سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم رونمایی از کتاب "ایستادن در میانه آشوب و زیبایی" که حاصل گفت و گوی امیر سقراطی با علی نصیر است روز گذشته در محل پروژه‌های 009821 رونمایی شد. همچنین در این مراسم تعدادی از آثار علی نصیر به نمایش درآمد و در کنار آنها 6 اثر از او به شکل چاپ سیلک‌اسکرین در 21 ادیشن برای فروش ارائه شد.

امیر سقراطی در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: مجموعه این مصاحبه‌ها از سال 90 آغاز شد و حدود 6 گفت‌وگوی مجزا داشتیم، اما از سال 95 تقریبا هر هفته مصاحبه‌هایی داشتیم که با توجه به اقامت آقای نصیر در برلین، این کار به صورت مکتوب انجام می‌شد و هر بار که به ایران می‌آمدند نیز گفت‌و‌گوی حضوری انجام می‌دادیم. آنچه در این کتاب به چاپ رسیده است یک بخش کوچک از گفت‌وگوهای ماست و مجموعه کامل آنها بعدا در یک کتاب چاپ می‌شود.

سقراطی افزود: علی نصیر با وجود اینکه خارج از ایران زندگی می‌کند اما بسیار با فضای ایران عجین است و چند نمایشگاه‌ نیز در ایران برگزار کرده است. او یک شخصیت ویژه در هنر ایران است و من در تمام این سال‌ها که با او یا هنرمندان دیگری که در خارج از ایران اقامت دارند در ارتباط هستم، متوجه شدم که هر کدام ناگفته‌های بسیاری درباره هنر ایران دارند. از سوی دیگر ما اطلاعات درستی درباره هنرغرب نداریم اما علی نصیر صحبت‌هایی درباره هنر غرب داشته که بسیاری از حلقه‌های مفقوده هنر معاصر ما را به هم متصل می‌کند و این حرف‌ها در کتاب بعدی ایشان منتشر می‌شود.

او درباره شکل‌گیری مجموعه گفت‌و‌گوهای خود گفت: زمانی که در مجله تندیس فعالیت می‌کردم این کار آغاز شد و با هنرمندان ایرانی که ساکن غرب بودند مصاحبه‌های متنوعی داشتم. برایم جالب بود که این افراد چگونه موفق شده‌اند در کشورهای غربی به فعالیت هنری بپردازند و چه ارتباطی با هنر ایران دارند. پس از پایان کار در مجله هم این روند را ادامه دادم و مجموعه‌ای از صوت و متن را از هنرمندان مهاجر ایرانی گردآوری کردم.

سقراطی درباره اهمیت انتشار این نوع کتاب‌ها گفت: در ایران برای هنرمندان کتاب منتشر نمی‌شود و آثار آنها به شکل متمرکز و در کنار هم دیده نمی‌شوند. اما با یک کتاب می‌توان وارد جهان هنرمند شد و جهان عاطفی، اندیشه‌ها و زیست روزمره او را شناخت. من برای 10 هنرمند مجموعه‌هایی مانند این را در دست دارم و در طول سال‌ها با آنها مصاحبه کردم تا بعدا تبدیل به کتاب شوند. پیش از این کتابی برای کیومرث کیاست با نام "شورآفرین خلوت گزیده" منتشر کردم که شامل یک بخش مصاحبه، یک بخش خوانش آثار و یک بخش زندگی‌نامه است. در کتاب "10 کاریکاتوریست" هم زندگی‌نامه هنرمندان را نوشتم، اما در کتاب علی نصیر سعی کردم زندگی‌نامه هنرمند را بر اساس صحبت‌های خود او بنویسم.

او درباره محتوای این کتاب گفت: بخش گفت‌وگو به صورت دوزبانه منتشر شده و در بخش آثار هنری نیز کارهایی از 40 سال پیش تا به حال وجود دارد که بخشی از آنها قبلا نمایش داده نشده است. چیدمان آنها به صورت تاریخی انجام شده و نشان می‌دهد که هنرمند از کجا شروع کرده تا به اینجا رسیده است. درباره همه دوره‌های کاری او بحث محتوایی شده است و دیدگاه هنرمند درباره جهان و انسان که سوژه اصلی آثار اوست مطرح شده است و تلاش کردیم به وسیله خود هنرمند به خوانشی از آثار او دست پیدا کنیم. این کتاب با کیفیت چاپ بسیار خوب  در 136 صفحه با 90 اثر و قیمت 100 هزار تومان توسط انتشارات 009821 منتشر شده است.