سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سروناز امتیازی با عنوان "نگاره‌های لافت" در گالری شیرین، نمایشگاه آثار مرتضی خسروی با عنوان "در پیرامون" در گالری ایرانشهر، نمایشگاه نقاشی کانیاو ایران‌زاده با عنوان "رویای جزیره" در نگارخانه نگر و نمایشگاه نقاشی سیاوش حاتم با عنوان "سینکرونیسیتی" در گالری ایوان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

نگاه دو بعدی به معماری سنتی

نمایشگاه آثار سروناز امتیازی با عنوان "نگاره‌های لافت" در گالری شیرین برپاست. امتیازی در کنار فعالیت به عنوان معمار، در زمینه نقاشی نیز مشغول به کار است و در مجموعه جدید او تلفیق این دو رشته به وضوح دیده می‌شود. او که در چند سال گذشته پژوهشی در فرهنگ و معماری جنوب ایران و به ویژه بندر لافت داشته، در نقاشی‌های خود به بازسازی این روستا پرداخته است.

بارزترین ویژگی روستای لافت معماری خاص بناهای آن و بادگیرهای کوچک و بزرگ خانه‌های روستایی است. امتیازی هم در این تابلو به معماری روستا توجه داشته و خانه‌های کوچک و بزرگ را به عنوان اجزای تشکیل‌ دهنده نقاشی به کار برده است. خانه‌ها و بادگیرها به شکل فرم‌های مستطیلی ساده شده‌اند و کنار هم قرار گرفتن آنها، ترکیب‌بندی‌های متفاوتی را به وجود آورده است.

سروناز امتیازی

در تابلوهای امتیازی هیچ رنگی وجود ندارد و تمام آنچه دیده می‌شود تنالیته خاکستری است که مطابق با رنگ غالب دورنمای این منطقه است. اگرچه درختی مانند نخل در مناطق جنوبی ایران وجود دارد اما نقاش ترجیح داده است با حذف اندک مقدار رنگ سبز، یکدستی فضای خاکی رنگ منطقه را حفظ کند. در مجموع امتیازی از آوردن هر فرمی خارج از معماری خودداری کرده و هیچ گیاه یا جانداری در فضا به چشم نمی‌آید. به این ترتیب تاکید بیشتر بر معماری فضا، باعث شده عنصر شاخص هویت‌بخش آن بیشتر به چشم بیاید.

این آثار با فضای ساده و گرمایی که در عین بی‌رنگی در آنها وجود دارد، توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند و از سوی دیگر برای مخاطب ناآشنا با پیش زمینه کار، تابلوها مانند نقاشی آبستره‌ای به نظر می‌رسند که از هم‌نشینی لکه‌های رنگ خاکستری شکل گرفته‌اند و به این شکل طیف گسترده‌تری از مخاطب را به خود جذب می‌کند.

نمایشگاه آثار سروناز امتیازی با عنوان "نگاره‌های لافت" تا 1 مهر در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

گذر از شفافیت

نمایشگاه آثار مرتضی خسروی با عنوان "در پیرامون" در گالری ایرانشهر برپاست. این نمایشگاه دربرگیرنده مجموعه آثار 7 سال گذشته خسروی است و بر همین اساس آثار متنوعی پیش چشم مخاطب قرار گرفته که او را با گستره فعالیت نقاش آشنا می‌کند. خسروی در این نقاشی‌ها طیف وسیعی از موضوعات را نمایش داده است. پرتره، طبیعت بی‌جان، مناظر شهری، فضای خانه و... سوژه‌ آثار هستند و به نظر می‌رسد آنچه برای هنرمند اهمیت داشته، نه موضوع، که اصل و ذات نقاشی بوده است. خسروی سوژه‌های متفاوت را با دیدگاهی مشابه یکدیگر به تصویر کشیده است و آنچه تابلوهای متنوع را به هم پیوند می‌زند نحوه برخورد هنرمند با رنگ و ابزار است.

ابهام و گریز از شفاف‌سازی، ویژگی بارز این آثار است. رنگ‌های در هم رفته و قلم‌های لرزان، تصاویری را به وجود آورده‌اند که هیچ عنصری به شکل واضح در آنها دیده نمی‌شود. پالت رنگی خسروی نیز با محدودیت زیاد همراه است و همه رنگ‌ها به خاکستری‌هایی گرم تبدیل شده‌اند که باز هم امکان نزدیک شدن عناصر مختلف به یکدیگر را افزایش می‌دهد. این بی‌مرزی و عدم وضوح سوژه‌ها، فضایی روان و شاعرانه را به وجود آورده است که مجموعه‌ای از احساسات و عواطف انسان را دربرمی‌گیرد.

