارش به ایران آرت گفت: این آثار درواقع فوتوآرت است و شامل عکس‌های از پیش گرفته شده‌ای است که روی آنها کار کرده‌ام.

او گفت: من عکاس این عکس‌ها نیستم و از تکنیک عکس‌های پیداشده (find photo) استفاده کردم. برای این کار عکس‌هایی از دوستانم در فضای مجازی را انتخاب کردم و آنها را چاپ کردم. سپس با میکروسکوپ از آنها عکس گرفتم و دوباره از آنها عکاسی کردم و روی آنها کار کردم. نتیجه کار ۱۷ اثری شد که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

این هنرمند درباره تکنیک ویژه‌ای که استفاده کرده است گفت: موضوع را از قبل می‌دانستم و به دنبال راهی برای بیان آن بودم. ایده‌های مختلفی به ذهنم رسید و درنهایت این تکنیک را برای بیان آن موضوع خاص مناسب دیدم و روی آن کار کردم. قبلا جایی ندیدم که از این روش استفاده شود.

حاج جعفری‌زاده گفت: این پروژه عمومی شده است و در این مرحله دیگر دوستان من و رابطه دوستی‌ام اهمیتی ندارد و حالا دیگر از یک موضوع اجتماعی حرف می‌زنم.

او درباره این موضوع اجتماعی گفت: ما به عنوان قشر متوسط بخشی از سرمایه‌های خود را به واسطه مهاجرت دوستان‌مان در سال‌های گذشته از دست دادیم. خاطرات، اتفاقات و به طور کلی بخشی از ارتباطات اجتماعی ما به این واسطه از بین رفت. این موضوع نظرم را جلب کرد زیرا فرم آن در جامعه ما متفاوت از غرب است. در کشور ما مهاجرت رایج است و بسیاری از کسانی که می‌روند دیگر برنمی‌گردند ولی اروپایی‌ها برای تجربه مهاجرت می‌کنند.

Nazdik+shodan+(5)

او گفت: بازخوردهای متفاوتی از بازدیدکنندگان گرفتیم زیرا طیف متفاوتی از بازدیدکنندگان به گالری می‌آیند. برخی با ساختار ارتباط برقرار کردند. چون این عکس‌ها درواقع به نقاشی نزدیک هستند از این نظر برای مخاطب جالب بودند. ویژگی‌های بصری عکس‌ها و حتی جذابیت چهره‌ها در آثار برای مخاطبان جالب بود. از سوی دیگر خواستم حسی را منتقل کنم که برخی با آن ارتباط برقرار کردند و برخی نه.

در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است: " آنجا که پای علاقه‌ای در میان باشد، ما عکس‌ها را چاپ می‌کنیم و پیشِ روی چشم می‌گذاریم، به امیدِ کم کردنِ فاصله و نزدیک شدن به آن‌چه یا آن‌کس که دوست می‌داریم و برای چیرگی بر فراموشی. اما همواره آنچه در عکس باقی می‌ماند شبحی دست نیافتنی است، چیزی گنگ از جنس خاطره، یادآورِ نیستی."

1

2

3

4

5

6

7

نمایشگاه عکس‌­های مسعود حاج‌­جعفری‌­زاده با عنوان "نزدیک شدن" تا 21 شهریور در گالری اُ دایر است. گالری اُ در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقۀ اول قرار دارد.