سرویس تجسمی هنرآنلاین: سید علیرضا حسینی عارف، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز جهانی قدس در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این جشنواره گفت: روز جهانی قدس یادگار امام راحل است و در دنیا به عنوان اقدام امام خمینی (ره) و جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، اما در کشور ما با وجود برگزاری رویدادهای متعدد هنری در زمینه هنر مقاومت، فلسطین و... رویداد ویژه‌ای به مناسبت روز قدس وجود نداشت.

حسینی عارف ادامه داد: مجمع جهانی اهل بیت موفق شد جشنواره کاریکاتور روز جهانی قدس را پایه‌گذاری کرده و دو دوره از آن را برگزار کند. دوره نخست در سال 93 و همزمان با هجوم رژیم صهیونیستی به غزه برگزار شد و آن زمان دو موضوع روز قدس و گروه‌های تکفیری را برای آن در نظر گرفتیم. امسال با توجه به جنایت جدید امریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس شریف، تصمیم گرفتیم نامشروع بودن این تصمیم را در قالب هنر مطرح کرده و افکار جهانی را به سمت آن هدایت کنیم.

دبیر جشنواره با بیان اینکه فراخوان این رویداد در ماه رمضان اعلام شد، افزود: 123 هنرمند از 27 کشور جهان 316 اثر را در 2 موضوع فلسطین و محکومیت اقدام ترامپ، به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. جالب است که امسال هنرمندانی از کشورهای غیراسلامی هم در این رویداد شرکت دارند و از کشورهایی مانند آذربایجان، آرژانتین، اردن، ازبکستان، انگلستان، ایتالیا، ترکیه، چین، کرواسی، شیلی، فلسطین و... هنرمندانی در این جشنواره حضور دارند.

حسینی عارف افزود: ماه گذشته آثار رسیده توسط هیئت انتخاب اولیه بررسی شده و 50 اثر برای حضور در رقابت نهایی انتخاب شدند. پس از آن به سیاق جشنواره‌های کاریکاتور، این آثار بر روی سایت جشنواره قرار گرفتند تا اصالت سنجی شده و توسط همه هنرمندان، احتمال تقلب یا ایده‌دزدی در آنها بررسی شود. هیئت داوران نهایی جشنواره نیز متشکل از محمدحسین نیرومند، بهمن عبدی و ناجی بناجی از کشور مراکش هستند.

دبیر جشنوراه ادامه داد: علاوه بر اینکه آثار برگزیده به شکل کتاب منتشر خواهند شد، در حال حاضر همه آنها بر روی سایت قرار دارند تا همه مراکز، نهادها و علاقه‌مندان بتوانند از آنها استفاده کنند، زیرا مهم این است که این آثار منتشر شوند تا بتوانند تاثیر خود را بگذارند.

گفتنی است مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز جهانی قدس چهارشنبه 7 شهریورماه ساعت 10 صبح در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می‌شود و نمایشگاه آثار برگزیده تا 18 شهریور برپاست.