مرتضی خسروی

نور و سایه نقش مهمی در این آثار دارند و در اغلب کادرها نور از سمتی وارد شده و بخش دیگر در تیرگی سایه فرو رفته است. توجه به تیرگی و روشنی در همه آثار تکرار شده و کیفیتی که بر اشیاء گوناگون بخشیده است، با ضربه‌های قلم، خراش‌ها و حجم رنگ‌ها تغییر می‌کند.

نمایشگاه آثار مرتضی خسروی تا 16 شهریور در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

خاطرات خوش جزیره

نمایشگاه نقاشی کانیاو ایران‌زاده با عنوان "رویای جزیره" در نگارخانه نگر برپاست. ایران‌زاده این مجموعه را تحت تاثیر جزیره هرمز و خاک‌های رنگین آن خلق کرده و فضای خیال‌انگیز و رویایی آن را بر بوم نقاشی بازسازی کرده است. تابلوهای انتزاعی این مجموعه با رنگ‌های گرم برگرفته از فضای جزیره، یادآور خاک‌های رنگین و آفتاب سوزانی هستند که ویژگی بارز منطقه است.

ایران‌زاده با ایجاد بافت بر روی سطح بوم تلاش کرده است جنس خاک را بازسازی کرده و فضایی ملموس‌تر برای مخاطب به وجود بیاورد. جای پاهایی که بر روی این بافت ضخیم ایجاد شده نیز اقدام دیگری برای واقعی کردن اثر و به نوعی انتقال بخشی از زمین جزیره به فضای گالری است.

نمایشگاه نقاشی کانیاو ایران‌زاده در گالری نگر

نقاش در تعدادی از تابلوها به نمایش تصویری از گرمای شدید محیط پرداخته و با انفجار رنگ‌های زرد و قرمز، حالت تهاجمی و آزاردهنده دمای هوا را تجسم بخشیده است. در عین‌حال از مشکلات، کاستی‌ها و آسیب‌های وارد شده به این منطقه نیز غافل نبوده و در کنار تابلوهای ساده و آرام، آثاری را نمایش داده است که آمدن خطوط رنگین و تهاجمی بر سطح خاک آنها، نشانی از دغدغه هنرمند برای آگاه کردن مخاطبان از وضعیت کنونی جزیره هرمز است.

نمایشگاه نقاشی کانیاو ایران‌زاده با عنوان "رویای جزیره" تا 7 شهریورماه در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم برگزار می‌شود.

 

نگاه دور و نزدیک

نمایشگاه نقاشی سیاوش حاتم با عنوان "سینکرونیسیتی" در گالری ایوان برپاست. سینکرونیسیتی (هم‌زمانی) به معنای رخ دادن اتفاقات متفاوت در یک زمان است. همچنین به معنای به کار بردن دو عنصر مستقل با اشتراکاتی در پارامتر زمان در یک اثر هنری است.

حاتم در این مجموعه تصاویری را ارائه داده است که می‌توانند برداشتی از طبیعت باشند. طبیعتی که از فیلتر ذهنی هنرمند گذشته و به شکلی ساده شده و خالص مقابل چشم بیننده قرار می‌گیرد. در عین حال این تابلوها را می‌توان تصاویری انتزاعی دانست که از کنار هم قرار گرفتن سطوح رنگی و در هم رفتن لایه‌های رنگ به وجود آمده است.

سیاوش حاتم

مخاطب با قرار گرفتن در مقابل یک تابلو می‌تواند آن را دورنمایی از منظره، نمایی از ساحل دریا و یا امواجی در میانه آن بداند، اما در عین حال می‌توان این تصاویر را بافت‌هایی از درون بدن انسان یا اجزای بسیار کوچکی از طبیعت دانست. هنرمند می‌تواند با دور شدن زیاد یا نزدیک شدن جزیی‌نگرانه به سوژه، تصاویر یکسانی از آنها به دست آورد، پس دور از ذهن نیست که آنچه ابتدا منظره‌ای دوردست به نظر می‌آید، همزمان تصویری از یاخته‌های درون بدن انسان و یا بافت‌های گیاهی باشد که با نگاهی میکروسکوپی دیده شده و بر سطح بوم آمده‌اند.

حاتم در استیتمنت نمایشگاه خود نوشته است: وقوع تصادفی رخدادهایی که ارتباط معنادار غیرقابل انکار دارند. رخدادهایی که قانون علیت قادر به توضیح‌شان نیست. زمانی‌ که ذهن ما تنها با قانون علیت رخداد‌ها را پردازش نکند و جریان دیگری را برای وقوع رخدادها بپذیرد، می‌تواند به حضور سینکرونیسیتی آگاه شود و شاید جهان هستی‌ را متفاوت درک کند.

نمایشگاه نقاشی سیاوش حاتم با عنوان "سینکرونیسیتی" تا 9 شهریور در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.