سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی "آب" در نگارخانه لاله برپاست. جلال‌الدین مشمولی، گردآورنده این نمایشگاه در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: فعالیت‌های زیست محیطی در هنر تجسمی، روالی است که از یک دهه گذشته دنبال می‌کنم و در مجموعه‌های گوناگونی که شکل گرفته است هنرمندان زیادی با من همراهی کردند. تا به حال مجموعه‌هایی با موضوعات درخت، ماهی، زمین و... را با مشارکت هنرمندان ایرانی و خارجی کار کرده و به نمایش گذاشته‌ایم.

مشمولی درباره موضوع نمایشگاه جدید گفت: مبحث آب یک موضوع فراگیر است که همه آدم‌ها درگیر آن هستند. پیش از این در مازندران فعالیت کوچکی درباره این موضوع داشتیم و بعد از آن با پیشنهاد گالری لاله تصمیم گرفتم مسئله را به شکل بزرگ‌تری در نظر گرفته و با هنرمندان بیشتری در موضوع آب و محیط زیست کار کنیم.

او درباره برخورد هنرمندان با این موضوع گفت: بعضی از هنرمندان آثار بسیار جدی با هزینه بالا تولید کردند و بعضی هم نقدهای خود را به شکلی زیرکانه در آثارشان مطرح کرده‌اند. محوریت آثار با عکس است و آثاری در زمینه چیدمان، ویدئو و نقاشی نیز از 15 هنرمند ایرانی به نمایش درآمده است.

مشمولی با اشاره به نحوه انتخاب هنرمندان این نمایشگاه گفت: من پیگیر کار هنرمندانی هستم که دغدغه محیط‌زیست دارند و همیشه آثار آنها را می‌دیدم. هنرمندان در این زمینه رویکردهای مختلف زیست محیطی، اجتماعی، جغرافیایی و... دارند. برای من آثاری که رویکرد اجتماعی دارند و هنرمند با توجه به محل زیست خود و شناخت آن جغرافیا آنها را تولید کرده است اهمیت بیشتری نسبت به آثار صرفا هنری دارد.

مشمولی افزود: در این نمایشگاه یک اثر چیدمان با موضوع آب و کشاورزی وجود دارد که مرتبط با جغرافیای مازندران است و هنرمند دیگری به منطقه سیستان و بلوچستان پرداخته و نحوه زنده ماندن آدم‌های آن منطقه در بی آبی و نحوه اداره آب در این زندگی را نمایش داده است.

او با بیان اینکه موضوع قناعت مصرف در استیتمنت نمایشگاه مطرح شده است گفت: در گذشته نه چندان دور آدم‌ها قناعت مصرف داشتند، ولی امروزه در مصرف همه چیز زیاده‌روی می‌کنیم. به همین دلیل قبلا حال آدم‌ها خوب بود و شرایط نابه سامان امروز را نداشتند، اما امروز آدم‌ها رفاه دارند در حالی که آرامش آنها گرفته شده است.

مشمولی ادامه داد: در طول 10 سال گذشته گروه‌های هنری و غیر هنری بسیاری در زمینه محیط‌زیست فعالیت کرده‌اند، اما متاسفانه همه این فعالیت‌ها انگار راه به جایی نمی‌برد. رسانه‌ها نیز در این زمینه خیلی به ما کمک می‌کنند اما همچنان مصرف آب زیاد است، درختان قطع می‌شوند، یوزپلنگ‌ها کشته می‌شوند، سواحل آلوده می‌شوند و به نظر می‌رسد همه تلاش‌های ما هنوز از جانب مردم و مسئولان همراهی نمی‌شود.

نمایشگاه  "آب" تا 18 شهریور در نگارخانه لاله برپاست. این نگارخانه در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار دارد.