سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مرتضی خسروی با عنوان "در پیرامون" در گالری ایرانشهر برپاست. خسروی در گفتوگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: تعدادی از آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده‌اند متعلق به چند سال گذشته هستند که تا به حال نمایش داده نشده بودند، اما بیشتر آثار در طول دو سال گذشته به وجود آمده‌اند. این تابلوها با تکنیک‌های متنوع مانند رنگ روغن، اکریلیک، آب مرکب و... روی بوم و مقوا نقاشی شده‌اند.

او درباره تنوع سوژه در آثار خود گفت: من بیش از آنکه به سوژه توجه داشته باشم به روش‌های نقاشی اهمیت می‌دهم و زمانی که سوژه آثار اینقدر متنوع است نشان می‌دهد که در مرحله دوم اهمیت قرار دارد. وقتی برای یک هنرمند سوژه در درجه اول اهمیت باشد در هر مجموعه موضوع خاصی را انتخاب می‌کند و یا رویکرد خاصی در همه آثار خود دارد، اما در کار من تنوع سوژه به این معناست که می‌خواهم تلاشی در رابطه با خود مدیای نقاشی داشته باشم و ببینم چه کارهایی می‌توان با آن انجام داد. با وجود این حتما جذب یک سوژه شده‌ام که به آن پرداخته‌ام. در بسیاری از موارد یک سوژه ثابت را در 20 یا 30 تابلو تکرار می‌کنم و به شکل‌های مختلف به آن می‌پردازم. این یک نوع تلاش است که در بعضی از آثار به نتیجه می‌رسد و در بعضی نمی‌رسد.

خسروی درباره سوژه آثار جدید خود گفت: پیش از این مجموعه‌ای با نام "پرسه‌زنی انعکاس‌ها" داشتم که همه موضوعات اطراف من مانند خیابان، طبیعت، خانواده و... را دربرمی‌گرفت، اما در این نمایشگاه شرایط کمی متفاوت است. چند سال پیش جذب تصاویر سیاه و سفید باقی مانده از اواخر قرن 19 شدم و زیبایی، نور و ترکیب‌بندی آنها برای من بسیار جذاب بود. بنابراین دیدگاهی که در مجموعه "پرسه‌زنی انعکاس‌ها" داشتم به این سمت رفت که آن تصاویر را وارد نقاشی‌های خود کنم.

خسروی ادامه داد: تلاش می‌کنم تکنیک‌های مختلف را روی سوژه پیاده کنم. به عنوان مثال در یکی از تابلوها نور شدیدی از پنجره به داخل می‌آید و من برای نمایش این نور مدیوم‌های مختلف را امتحان کردم و تکنیک‌های زیادی را به کار بردم تا سرانجام در یک تابلو، آن نور به خوبی نمایش داده شد. تمام این تجربه‌ها برای این است که متریال را با ایده همسو کنم زیرا محتوایی که دنبال می‌کنم به تنهایی نتیجه نمی‌دهد و حتما باید با تکنیک همراه شود.

این هنرمند افزود: هر سوژه مرا به سمت این می‌برد که نوع کار کردن با متریال را عوض کنم یا با توجه به سوژه، متریال دیگری انتخاب کنم. بارها با توجه به فرم سوژه مجبور شده‌ام نحوه کار با یک ماده را تغییر دهم و امکانات تازه‌ای در متریال کشف کنم.

او با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف زندگی خود مجذوب هنرمندان مختلف بوده است گفت: رامبراند، ترنر، جاکومتی و... در سال‌های مختلف عمر من تاثیر‌گذار بودند و بعد جای خود را به هنرمند دیگری دادند. بنابراین نمی‌توانم بگویم کاملا تحت تاثیر یک هنرمند یا یک سبک هستم.

نمایشگاه آثار مرتضی خسروی تا 16 شهریور در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.